«شهر باهموت اوکراین به تصرف کامل روس‌ها درآمد»

شهر باهموت اوکراین سقوط کرد
شهر باهموت اوکراین سقوط کرد Copyright Libkos/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Libkos/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یوگنی پریگوژین، رهبرگروه واگنر که برای روسیه می‌جنگند روز شنبه ۲۰ مه از سقوط کامل شهر باهموت اوکراین خبر داد.

آگهی

 رهبرگروه واگنر در ویدئویی که توسط سرویس مطبوعاتی وی در تلگرام پخش شد، اعلام کرد: «در ۲۰ مه ۲۰۲۳، امروز، ظهر، باهموت به طور کامل تسخیر شد.»

یوگنی پریگوژین امروز در حالی از سقوط کامل باهموت خبر می‌دهد که یک روز پیش، از عقب‌نشینی نظامیان روس در این شهر شکایت کرده و تصرف این شهر در دو روز آینده را بعید خوانده بود. 

رئیس گروه مزدوران واگنر با ادعای تصرف کامل باهموت در پیام خود گفت که شبه‌نظامیان تحت امرش کنترل این شهر را در ۲۵ مه، پنج روز دیگر، به ارتش روسیه واگذار خواهند کرد.

یوگنی پریگوژین در پیام ویدئویی خود گفت: «تا ۲۵ ماه مه، شهر را به طور کامل جستجو می‌کنیم، مواضع دفاعی ایجاد می‌کنیم و آن را به ارتش [روسیه] تحویل می‌دهیم. اما ما که کارمان را به انجام رسانده‌ایم به پایگاه‌های خود باز خواهیم گشت.»

شهر باهموت اوکراین که در دوران اتحاد جماهیر شوروی تحت عنوان «آرتیوموفسک» شناخته می‌شد و از تابستان گذشته کانون شدیدترین درگیری‌ها در شرق اوکراین بوده است، عملا ویران و به «چرخ‌گوشت» معروف شده است.

نبرد باهموت طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خوانده می‌شود. ارتش روسیه از روسیه از تابستان سال گذشته در تلاش برای تصرف این شهر بود.

اکنون و با سقوط کامل این شهر که جمعیت آن در آغاز جنگ ۷۰ هزار نفر بود، زمینه پیشروی روس‌ها بسوی دو شهر بزرگتر اوکراین، یعنی کراماتورسک و اسلوویانسک در منطقه دونتسک ممکن می‌شود.

ارتش روسیه در تصویری کلان‌تر از این شهر به عنوان پلی برای تصرف دیگر مناطق شرقی دونباس که دونتسک بخشی از آن است، استفاده خواهد کرد. 

کی‌یف: مناطقی از شهر همچنان در کنترل نظامیان ماست

اوکراین، بدنبال پیام رئیس واگنر در روز شنبه اعلام کرد که نظامیان این کشور همچنان کنترل «مناطق خاصی» را در شهر باهموت در کنترل خود دارند اما وضعیت جنگ در این شهر برای مدافعان اوکراینی «بحرانی» است. 

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در پیامی در تلگرام گفت: «وضعیت بحرانی است. همزمان، مدافعان ما برخی تاسیسات صنعتی و زیرساخت‌هایی را در منطقه و همچنین در بخش خصوصی، در کنترل خود دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه درگیری‌ها در اطراف باهموت؛ حملات روسیه به دنیپرو ۲۰ زخمی بر جای گذاشت

زلنسکی: در صورت محاصره شهر باهموت توسط ارتش روسیه دستور عقب‌نشینی می‌دهم

چتربازان روسیه در شرق «چاسیو یار» مستقر شدند؛ اهمیت تصرف این شهر اوکراین در چیست؟