بهترین خطوط هوایی جهان در سال ۲۰۲۳: کدام هواپیمایی مقام نخست را کسب کرد؟

هواپیمایی نیوزلند
هواپیمایی نیوزلند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پایگاه «ایرلاین ریتینگز» که به صورت سالانه بهترین خطوط هوایی جهان را رتبه‌بندی می‌کند، فهرست سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده است.

آگهی

بر اساس آخرین فهرست منتشره توسط پایگاه رتبه‌بندی خطوط هوایی (AirlineRatings)، هواپیمایی نیوزیلند توانسته است رتبه نخست را در میان شرکت‌های هواپیمایی در جهان در سال ۲۰۲۳ کسب کند.

کارشناسان صنعت هوایی می‌گویند صندلی‌های اکونومی (کلاس اقتصادی) جذاب این هواپیمایی که قابلیت تغییر به تخت را دارند و قرار است در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی شوند، یکی از عوامل تعیین‌کننده در کسب مقام نخست این فهرست بوده است.

جفری توماس، سردبیر پایگاه ایرلاین ریتینگز، در این باره می‌گوید: «این هواپیمایی همیشه در حال نوآوری است. اینکه تنها صندلی و محصولاتش را بفروشد راضی‌اش نمی‌کند بلکه همواره می‌خواهد فراتر رود. این تمرکز بر رفاه و آسایش مسافران بخش اکونومی است که داوران را تحت تاثیر قرار داد.»

ایرلاین ریتینگز همچنین ایمنی پرواز، رعایت نکات زیست‌محیطی و انگیزه کارکنان هواپیمایی نیوزیلند را ستوده است. این در حالی است که این هواپیمایی در فهرست آژانس رتبه‌بندی ایمنی هوانوردی مستقر در استرالیا نیز مقام اول را کسب کرده است.

قطر ایرویز که سال گذشته در صدر این فهرست قرار داشت، اکنون در رده دوم جای گرفته است. این هواپیمایی جوایز بهترین کلاس تجاری، بهترین پذیرایی و برتری در سفرهای طولانی‌مدت (در بخش خاورمیانه) را نیز از آن خود کرد.

پس از قطر ایرویز، هواپیمایی اتحاد ابوظبی در رده سوم فهرست قرار گرفته است. بعد از آن خطوط هوایی کره‌ جنوبی که برنده جایزه بهترین سفرهای طولانی‌مدت (در بخش شمال آسیا) هم شد در رتبه چهارم قرار گرفت.

هواپیمایی سنگاپور نیز که پیش از این در سال ۲۰۱۹ عنوان بهترین خط هوایی جهان را از آن خود کرده بود، رتبه پنجم را به خود اختصاص داد. این هواپیمایی همچنین حائز رتبه نخست در بخش بهترین فرست کلاس و بهترین سفرهای طولانی مدت (در بخش آسیای جنوب شرقی) شد.

داوران می‌گویند هرچند هواپیمایی نیوزیلند مقام اول را به خود اختصاص داده، با این حال نتایج در بین پنج شرکت برتر به هم نزدیک بوده است. در این فهرست خطوط هواپیمایی کانتاس و ویرجین استرالیا، اوا ایر تایوان، کاتای پسیفیک ایرویز هنگ‌کنگ، امارات و لوفت‌هانزا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

وبسایت ایرلاین‌ریتینگز برای رتبه‌بندی‌های خود فاکتورهای متنوعی نظیر سطح ایمنی، نتایج حسابرسی‌های دولتی، سن ناوگان هواپیمایی، نظرات مسافران، میزان سودآوری، رتبه سرمایه‌گذاری، تنوع ارائه محصولات و رابطه شرکت با کارکنان را بررسی می‌کند.

مدیران این وبسایت می‌گویند از زمانی که این جوایز در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، سیستم امتیازدهی و دسته‌بندی‌ها «به منظور منعکس کردن تغییرات صنعت پویای هوایی و همینطور لحاظ کردن انتظارات مشتریان» به روز شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از چند سال کاهش سفرهای هوایی در پی همه‌گیری کووید-۱۹، مسافران در سراسر جهان در سال گذشته پروازهای خود را از سر گرفتند؛ امری که با هرج و مرج قابل توجه در خطوط هوایی، لغو پروازها، گم شدن چمدان‌ها و اعتصاب‌های پرسنل هواپیمایی همراه بود.

این تغییر در میزان مسافران در حالی شایان توجه بود که تنها یک سال قبل از آن اکثر خطوط هوایی با کاهش شدید پروازها روبرو بودند و صنعت هواپیمایی به سختی در تلاش بود تا از خطر ورشکستگی نجات پیدا کند.

کارشناسان می‌گویند هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا چشم‌انداز سفر هوایی با ثبات‌تری را امسال شاهد خواهیم بود یا نه، با این حال انتظار می‌رود وضعیت از سال گذشته بهتر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقص فنی در هواپیمای دولتی آلمان سفر وزیر خارجه به آنسوی اقیانوس آرام را مختل کرد

کدام فرودگاه‌های اروپا از نظر انجام به‌موقع پروازها بدترین و بهترین هستند؟

پرواز در زمانه کرونا؛ کدام خطوط هوایی بهترین رتبه بهداشتی را دارند؟