آخرین نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ترکیه: احزاب و ائتلاف‌ها چند رای می‌آورند؟

تجمع انتخاباتی طرفداران حزب جمهوری خلق ترکیه
تجمع انتخاباتی طرفداران حزب جمهوری خلق ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واجدان شرایط رای دادن در ترکیه روز یکشنبه آینده (۱۴ مه/۲۴ اردیبهشت) به پای صندوق‌های رای می‌روند تا همزمان با انتخاب رئیس جمهوری، تکلیف نمایندگان خود در بیست و هشتمین پارلمان این کشور را نیز روشن کنند.

آگهی

نتایج ۲۲ نظرسنجی‌ که از سوی ۱۴ موسسه افکارسنجی در فاصله دسامبر گذشته تا مه جاری انجام شده نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه ((AKP)Adalet ve Kalkınma Partisi) همچنان از شانس بالایی برای تصاحب اکثر کرسی‌های پارلمان ترکیه برخوردار است. این حزب که دارای گرایش سیاسی راست میانه است، بر اساس نتایج ۱۹ نظرسنجی از میان ۲۲ نظرسنجی انجام شده، پیشتاز ۱۲ حزب مطرح ترکیه است. 

حزب چپ میانهٔ جمهوری خلق ترکیه ((CHP) Cumhuriyet Halk Partisi) که بر خلاف عدالت وتوسعهٔ اسلامگرا رویکری لائیک دارد تنها بر پایه سه نظرسنجی شده توسط سه موسسه افکارسنجی اُرِجِ، آلفِ و پیار در مارس گذشته شانس بالاتری از حزب حامی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی، برای کسب اکثریت نسبی در پارلمان جدید ترکیه را دارد. 

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه احتمال دارد بین ۲۸.۱ تا ۴۰.۱ درصد کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند و رقیب اصلی آن نیز بین ۲۳.۱ تا ۳۲.۳ درصد. حزب سبزِ چپ ((YSP) Yeşil Sol Parti) نیز که یک حزب سیاسی لیبرترین چپ و سبز در ترکیه به شمار می‌رود، در رقابت پارلمانی احزاب ترکیه در جایگاه سوم قرار دارد. 

احزاب قدرتمندتر ترکیه از جمله عدالت و توسعه و جمهوری خلق به منظور بالا بردن شانس خود برای کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، ائتلاف‌های جمهور و ملت را با سایر احزاب شکل داده‌اند.  

ائتلاف ملت متشکل از حزب جمهوری خلق، حزب خوب، حزب سعادت، حزب آینده، حزب دموکراسی و پیشرفت و حزب دموکرات ترکیه است. ائتلاف جمهور هم شامل حزب عدالت و توسعه، حزب حرکت ملی (راستگرا)، حزب اتحاد بزرگ (اسلامگرا و ناسیونالیست راست افراطی) و حزب رفاه دوباره (اسلامگرا) است. 

ائتلاف کار و آزادی هم شامل حزب حرکت زحمتکشان، حزب کارگر، حزب دموکراتیک خلق‌ها، فدراسیون شوراهای سوسیالیست، حزب زحمتکشان ترکیه و حزب آزادی اجتماعی می‌شود. 

با این وجود، نتایج ۱۷ نظرسنجی انجام شده از سوی ۱۴ موسسه افکارسنجی در فاصله مارس تا آوریل گذشته نشان می‌دهد که هیچکدام از این ائتلاف‌ها قادر به کسب نیمی از کرسی‌های پارلمان نخواهند بود. با این وجود، ائتلاف ملت می‌تواند این شانس را به حزب قدرتمند جمهوری خلق بدهد که اکثریت نسبی بالاتری نسبت به حزب جمهور تحت رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه کسب کند.

Francisco Seco/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
تجمع حامیان حزب عدالت و توسعهFrancisco Seco/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

بر پایه نتایج این نظرسنجی‌ها، ائتلاف احزاب چپگرای کارگری نیز در خوشبینانه‌ترین حالت احتمالا نزدیک به ۱۴ درصد کرسی‌های پارلمان را از آن خود خواهند کرد. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

میزان رای احزاب ترکیه در انتخابات سراسری ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ بدین شرح بود: حزب عدالت و توسعه ۴۲.۳ درصد، جمهوری خلق ۲۲.۸ درصد، حزب چپگرای دموکراتیک خلق ۱۱.۵ درصد، حزب راستگرای حرکت ملی ۱۱.۲ درصد، حزب خوب ۱۰.۱ درصد و حزب سعادت ۱.۴ درصد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویر «دیپ فیک» در انتخابات ترکیه؛ قلیچدار اوغلو از روسیه انتقاد و اردوغان از پوتین دفاع کرد

تحولات ایران و جهان؛ انفجار در نزدیکی دمشق ۱ کشته و ۴ زخمی به جا گذاشت

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین