بايدن با آموزش خلبانان اوکراینی با جت‌‌های جنگنده اف-۱۶ موافقت کرد

جت‌های جنگی اف۱۶
جت‌های جنگی اف۱۶ Copyright Photo AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته دو منبع آگاه، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با برنامه‌ آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت ایالات متحده موافقت کرد. آقای بایدن در حالی حمایت خود را اعلام کرد که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به ژاپن سفر کرده بود.

آگهی

در این جلسه رهبران قدرتمندترین کشور‌های جهان درباره تشدید مجازارت‌ها علیه روسیه به گفت‌وگو نشستند. 

نشست سران گروه هفت روز جمعه در هیروشیما آغاز شد، جایی که قرار است ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه به آن‌ها بپیوندد. این دورترین سفر آقای زلنسکی از زمان آغاز جنگ در کشورش است.

در جلسه روز جمعه که پشت درهای بسته برگزار شد، رهبران این گروه، تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو و همچنین برنامه‌هایی برای افزایش اثربخشی جریمه‌های مالی به منظور محدود کردن تلاش‌های جنگی روسیه ارایه کردند.

آن‌ها در بیانیه‌ای تاکید کردند «در برابر جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین خواهند ایستاد». 

گروه هفت، شامل ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا است.

خلبانان اوکراینی قرار است در هفته‌های آینده در اروپا پرواز با جت‌های اف-۱۶ را بیاموزند. با این حال آقای بایدن گفته است تصمیم‌گیری در مورد زمان و تعداد این جت‌ها در ماه‌های آینده و زمانی که خلبانان در حال آموزش هستند اتخاذ خواهد شد.

رئیس جمهوری اوکراین با شروع جنگ همواره خواستار تامین جت‌های جنگنده غربی برای تقویت دفاع کشورش در برابر تهاجم روسیه بوده است، اما تاکنون با تردید‌هایی از سوی آمریکا مبنی بر تغییر روند جنگ روبرو بود.

حالا که اوکراین دفاع هوایی خود را با مجموعه‌ای از سیستم‌های ضدهوایی غربی تقویت کرده ، مقامات این کشور بر این باورند، این جت‌ها برای امنیت طولانی مدت این کشور ضروری است.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، در تلویزیون ملی تایید کرد که زلنسکی در این نشست شرکت خواهد کرد. ‌آقای دانیلوف گفته است مسائل بسیار مهمی در آنجا تصمیم گیری خواهد شد، بنابراین حضور فیزیکی رئیس جمهوری ما برای دفاع از منافع کشور بسیار مهم است.

علاوه بر این روز جمعه آقای زلنسکی به عربستان سعودی سفر کرد، جایی که سران اتحادیه عرب جلسه‌ برگزار کردند.

در هفته‌های اخیر متحدان اروپایی و همچنین اعضای کابینه بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین استقبال کرده‌اند.

ایالات متحده و متحدانش همچنین مجموعه‌ای از اقدامات برای تشدید محدودیت‌ها علیه افراد و شرکت‌هایی که قبلاً تحریم شده بودند، اعلام کردند.

بیش از ۱۲۵ فرد و سازمان در ۲۰ کشور تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. جریمه‌های مالی در درجه اول مرتبط با افراد و شرکت‌هایی است که بر روی خرید فناوری برای کرملین متمرکز بود. وزارت بازرگانی آمریکا همچنین ۷۱ شرکت را به فهرست خود اضافه کرد.

کشورهای گروه هفت همچنین از سایر کشورها خواستند که از حمایت و ارسال تسلیحات به روسیه دست بردارند وگرنه « با هزینه‌های سنگین مواجه خواهند شد».

در حالی شرکت کنندگان در اجلاس گروه هفت راهی این جلسه در هیروشیما شدند که مسکو یک حمله هوایی دیگر را به پایتخت اوکراین انجام داد. انفجارهای مهیبی در ساعات اولیه شهر کیف را به لرزه درآورد. قرار است در این اجلاس علاوه بر جنگ اوکراین درباره چین نیز صحبت شود.

مهمانان دعوت شده از چندین کشور دیگر قرار است روز شنبه به رهبران گروه هفت بپیوندند تا در مورد چین گفت‌وگو کنند. زیرا نگرانی هایی در مورد تلاش این کشور برا تصرف تایوان وجود دارد. پکن مدعی است این جزیره خودگردان متعلق به چین است. به همین خاطر مرتبا کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی این کشور در نزدیکی تایوان گشت‌زنی می‌کنند.

یک مقام آمریکایی گفته است گروه هفت روز شنبه بیانیه مشترکی در برخورد با پکن صادر خواهند کرد.

از سوی دیگر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در یک اجلاس دو روزه در شهر شیان چین میزبان رهبران کشورهای آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است.

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

قرار است در این اجلاس درباره تلاش‌ها برای تقویت اقتصاد جهانی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین تحت فشار قرار داده است، صحبت شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط هوایپمای ناقض حریم هوایی واشنگتن؛ جنگنده‌های آمریکا با غرش صوتی به پرواز درآمدند

زلنسکی در نشست اتحادیه عرب صحنه نمایش را از اسد ربود

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد