موج کم‌سابقه اعدام‌های پیاپی در ایران؛ اعضای یک باند تولیدکننده هروئین نیز در تهران اعدام شدند

مجازات اعدام در ایران
مجازات اعدام در ایران Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌ که مجامع بین‌الملل و سازمان‌های حقوق بشری از روند فزاینده اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی و انتقاد می‌کنند، هفت نفر دیگر در یک هفته اخیر در ایران اعدام شدند.

آگهی

مرکز رسانه‌ای وابسته به قوه قضاییه ایران روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، از به دار آویخته شدن سه نفر از اعضای یک گروه تولیدکننده ماده مخدر هروئین در تهران خبر داد.

آنطور که مقامات قضایی ایران گفته‌اند، نزدیک به چهل کیلوگرم ماده هروئین، همراه با مقادیر زیادی مواد پیش‌ساز تولید هرویین و تجهیزات تولید مواد مخدر از اعضای این باند کشف شده است.

براساس رای دادگاه بدوی، متهمان بابت «افساد فی‌الارض» بابت تولید ۳۹ کیلو و ۳۹۶ گرم هرویین به مجازات اعدام محکوم شدند. با توجه به فرجام خواهی وکلای متهمان، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان عالی کشور نیز پس از بررسی پرونده، حکم صادره را تایید کرد. 

در ایران، بنابر قانون، مجازات نگهداری بیش از ۳۰ گرم هروئین، اعدام و مصادره مشروط اموال است. در پرونده اخیر سه محکوم پرونده به میزان ۱۳۱۳ برابر بیشتر از مقدار تعیین شده در قانون مواد مخدر، مواد هروئین نگهداری می‌کرده‌اند.

روند نگران کننده نسبت اعدام‌ها در ایران به جمعیت کل کشور

طبق گفته گروه‌های حقوق بشری، ایران در سال گذشته میلادی دست‌کم ۵۸۲ نفر را اعدام کرده است که نسبت به سال قبل آن ۷۵ درصد افزایش داشته است؛ این گروه‌ها معتقدند که این روند فزاینده نشان‌دهنده تلاش تهران برای «القای ترس» در جامعه است.

بر اساس گزارشی که ماه گذشته توسط «سازمان حقوق بشر ایران» (IHR) مستقر در نروژ با همکاری گروه‌ «با هم علیه مجازات اعدام» (ECPM) مستقر در فرانسه منتشر شد، این بالاترین تعداد اعدام‌ها در جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۵ بود. بیش از نیمی از این اعدام‌ها پس از شروع اعتراضات در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه با بی‌اهمیت جلوه دادن واکنش‌های غربی به این اعدام‌ها، انتقاد آمریکا و اتحادیه اروپا از اعدام سه محکوم پرونده «خانه اصفهان» را مصداق «مداخله» و «مضحک» خواند. 

ناصر کنعانی در بیانیه‌ای که  در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد، آورده است که: «به‌جای مداخله در امور داخلی سایر کشورها... بهتر است سیاستمداران غربی به صدای اعتراضات شهروندان خود گوش دهند و به خواسته‌های آن‌ها پاسخ دهند».

موج کم سابقه اعدام‌ها در سال جاری میلادی

بنا به گزارش وبسایت «سازمان حقوق بشر ایران»، از آغاز سال جاری میلادی تا کنون (۱۴۰ روز گذشته)، دست‌کم ۲۷۱ نفر در ایران به دار آویخته شده‌اند.

تنها در پانزده روز گذشته، دست‌کم ده نفر در ایران اعدام شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ ۲ نفر و فروریختن ۵ ساختمان در پی تخریب یک بنا به دستور قضایی در شهرک احمدیه تهران

حمله «جیش العدل» به پاسگاه مرزی سراوان؛ دست‌کم پنج مرزبان ایران جان باختند

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه قتل داریوش مهرجویی خبر داد؛ «آراء دو پرونده تتلو به او ابلاغ شد»