چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟

خارطوم در روزهای نخست درگیری‌ها
خارطوم در روزهای نخست درگیری‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک ماه پیش وقتی درگیری‌ها در خارطوم شعله‌ور شد، نیروهای مسلح سودان با تسلیحات سنگین مقابل یک نیروی شبه‌نظامی که از یک گروه شبه‌نظامی بیابانی شکل گرفته بود قرار گرفت.

آگهی

اما ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش که به‌طور موقت ریاست دولت را بر عهده دارد به‌سرعت متوجه شد که با نیروی هوایی و توپخانه به تنهایی نمی‌تواند جلوی نیروی رقیب را بگیرد، نیرویی که در نخستین ساعات درگیری در تاریخ ۱۵ آوریل به گفته ۱۰ منبع متفاوت از دو طرف درگیری، توانست به اقامتگاه برهان در قلب مقر ارتش حمله کند.

یکی از محافظان برهان به خبرگزاری رویترز گفت که فرمانده ارتش یک اسلحه ای‌کی-۴۷ را برداشت و قبل از اینکه نیروهای امنیتی او را به محل امن منتقل کنند در همان روزهای اول اقدام به نبرد و تیراندازی می‌کرد.

این محافظ که خواست نامش فاش نشود گفت که بیش از ۳۰ نفر از نیروهای او در نبردهای متعاقب جان باختند تا در نهایت نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) به رهبری ژنرال داقالو عقب‌نشینی کردند.

این گزارش، تاکتیکی را که مورد قبول ژنرال محمد حمدان داقالو معروف به «حمدی» است آشکار می‌کند یعنی جنگیدن در فاصله‌های نزدیک و بازی کردی با نقاط قوت نیروهای پشتیبانی سریع.

تقریبا یک ماه پس از شروع نبرد و علیرغم حملات هوایی تقریبا روزانه، ارتش نتوانسته است نیروهای پشتیبانی سریع را از پایتخت جایی که این نیروها در مناطق مسکونی و چندین نهاد کلیدی موضع گرفته‌اند بیرون کند.

نیروهای پشتیبانی سریع در دهه گذشته از میان مبارزان بیابانی شکل گرفته و عملا به یک ارتش موازی با پایگاه‌هایی در پایتخت تبدیل شد.

بسیاری از شهروندان خارطوم از پایتخت خارج شده‌اند. برخی از آن‌ها به دوستان و خانواده خود در مناطق روستایی پیوسته‌اند و برخی دیگر در سراسر مرزها به کشورهای همسایه رفته‌اند. این افراد می‌پرسند که چگونه رقیب ارتش در چند سال گذشته اجازه رشد پیدا کرد.

حسین احمد یکی از شهروندان سودانی در صف نانوایی به رویترز گفت: «چرا ارتش اجازه داد تا حمدی به یک ارتش موازی تبدیل شود و مردم عادی را تهدید کند. رهبران ارتش کجا بودند.»

نیروهای پشتیبانی سریع در بین جَنجَویدها، شبه نظامیان عرب در منطقه دارفور رشد کرده‌اند و به دولت کمک کردند تا شورش قبلی را در منطقه غربی دارفور سودان سرکوب کند. آن‌ها با رسمی شدن به‌عنوان یک نیروی شبه نظامی پاداش دریافت کردند. هدف آن‌ها در این درگیری‌ها این است که ارتش را به جنگ شهری بکشانند جایی که وسایل نقلیه سبک مسلح آن‌ها در برابر تانک‌ها و هواپیماهای جنگی شانس بیشتری دارند.

یکی از نیروهای پشتیبانی سریع در یک ایست بازرسی در خارطوم گفت: «برهان و نیروهایش باید رو در رو بجنگند نه با حملات و هوایی و پهپادی. آن‌ها باید شجاع باشند.»

نیروهای پشتیبانی سریع از پایگاه‌های خود در پایتخت که در معرض حملات هوایی قرار دارند پراکنده شده‌اند و در عوض به خانه‌ها پناه برده و ساکنان را بیرون می‌کنند. ساکنان می‌گویند که آن‌ها وسایل نقلیه خود را در نزدیکی خانه‌ها پارک می‌کنند تا از حملات هوایی جلوگیری کنند.

در حالی که حمدی ده‌ها هزار سرباز در خارطوم دارد، نیروهای برهان در سراسر کشور پراکنده شده‌اند و به ندرت در پایتخت دیده می‌شوند.

نیروهای حمدی ساختمان‌های دولتی مانند وزارت کشور، ساختمان‌های پلیس را در اختیار گرفته‌اند و منابع زیادی از سوخت پالایشگاه‌های نفت و همچنین بانک‌ها را مصادره کرده‌اند. سایر اعضای نیروهای پشتیبانی سریع خانه‌هایی را در منطقه مجلل خاطوم تصرف کرده‌اند. بسیاری از مبارزان از «رزیقات» بزرگترین قبیله عرب دارفور هستند و به حمدی که از این قبیله است وفادارند.

آن‌ها برای تشدید کنترل خود، ایست بازرسی‌هایی را در سراسر خارطوم ایجاد کرده‌اند که به بررسی شناسنامه‌ها و تفتیش خودروها و چمدان‌ها می‌پردازند. ساکنان می‌گویند که نیروی‌های پشتیبانی سریع تلفن‌های همراه را برای جست‌وجو تماس‌های احتمالی با ارتش نیز بررسی می‌کنند.

ساکنان پایتخت، آن‌ها را به غارت متهم کرده‌اند اما نیروهای پشتیبانی سریع این موضوع را رد کرده است.

متحدان سابق

این درگیری‌ها به‌دنبال فروپاشی طرحی با حمایت‌های بین‌المللی برای گذار به دموکراسی صورت گرفت.

ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به مدت چهار سال از زمانی که عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین در یک خیزش مردمی سرنگون شد به راحتی قدرت را اشتراکی کردند. برهان ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده دارد که پس از برکناری عمر البشیر به این سمت منصوب شد. حمدی که نام خود را از درگیری‌های دارفور بر سر زبان‌ها انداخت و متهم به جنایت جنگی است معاون برهان بود.

حمدی قبل از جنگ تاجر سابق شتر با تحصیلات رسمی اندکی بود. او در تلاش برای ایجاد یک ائتلاف غیرنظامی بود که نشان دهنده ایجاد برنامه‌های سیاسی در سرش پس از شکست طرح انتقال به دموکراسی بود. برهان دلیل این درگیری‌ها را «جاه‌طلبی» رقیب خود می‌داند.

آگهی

منابع نزدیک به حمدی می‌گویند وی که از تجارت طلا ثروتمند شده است یک بازی طولانی را انجام می‌دهد. او می‌خواهد یک جنگ فرسایشی راه بیاندازد تا به او این فرصت را بدهد که به یک رهبر سیاسی تبدیل شود.

نبردهای اخیر تا کنون دست‌کم ۵۰۰ کشته و هزاران مجروح برجای گذاشته است. بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان سودانی به خارج از کشور فرار کرده‌اند و مناطق مسکونی خارطوم به مناطق جنگی تبدیل شده است.

حمدی عهد کرده است که برهان را بازداشت کند یا بکشد. هر دو طرف آتش‌بس‌های متعددی را نقض کرده‌اند.

هیچ یک از طرفین تاکنون اعلام نکرده‌اند که چه تعداد از نیروهایشان کشته شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همزمان با مذاکرات صلح، سودان بار دیگر هدف بمباران هوایی قرار گرفت

وضعیت نگران‌کننده در سودان و شمار تلفات؛ عربستان میزبان نخستین مذاکرات بین طرف‌های نظامی متخاصم شد

دبیرکل سازمان ملل «شکست جامعه جهانی» در جلوگیری از جنگ سودان را «تاسف‌بار» خواند