فائو هشدار داد: گرسنگی همزمان با هجوم ملخ‌ها افغانستان را تهدید می‌کند

هجوم ملخ در کنیا - ۲۰۲۱
هجوم ملخ در کنیا - ۲۰۲۱ Copyright Brian Inganga/Copyright 2021 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فائو، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد به دنبال هجوم ملخ‌ها در چندین ولایت افغانستان نسبت به خطر گرسنگی در این کشور هشدار داد.

آگهی

هجوم ملخ‌ها در ولایت‌های بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل و تخار تایید شده و گزارش‌های جدید حاکی از مشاهدات مشابه در هرات و غور است. 

ملخ بلحاظ اقتصادی بیش از هر حشره و حیوان دیگری به کشاورزی آسیب می‌زند. عدم کنترل هجوم ملخ‌ها در افغانستان ممکن است  ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون و  ۲۰۰ هزار تن گندم، یعنی یک چهارم کل برداشت این کشور را از بین ببرد. ارزش مالی این میزان گندم معادل ۲۸۰ تا ۴۸۰ میلیون دلار است. 

نجیب‌الله، کشاورز ساکن منطقه بغلان می‌گوید:« ملخ‌ ۳۰۰ جریب (۶۰ هکتار) از گندم‌زارهای من و ۳۱ هزار جریب (۶۲۰۰ هکتار) از چراگاه‌های ده روستای این منطقه را از بین برد.»

مناطق شمال و شمال شرقی افغانستان شرایط مساعدی برای هجوم ملخ دارد. میزان نزولات جوی و خشکسالی امسال افزون بر چرای بی‌رویه و عدم کنترل جمعیت ملخ‌ها، شرایط را برای زاد و ولد این حشره ویرانگر فراهم کرده است.

 این نوع ملخ در ماه‌های اردیبهشت و خرداد تخم‌گزاری می‌کند و حشرات اوایل بهار سال بعد از تخم درمیایند. به نظر می‌رسد امسال ملخ‌ها زودتر از تخم بیرون ‌آمده‌اند.

اگر بحران ملخ‌ها در افغانستان به سرعت کنترل نشود، سال آینده شدیدتر و بدتر تکرار خواهد شد. افغانستان تا دو سال پیش برنامه‌های موثر کنترل جمعیت ملخ‌ها از جمله سم‌پاشی را اجرا می‌کرد. 

چنین برنامه‌هایی اکنون به ندرت اجرا می‌شود و کشاورزان اکنون مجبورند به روش‌ سنتی جمعیت ملخ‌ها را کنترل کنند که عبارت است از جاروکردن و انداختن ملخ‌ها در کیسه برزنتی و دفن کیسه‌هاست.

فائو از طریق برنامه پول در ازای کار هزاران نفر را برای کنترل جمعیت ملخ‌ها به کار گرفته است. ریچارد ترنچارد، نماینده فائو در افغانستان در این باره می‌گوید: « ما به کمک تلاش‌های بی حد پنج سازمان غیرانتفاعی داخلی و بین‌المللی موفق شدیم گروه‌های زیادی را برای کنترل سنتی جمعیت ملخ‌ها بسیج کنیم. این روش قرن‌هاست در این مناطق اجرا می‌شود.»

فائو از جامعه بین‌الملل درخواست کمک‌ فوری برای حمایت از روش‌های سنتی و نیز مدرن کاهش جمعیت ملخ و همچنین هزینه لازم برای ایجاد گروه‌های مراقبت از مراکز حساس زاد و ولد این حشره را کرده است.

ریچارد ترنچارد تاکید دارد:‌« ما باید از پیش برنامه‌های لازم را مطرح کنیم تا مطمئن شویم تا کشاورزان و خانوارهایی که با خطر شدید از بین رفتن محصول خود مواجهند نه تنها به کمک‌های غذایی و غیره دسترسی داشته باشند، بلکه از حمایت فوری و ضروری برای دریافت دانه جهت کشت مجدد نیز برخوردار شوند. »

زیستگاه این گونه ملخ از جزایر قناری در غرب گرفته تا قزاقستان و افغانستان در شرق است. این حشره می‌تواند ۵۰ تا ۲۵۰ کیلومتر پرواز کند. از این جهت هجوم ملخ به افغانستان برای کشورهای همسایه نیز خطر آفرین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چیپس ملخ، همبرگر کرم‌ و آبجوی سوسک؛ حشرات خوراکی در آینده صنایع غذایی

ویدئو؛ هجوم بی‌سابقهٔ ملخ صحرایی به شرق آفریقا

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد