تعهد نظامی ورشو به کی‌یف همزمان با سفر زلنسکی و ادامه نارضایتی کشاورزان لهستانی

سفر زلسنکی به ورشو پایتخت لهستان به تاریخ پنجم آوریل ۲۰۲۳
سفر زلسنکی به ورشو پایتخت لهستان به تاریخ پنجم آوریل ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تنها چند سفر به خارج از کشور داشته است. برخلاف سفرهای قبلی به آمریکا، بریتانیا، فرانسه و بلژیک، این سفر از قبل اعلام شده بود و همسرش نیز او را همراهی می‌کرد.

آگهی

در جریان اولین سفر رسمی رئیس جمهوری اوکراین به لهستان در مدت یک سالی که از آغاز حمله نظامی روسیه گذشته است، ورشو روز چهارشنبه متعهد شد که تعداد بیشتری از جنگنده‌های میگ-۲۹ متعلق به دوران شوروی را در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

آندژی دودا رئیس جمهوری لهستان در این رابطه گفت: «آماده تحویل شش فروند میگ-۲۹ دیگر هستیم که هم اکنون در حال تعمیر و نگهداری هستند. ولی تخمین می‌زنیم که می‌توان آن‌ها را نسبتا سریع تحویل داد.»

زلنسکی علاوه بر گفتگو با دودا، با جمعی از پناهجویان اوکراینی دیدار کرد و در یک مجمع اقتصادی در مورد بازسازی آینده کشورش شرکت کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

سفر زلنسکی به لهستان، به نوعی قدردانی از ورشو به جهت پذیرش ۱.۵ میلیون از اتباع اوکراینی و حمایت مستمر از کی‌یف در جریان حمله نظامی روسیه به اوکراین قلمداد می‌شود.

ورشو نقش کلیدی در حمایت نظامی و سیاسی غرب از کی‌يف در دفاع از روسیه داشته است. این کشور جزو اولین کشورهایی بود که تانک‌های غربی و سایر توپخانه‌ها و تسلیحات را به اوکراین ارائه کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تنها چند سفر به خارج از کشور داشته است. برخلاف سفرهای قبلی به آمریکا، بریتانیا، فرانسه و بلژیک، این سفر از قبل اعلام شده بود و همسرش نیز او را همراهی می‌کرد.

در عین حال، سفر آقای زلنسکی به ورشو در زمان حساسی انجام می شود و کشاورزان لهستانی به طور فزاینده‌ای نسبت به ورود مازاد غلات اوکراینی به لهستان خشمگین هستند چرا که این عمل را باعث کاهش قیمت‌های خرید می‌دانند. هرچند غلات اوکراینی فقط برای نگهداری در انبار و ترانزیت به سمت بازارهای بین‌المللی در لهستان نگهداری می‌شوند، اما کشاورزان معتقدند که اثرات منفی آن در بازار لهستان بازتاب داشته است.

به اعتقاد تحلیلگران، حمایت تسلیحاتی فعال لهستان از اوکراین به این دلیل است که خود نیز نگرانی‌های امنیتی مشترکی با کی‌یف دارد. آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان پیش‌تر هم وعده داده بود حدود ۱۲ هواپیمای جنگنده «میگ-۲۹» را در اختیار اوکراین قرار دهد. به این ترتیب، لهستان اولین کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد بود که به اوکراین هواپیماهای جنگنده تحویل می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رونمایی اوکراین از نقشه خود برای «کریمه بدون روسیه»: پل کریمه را برمی‌چینیم

نخستین سری از تانک‌های پیشرفته آلمانی و بریتانیایی وارد خاک اوکراین شد

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد