یک فلج نخاعی به لطف فناوری «پل دیجیتالی» توانست بار دیگر راه برود

بیمار فلج نخاعی با فناوری جدید در سوئیس
بیمار فلج نخاعی با فناوری جدید در سوئیس Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان در یک تحول انقلابی توانسته‌اند فناوری جدیدی بسازند که راه رفتن را برای افراد فلج امکان‌پذیر می‌کند.

آگهی

یک مرد ۴۰ ساله هلندی که بیش از ده سال پیش در اثر تصادف با دوچرخه‌ دچار آسیب نخاعی و فلج از ناحیه پاها شده بود، اکنون به کمک یک فناوری جدید پزشکی می‌تواند بار دیگر راه برود.

تکنیک جدید «پل دیجیتالی» که مغز را به نخاع وصل می‌کند، حاصل بیش از یک دهه کار تیمی از محققان در کمیسیون انرژی اتمی فرانسه و مرکز علوم اعصاب و جراحان مغز بیمارستان دانشگاه لوزان سوئیس است.

این بیمار که «گرت جان» نام دارد، می‌گوید این پیشرفت به او آزادی‌ را داده که در این ده‌سال هیچگاه نداشته است. او اکنون می‌تواند به طور «طبیعی» و در سطوح سخت راه برود حتی از پله‌ها بالا برود.

سال گذشته همین تیم محققان نشان داده بود یک ایمپلنت نخاع، که پالس‌های الکتریکی را برای تحریک حرکت در عضلات پا ارسال می‌کند، به سه بیمار فلج اجازه راه رفتن دوباره داده است. با این حال بیماران می‌بایست هر بار دکمه‌ای را فشار می‌دادند تا پاهای خود را حرکت دهند.

اکنون اما با پیشرفت تحقیقات، یک ایمپلنت در ستون فقرات و یک ایمپلنت در بالای بخشی از مغز که حرکت پا را کنترل می‌کند کاشته می‌شود. سپس یک فناوری جدید به نام رابط مغز و رایانه این دو را بصورت بی‌سیم به هم متصل می‌کند.

در واقع این دو ایمپلنت چیزی را می‌سازند که محققان آن را «پل دیجیتال» نامیده‌اند؛ پلی که ارتباط قطع‌شده بین نخاع و مغز را بار دیگر برقرار می‌کند.

به گفته محققان، این رابط از الگوریتم‌هایی مبتنی بر روش‌های هوش مصنوعی برای رمزگشایی از سیگنال‌های مغزی استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها به رابط اجازه می‌دهد تا چگونگی حرکت بیمار را در هر لحظه بررسی کند. داده‌ها سپس از طریق یک دستگاه قابل حمل که در واکر یا کوله‌پشتی کوچک قرار می‌گیرد، به ایمپلنت نخاع منتقل شده و به بیماران این امکان را می‌دهد که بدون کمک دیگران رفت و آمد کنند.

گرت جان درباره تجربه جدید می‌گوید: «اکنون می‌توانم کاری را که می‌خواهم انجام دهم. وقتی تصمیم می‌گیرم قدمی بردارم، به محض اینکه به آن فکر کنم، تحریک شروع می‌شود.»

او که در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لوزان سوئیس شرکت کرده بود، اضافه کرد پس از دو بار جراحی برای کاشت دو دستگاه، اکنون می‌تواند دوباره در یک بار با دوستانش در حالی که آبجو می‌نوشد بایستد: «این لذت ساده نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در زندگی من است.»

گرگوار کورتین، عصب‌شناس در دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان سوئیس و یکی از نویسندگان این مطالعه، با بیان اینکه فناوری جدید با آنچه قبلاً انجام شده بود «بسیار متفاوت است» گفت: «بیماران قبلی با تلاش زیادی راه می‌رفتند، اما اکنون برای برداشتن یک قدم فقط باید به راه رفتن فکر کرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محققان می‌گویند یکی از علائم مثبت و جالب توجه فناوری جدید این است که بیمار پس از شش ماه تمرین برخی از ادراکات حسی و مهارت‌های حرکتی را که در تصادف از دست داده بود دوباره به دست آورده و حتی با خاموش شدن «پل دیجیتال» نیز می‌تواند با عصا راه برود.

گیوم شروه، محقق در کمیسیون انرژی اتمی فرانسه می‌گوید این امر نشان می‌دهد ایجاد پیوند میان مغز و نخاع، باعث احیای مجدد شبکه‌های عصبی در محل آسیب‌دیده می‌شود.

اما چه زمانی این فناوری می‌تواند برای افراد فلج در سراسر جهان در دسترس باشد؟

دکتر شروه می‌گوید برای رسیدن به آن نقطه هنوز «سال‌های زیادی تحقیق» لازم است. با این حال تیم پژوهش در حال آماده‌سازی این آزمایش است که آیا این فناوری می‌تواند عملکرد بازوها و دست‌ها را نیز بازیابی کند یا خیر.

محققان همچنین امیدوارند این روش بتواند در مورد مشکلات دیگر، نظیر فلج ناشی از سکته نیز به کار برود.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا با کهولت سن کمرمان خم می‌شود و شکسته‌تر می‌شویم؛ راه چاره‌ای هست؟

پیام‌رسان واتس‌اپ کانال‌های ارتباط عمومی را با «قابلیت بالای حفظ حریم خصوصی» راه اندازی کرد

فلج نخاعی با الکترودهای کاشته شده در ستون فقراتش راه رفت