تصاویر «دیپ فیک» در انتخابات ترکیه؛ قلیچدار اوغلو از روسیه انتقاد و اردوغان از پوتین دفاع کرد

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه
ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان روز جمعه از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در برابر اتهامات مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دفاع کرد.

آگهی

کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی آقای اردوغان روز پنج‌شنبه «بازیگران ناشناس روس» را عامل انتشار تصاویر دیپ فیک و سایر اشکال اطلاعات نادرستی دانست که علیه نامزدهای رقیب اردوغان منتشر می‌شوند. او مسکو را متهم کرد که در پشت این کمپین انتشار اخبار جعلی با هدف تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات روز یکشنبه ترکیه قرار دارد.

در مقابل، کرملین «قاطعانه» این اتهام را رد کرد و رجب طیب اردوغان نیز در یک برنامه تلویزیونی به حمایت از پوتین پرداخت. او گفت: «من موافق حمله به پوتین نیستم. اهمیت روابط ما با روسیه کمتر از روابط با ایالات متحده نیست.»

دیمیتری پسکوف نیز از «موضع بسیار مسئولانه، مستقل و سنجیده ترکیه در قبال طیف وسیعی از مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی» تمجید کرد.

بازیگران ناشناس روس

آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از رقابتی تنگاتنگ در جریان انتخابات روز یکشنبه ۱۴ مه است و انتقادات قلیچداراوغلو به بازیگران ناشناس روس، در زمانی است که همزمان با آخرین روزهای این انتخابات، یک کمپین تهاجمی فزاینده علیه نامزدهای رقیب اردوغان شکل گرفته است؛ کمپینی که منجر به کناره گیری «محرم اینجه» یکی از نامزدهای این انتخابات در روز پنج‌شنبه شد.

آقای اینجه زمانی مجبور به کناره‌گیری از انتخابات شد که عکس‌هایی جعلی از او منتشر شد که او را در روابطی خارج از ازدواج با زنان همچنین در حال رانندگی با اتومبیل‌های لوکس نشان می‌داد.

قلیچداراوغلو در واکنش به کناره گیری محرم اینجه گفت: «دوستان عزیز روس، شما پشت مونتاژها، توطئه‌ها، جعل‌ها و ضبط‌هایی هستید که دیروز در این کشور فاش شد... اگر دوستی ما پس از انتخابات را می‌خواهید، در امور ترکیه دخالت نکنید.»

آقای اردوغان نیز تعدادی ویدئوی جعلی را در نشست‌های خود پخش کرده و سعی دارد به این ترتیب کمان قلیچداراوغلو را با حزب کارگران کردستان که یک گروه شبه‌نظامی ممنوعه در ترکیه محسوب می‌شود و دولت اردوغان آن را «تروریست» می‌داند، مرتبط کند.

تصاویر «دیپ فیک» تصاویر دستکاری شده دیجیتالی هستند که بسیار واقعی به نظر می‌رسند و انتشار آنها اکنون به چالشی در سراسر جهان برای مقابله با اطلاعات نادرست تبدیل شده است.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین از زمان به قدرت رسیدن در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ میلادی، روابط خود را برای تقریبا یک دهه، به ویژه در پس زمینه تنش بین کشورهایشان و غرب، تقویت کردند. آنها علیرغم منافع متفاوت، در چند موضوع از جمله سوریه همکاری دارند.

رجب طیب اردوغان از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، همواره تلاش کرده روابط خوبش را با مسکو حفظ کند و آنکارا با وجود عضویت در ناتو توانسته است تخفیف‌هایی برای واردات انرژی از روسیه بگیرد و از اجرای تحریم‌های غرب علیه کرملین نیز خودداری کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری «جعل عمیق»؛ کارمند هنگ‌کنگی چگونه فریب ویدئوکنفرانس را خورد و ۲۵ میلیون دلار پرداخت کرد

آخرین نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ترکیه: احزاب و ائتلاف‌ها چند رای می‌آورند؟

ترکیه ؛ دموکراسی‌خواهان در برابر اقتدارگرایان