رای دهندگان پرتغالی در انتخابات پارلمانی با نتیجه‌ای نامعلوم به پای صندوق‌ می‌روند

کارزار انتخاباتی ائتلاف دموکراتیک پیش از انتخابات پارلمانی پرتغال
کارزار انتخاباتی ائتلاف دموکراتیک پیش از انتخابات پارلمانی پرتغال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پرتغالی‌ها روز یکشنبه در انتخاباتی پارلمانی شرکت می‌کنند که در آن اپوزیسیون میانه‌رو به دنبال تحقق پیشتازی اندک خود در نظرسنجی‌ها است.

آگهی

با این حال، این احتمال وجود دارد که اپوزیسیون راست میانه مجبور به ائتلاف با پوپولیست‌هایی باشند که محبوبیت آنها در حال افزایش است و بر اساس نظرسنجی‌ها سومین جایگاه را از حیث میزان اقبال رای‌دهندگان به خود اختصاص داده‌اند.

سه ماه مانده به انتخابات پارلمان اروپا، این انتخابات می‌تواند تأییدی باشد بر گسترش روزافزون قدرت و نفوذ جریان راست افراطی در سراسر قاره اروپا، همانطور که در انتخابات ایتالیا و هلند شاهد آن بودیم.

پرتغال یکی از معدود کشورهای اروپایی بود که تا زمان نخست وزیری آنتونیو کوشتا توسط چپ‌ها اداره می‌شد.

کوشتای سوسیالیت هشت سال در این کشور قدرت را در دست داشت و اوایل نوامبر پس از برملا شدن نام وی در پرونده فساد و سواستفاده از قدرت مجبور به استعفا شد.

صندوق‌های رای در انتخابات روز یکشنبه از هشت صبح به روی رای‌دهندگان باز شدند و به نظر می‌رسد اولین پیش‌بینی‌ها از نتایج بر اساس نظرسنجی‌های پای صندوق‌ها ساعت ۲۰ امشب منتشر شود.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی پرتغال که در آن حدود ۱۰ میلیون و هشتصد هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند به تدریج تا پایان شامگاه یکشنبه اعلام خواهد شد.

راست میانه قصد تشکیل دولت ائتلافی با راست افراطی ندارد

جریان میانه رو و بزرگ‌ترین تشکل سیاسی اپوزیسیون موسوم به «ائتلاف دموکراتیک» که لوئیس مونته‌نگرو ۵۱ ساله هدایت آنرا بر عهده دارد با کمی بیش از ۳۰ درصد آرا در راس نظرسنجی‌های پیش از برپایی انتخابات قرار داشت.

حزب سوسیایست پرتغال که پدرو نونو سانتوش ۴۶ ساله آنرا نمایندگی می‌کند با ۲۷.۸ درصد آرا جایگاه دوم را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص داده است.

حزب ضدسیستم «چگا» به رهبری آندره ونتورا ۴۱ ساله که پس از انتخابات پارلمانی ژانویه ۲۰۲۲ به عنوان سومین نیروی سیاسی کشور شناخته می‌شود، ممکن است تعداد آرا خود را در این انتخابات به میزان دو برابر افزایش دهد و به حدود ۱۷ درصد آرا دست یابد.

با وجود شمار بالای افرادی که تا لحظه آخر هنوز تصمیم قطعی برای انتخاب خود نداشتند، نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حکایت از آن داشت که جناح راست، متشکل از ائتلاف دموکراتیک، چگا و ابتکار لیبرال، اکثریت کرسی‌ها را در مجلس آینده به دست خواهد آورد.

اما لوئیس مونته‌نگرو، رهبر ائتلاف دموکراتیک از پیش، تشکیل دولت ائتلافی با حمایت جناح راست افراطی را رد کرده است.

بدین ترتیب پیروزی این حزب در انتخابات در صورتی که با عدم کسب اکثریت ۲۳۰ کرسی پارلمان به تنهایی یا در ائتلاف با لیبرال‌ها همراه باشد، بن بستی را در تشکیل دولت آینده این کشور رقم خواهد زد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا سیاست مهاجرتی پرتغال سخاوتمندانه است؟

پرتغال قانون اعطای تابعیت به نوادگان یهودیان سفاردی را لغو می‌کند

از لیتوانی و پرتغال تا روسیه و اوکراین؛ فقیرترین کشورهای اروپایی کدامند؟