شمشیر افسانه‌ای تیپو سلطان گران‌ترین شمشیر تاریخ شد

مجسمه تیپو سلطان در باغ گیاه‌شناسی بنگالورو در هند
مجسمه تیپو سلطان در باغ گیاه‌شناسی بنگالورو در هند Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این شمشیر که به تیپو سلطان افسانه‌ای تعلق داشته است، به عنوان سلاح وی در اتاق خواب پادشاه در طول سلطنتش بین سال‌های۱۷۸۲ تا ۱۷۹۹ استفاده می‌شد.

آگهی

شمشیر تیپو سلطان، فرمانروای هند در نیمه دوم قرن هجده میلادی، پس از فروش به قیمت حیرت‌آور ۱۷.۵ میلیون دلار (۱۴ میلیون پوند) در حراجی بونهام لندن، به گرانترین شمشیر تاریخ تبدیل شد. 

در ابتدا انتظار می‌رفت این شمشیر نهایتا ۲.۵ میلیون دلار (۲ میلیون پوند) به فروش برسد، اما این شمشیر پر زرق و برق با شکستن قیمت‌ها، نه تنها به گرانترین شمشیر جهان، بلکه به یک متاع هندی-اسلامی رکوردشکن هم تبدیل شد.

این شمشیر به لحاظ ساخت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است؛ از جمله آنکه به دلیل استفاده از فولاد هندی «ووتز» در ساخت آن، از سایر انواع فولاد شناخته شده در زمانه خود سخت‌تر بوده است.

گفته می‌شود که شمشیرهای این دوره از تاریخ هند به راحتی به درون هر زره‌ای نفوذ پیدا می‌کرده و به لحاظ متالورژی از سایر ادوات جنگی متمایز بوده است.

بر روی دسته این شمشیر صفات خدا به زبان عربی طلاکاری شده است و از روی نوشته کتیبه‌هایی که بر تیغه آن حک شده و برخی از آن‌ها پس از مرگ او اضافه شده است، می‌توان فهمید که این «شمشیر فرمانروا» است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی که خانه حراج «بونهام» منتشر کرده است هنگامی که تیپو سلطان توسط نیروهای بریتانیا شکست می‌خورد، سربازان بریتانیایی در سال ۱۷۹۹ این شمشیر را از اتاق خواب پادشاه بیرون آورده و آن را «به پاس شجاعت و راهبری» سرلشکر «دیوید برد / David Baird» در فرماندهی کردن حمله‌ای که تیپو سلطان در جریان آن کشته شد، به وی هدیه می‌دهند.

معرفی شمشیر تیپو سلطان در حیاب اینستاگرامی حراجی بونهامز

البته این یگانه شمشیر تیپو سلطان نبوده و حتی شمشیری که او در جنگ از آن استفاده کرده باشد هم نیست. شمشیرهای که سلطان هند در جنگ‌ها از آن استفاده کرده است، یا ناپدید شدند و یا در موزه‌های بریتانیا نگهداری می‌شوند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

تیپو سلطان به عنوان پیشگام توپخانه‌های موشکی هم شناخته می‌شود، چرا که در زمان حکومت او، از لوله‌های فلزی مملو از باروت به عنوان توپخانه دوربرد در برابر حملات بریتانیا استفاده می‌شد، که به طور قابل توجهی جلوتر از زمانه خود بود. 

البته این توپخانه آنچنان مفید یا آسیب‌زننده نبودند، اما صداهای بلند و جرقه‌های درخشانی که از خود ساطع می‌کردند، برای ترساندن جدی نیروهای «کمپانی هند شرقی» کافی بود و می‌توان گفت که کاربردهای خاص خود را داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستنوشته‌ای کمیاب از اسحاق نیوتن در حراج لندن به فروش می‌رسد

دزدی صدها قطعه جواهر رومی و یونانی؛ موزه بریتانیا برای یافتن ۲هزار اثر مسروقه از مردم کمک خواست

قیمت مسکن در بریتانیا با سریع‌ترین نرخ در ۱۴ سال گذشته کاهش یافت