از لیتوانی و پرتغال تا روسیه و اوکراین؛ فقیرترین کشورهای اروپایی کدامند؟

مولداوی
مولداوی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرانه ثروت در میان بزرگسالان مولداویایی با ۱۸ هزار و ۳۹۲ دلار پایین‌ترین حد در میان کشورهای اروپایی و تنها بالاتر از اوکراین است.

آگهی

اروپا قاره ثروتمندی است و دولت‌های اروپایی نیز فقرزدایی را سال‌هاست که در دستور کار خود قرار داده‌اند. با این حال، گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۲۱.۷ درصد از جمعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا یعنی نزدیک به ۹۵.۴ میلیون نفر در خطر فقر یا محرومیت‌های اجتماعی قرار دارند. 

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، فنلاند، اسلوونی و جمهوری چک با کمتر از از ۱۰ درصد، پایین‌ترین نرخ افراد در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی را گزارش کرده‌اند. 

در مقابل، این نرخ در رومانی و بلغارستان بالاتر از ۳۰ درصد گزارش شده است. آیا این بدان معناست که مردم این کشورها کم‌درآمدترین و فقیرترین در قاره اروپا هستند؟

برای پاسخ به این سوال به بخشی از نتایج گزارش سال ۲۰۲۲ موسسه تحقیقاتی کردیت سوئیس (Credit Suisse Research Institute) مراجعه شد که با عنوان «ثروت جهانی» منتشر می‌شود.

هر چند فقر طیف وسیعی از عوامل، از جمله در دسترس بودن نیازهای ضروری مانند غذا، آب پاک، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مسکن و خدمات اجتماعی را در بر می‌گیرد ولی یکی از رتبه‌بندی‌های سالانه موسسه کردیت سوئیس رده‌بندی کشورها بر پایه شاخص‌های سرانه تولید ناخالص داخلی و ثروت ملی در میان بزرگسالان است. 

بر پایه شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی در میان افراد بزرگسال، مردم مولداوی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی با چهار هزار و ۴۴۰ دلار کمترین سرانه درآمد ناخالص داخلی را دارند. برآورد موسسه کردیت سوئیس نشان می‌دهد که سرانه ثروت نیز در میان بزرگسالان مولداویایی با ۱۸ هزار و ۳۹۲ دلار پایین‌ترین حد در میان کشورهای اروپایی و تنها بالاتر از اوکراین است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بر پایه این گزارش، مردم روسیه از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی بالاتر از مولداوی، اوکراین، کوزوو، آلبانی، بوسنی و هرزگوین،مقدونیه شمالی، بلاروس، صربستان و بلغارستان و پایین‌تر از رومانی، کرواسی، لهستان، مجارستان، اسلواکی، لتونی، پرتغال و لیتوانی قرار دارند. 

مردم روسیه از نظر سرانه ثروت نیز در مقایسه با ۱۹ کشور فقیرتر اروپا تنها از مردم مولداوی، اوکراین، بلاروس، بوسنی و هرزگوین و صربستان وضعیت بهتری دارند. 

 البته موسسه تحقیقاتی کردیت سوئیس در گزارش خود خاطرنشان کرده که سرانه ثروت را برای دو کشور کوزوو و مقدونیه شمالی برآورد نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورواستات: میلیون‌ها نفر در اتحادیه اروپا از عهده پرداخت مخارج اینترنت برنمی‌آیند

جنگ اوکراین؛ آلمان آماده استقرار دائمی نیروهایش در لیتوانی است

با ویزای دیجیتال دورکاری در هر کشور چه میزان درآمد می‌توان کسب کرد؟