زلنسکی: در صورت محاصره شهر باهموت توسط ارتش روسیه دستور عقب‌نشینی می‌دهم

شهر باهموت در میانه حملات روسیه
شهر باهموت در میانه حملات روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین می‌گوید در صورت خطر محاصره شهر باهموت توسط ارتش روسیه دستور خروج نیروهای کشورش را از این شهر در شرق اوکراین صادر خواهد کرد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز ۶ مارس (۱۷ فروردین) گفت در صورت خطر محاصره شهر باهموت توسط ارتش روسیه دستور خروج نیروهای کشورش را از این شهر در شرق اوکراین صادر خواهد کرد.

آقای زلنسکی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در لهستان صحبت می‌کرد گفت هرچند شرایط نیروهای خودی در شهر «چالش‌برانگیز» بوده است، با این وجود در حال حاضر نیازی به خروج آن‌ها نمی‌بیند.

وی اضافه کرد: «برای من، مهمترین مسئله ارتش ما است و اگر زمانی حوادث شدیدتر و خطر از دست دادن پرسنل به دلیل محاصره وجود داشته باشد، تصمیمات درستی با هماهنگی ژنرال‌ها در میدان اتخاذ خواهد شد.»

باهموت در طول هشت ماه نبرد، که طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد در حمله یک سال پیش روسیه به اوکراین بوده، کاملاً نابود شده است. در اوایل این هفته سربازان اوکراینی به برخی از آخرین ساکنان شهر کمک کردند تا محل را تخلیه کنند و آن‌ها را با خودروهای زرهی به سرپناه‌هایی در سراسر کشور منتقل کردند.

دقیقاً مشخص نیست که هنوز چه تعداد غیرنظامی در باهموت باقی مانده‌اند. پیش از جنگ حدود ۷۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کردند.

در حالی که کی‌یف روز دوشنبه اعلام کرده بود که نیروهای مسکو با تصرف شهر «بسیار فاصله دارند»، فرماندهی عالی ارتش اوکراین اذعان کرده است که روسیه موفق شده پیشروی‌هایی را در این شهر صورت دهد.

موسسه مطالعات جنگ (ISW)، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، با تایید این موضوع گفته است که نیروهای مسکو احتمالاً در شمال باهموت به پیشروی‌هایی دست یافته‌اند.

پیشتر یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر که این شهر را در محاصره دارند گفته بود که نیروهایش پرچم روسیه را بر روی ساختمان اداری مرکز شهر برافراشته‌اند، اگرچه سربازان اوکراینی هنوز برخی از مواضع در غرب شهر را در اختیار دارند.

در همین حال وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه اعلام کرد نیروهای روسی کرانه غربی رودخانه باهموتکا را تصرف کرده و مسیر کلیدی تدارکاتی ارتش اوکراین را در معرض تهدید قرار داده‌اند، امری که به آن‌ها کمک می‌کند تا کنترل شهر ویران‌شده باهموت را به دست بگیرند.

این وزارتخانه در بولتن روز جمعه خود گفت: «روسیه پیشروی‌های بیشتری انجام داده و اکنون به احتمال زیاد مرکز شهر باهموت در شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند.»

 به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید  

این در شرایطی است که یک مقام ارتش اوکراین در واکنش به این گزارش گفت که نیروهای روسی علیرغم تلاش‌های خود برای تصرف شهر به «موفقیت راهبردی» نخواهند رسید.

سرهئی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی شرق اوکراین، با «دشوار» خواندن وضعیت موجود به خبرگزاری رویترز گفت: «‌دشمن حداکثر تلاش خود را برای تصرف باهموت متمرکز کرده است. با این حال متحمل خسارات جدی شده و به موفقیت راهبردی نخواهد رسید.»

باهموت یکی از آخرین مراکز شهری در استان دونتسک در شرق اوکراین است که هنوز به کنترل نیروهای روسیه درنیامده است.

تحلیلگران غربی می‌گویند هر دو طرف تعداد زیادی از نیروهای خود را در نبرد باهموت از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«شهر باهموت اوکراین به تصرف کامل روس‌ها درآمد»

اوکراین ادعای روسیه مبنی بر تصرف شهر باهموت را به سخره گرفت: حملات دفع شد

رونمایی اوکراین از نقشه خود برای «کریمه بدون روسیه»: پل کریمه را برمی‌چینیم