پرونده قتل سرباز حافظ صلح سازمان ملل در لبنان؛ ۵ عضو حزب‌الله متهم شدند

یک سرباز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان
یک سرباز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام قضایی لبنان روز پنج‌شنبه از صدور کیفرخواست برای پنج عضو حزب‌الله لبنان در پرونده کشته‌شدن سرباز ایرلندی حافظ صلح سازمان ملل خبر داد. حزب‌الله روز جمعه هرگونه دست داشتن در این حمله مرگبار را تکذیب کرده است.

آگهی

در روز ۱۴ دسامبر سال گذشته میلادی، بر اثر تیراندازی به خودروی حامل نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در نزدیکی شهرک العقابیه در جنوب لبنان، یک سرباز کلاه آبی به نام شان رونی ۲۳ ساله از ایرلند کشته شد. این درگیری در نزدیکی پایگاه حزب‌الله روی داد.   

به گفته یک منبع امنیتی، حدود ده روز بعد حزب‌الله مردی را که مظنون «اصلی» این حمله بود به مقامات تحویل داد.

با این وجود در ادامه رسیدگی به این پرونده، دادستان روز پنج‌شنبه پنج نفر از جمله مردی که توسط حزب‌الله تحویل داده شده بود و چهار فراری دیگر را به «قتل عمد» متهم کرد.

یک منبع قضایی لبنان نیز اعلام کرد که در فیلم دوربین‌های مداربسته، به وضوح مشخص است که خودروهای نیروهای حافظ صلح از هر طرف مورد هجوم افراد مسلح قرار گرفتند. 

این منبع قضایی می‌گوید که بر اساس آنچه در کیفرخواست آمده، در فیلم‌ها صدای برخی از مهاجمان شنیده می‌شود که می‌گویند «ما از حزب‌الله هستیم».

در پاسخ به این ادعای مقام قضایی، یکی از مقامات حزب‌الله روز جمعه گفت: «این کیفرخواست هیچ ربطی به حزب‌الله ندارد. اظهارات مقام قضایی من را شگفت‌زده کرد. ما به هیچ‌وجه در درگیری میان بومیان و سرباز ایرلندی دخالتی نداشتیم.»

وی افزود: «برعکس، حزب‌الله نقش عمده‌ای در کاهش تنش‌ها در جریان این حادثه ایفا کرده است. ما در آن زمان تماس‌های بسیار مهمی با فرماندهی ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان داشتیم. ما همچنین بومیان را راضی به همکاری با ارتش و دادگاه نظامی کردیم.» 

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان ۱۰ هزار عضو دارد و از سال ۱۹۷۸ به عنوان حائلی میان اسرائیل و لبنان فعالیت می‌کند. در گذشته نیز درگیری‌هایی میان کلاه‌آبی‌ها و حامیان حزب‌الله روی داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشکر یک مسئول سازمان ملل از حزب‌الله انتقاد اسرائیل را برانگیخت

نتانیاهو حضور ایران و حزب‌الله در نزدیکی مرزهای اسرائیل را «خط قرمز» خواند

فعالیت‌های سازمان ملل در بزرگترین اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان به حالت تعلیق در آمد