رونمایی اوکراین از نقشه خود برای «کریمه بدون روسیه»: پل کریمه را برمی‌چینیم

پل کریمه
پل کریمه Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس طرح دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، همه شهروندان روس که از سال ۲۰۱۴ به کریمه نقل مکان کرده‌اند، باید اخراج شوند و تمام معاملات املاک و مستغلاتِ تحت حاکمیت روسیه، ملغی شود

آگهی

یک مقام عالی‌رتبه اوکراین روز یکشنبه مجموعه اقدامات کی‌یف در صورت بازپس گیری کنترل کریمه را تشریح کرد که یکی از آنها، برچیدن پل استراتژیک واصل این شبه‌جزیره به روسیه بود.

با گذشت ۱۳ ماه از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در حالی این طرح را منتشر کرده که ارتش اوکراین برای انجام یک ضدحمله به امید دست‌یابی به دستاورد‌های جدید آماده می‌شود.

مسکو در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک روسیه کرد اما بیشتر کشورهای جهان این الحاق را به رسمیت نشناختند. وضعیت آینده این شبه‌جزیره نیز یکی از موضوعات کلیدی در هر مذاکره‌ای برای پایان دادن به جنگ فعلی اوکراین است.

کرملین از اوکراین می‌خواهد حاکمیت روسیه بر کریمه و تمامی اراضی اشغالی را به عنوان شرط صلح به رسمیت بشناسد اما کی‌یف انجام هرگونه مذاکره صلح با مسکو را منوط به خروج نیروهای روسیه از تمام مناطق اشغالی از جمله کریمه کرده است. 

آقای دانیلوف در چهارچوب این طرح جدید اعلام کرد که پس از آزادی کریمه، گماشتگان اوکراینیِ روسیه که در حال حاضر مناصب دولتی را در کریمه در دست دارند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و برخی از این گماشتگان احتمالا با اتهامات کیفری مواجه خواهند شد و دیگران نیز از مستمری دولتی و اشتغال به مناصب عمومی منع خواهند شد.  

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین همچنین در فیسبوک خود نوشت: «همه شهروندان روس که از سال ۲۰۱۴ به کریمه نقل مکان کرده‌اند، باید اخراج شوند و تمام معاملات املاک و مستغلات تحت حاکمیت روسیه ملغی گردد.» 

12 кроків деокупації Криму російський гауляйтерський непотріб у тимчасовому окупованому Криму щось занадто розійшовся...

Posted by Олексій Данілов on Saturday, April 1, 2023

در بخش دیگری از این طرح، او خواستار برچیدن پل ۱۹ کیلومتری واصل روسیه و کریمه شده است. این پل پیش‌تر در ماه اکتبر توسط یک کامیون بمبگذاری شده مورد حمله قرار گرفته بود. پل کریمه بلندترین پل اروپا و سمبل چیرگی روسیه به این شبه‌جزیره است. 

روسیه با ترمیم بخش آسیب‌دیده پل موفق شد مجددا جریان رساندن تدارکات نظامی به کریمه را از سر بگیرد. این شبه‌جزیره مرکز اصلی استقرار ارتش روسیه در طول جنگ با نیروهای اوکراینی بوده است. 

اگرچه مسکو، اطلاعات ارتش اوکراین را مسئول حمله به پل کریمه می‌داند اما با این که مقامات اوکراینی در گذشته بارها تهدید کرده بودند که به این پل حمله خواهند کرد، کی‌یف مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

آقای دانیلوف همچنین از تغییر نام شهر سواستوپل که از قرن نوزدهم پایگاه اصلی ناوگان دریای سیاه روسیه است صحبت کرد. او گفت که این شهر پیش از آن‌ که پارلمان اوکراین نامی دیگر بر آن بگذارد، می‌تواند هدف شماره ۶ عنوان شود. او نام «اَختیار» (Akhtiar) را پیشنهاد کرد؛ «اَختیار» نام روستایی است که پیش از سواستوپول در آن محل قرار داشته است. 

میخائیل رازوژایف، فرماندار سواستوپول که منصوب روسیه است، با «بیمارگونه» خواندن طرح آقای دانیلوف گفت: «برخورد جدی با نظرات افراد بیمار اشتباه است. آنها باید درمان شوند و این وظیفه را ارتش ما اکنون انجام می‌دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقام منصوب مسکو در کریمه: حمله پهپادی اوکراین به «ژانکوی» ناکام ماند

تعهد نظامی ورشو به کی‌یف همزمان با سفر زلنسکی و ادامه نارضایتی کشاورزان لهستانی

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟