وضعیت نگران‌کننده در سودان و شمار تلفات؛ عربستان میزبان نخستین مذاکرات بین طرف‌های نظامی متخاصم شد

جاده بین ام‌درمان و خارطوم
جاده بین ام‌درمان و خارطوم Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دیدار اولین گفتگو بین «ارتش سودان» به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای شبه نظامی «پشتیبانی سریع» به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو از زمان شروع درگیری‌ها در پانزدهم آوریل خواهد بود.

آگهی

به گفته مقامات عربستان سعودی و ایالات متحده، رهبران جناح‌های نظامی متخاصم در سودان توافق کرده‌اند با هدف پایان دادن به درگیری‌ها، روز شنبه در شهر جده با یکدیگر گفتگو کنند.

واشنگتن و ریاض در بیانیه‌ای مطبوعاتی از آغاز گفت‌وگوهای مقدماتی «پیش از مذاکره»  در جده استقبال کردند و از «نیروهای مسلح سودان» و نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع شبه‌نظامی» خواستند تا «در مذاکرات آتش‌بس برای پایان‌دادن به درگیری در سودان، فعالانه شرکت کنند و منافع ملت سودان و مردم آن را در نظر بگیرند.»

درگیری‌ها بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان «پشتیبانی سریع شبه‌نظامی» در اواسط ماه آوریل آغاز شد و از آن زمان تا کنون صدها نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

این درگیری تاکنون حدود ۷۰۰ کشته برجای گذاشته که بیشتر آن‌ها در خارطوم و منطقه غرب دارفور بوده است.

بنا بر گزارش‌هایی که یونیسف دریافت کرده (ولی هنوز به طور مستقل توسط سازمان ملل تأیید نشده است)؛ در طول یازده روز اول درگیری، تعداد ۱۹۰ کودک کشته و ۱۷۰۰ کودک نیز زخمی شد‌اند.

بیمارستان‌هایی که به پایگاه نظامی تبدیل می‌شوند

شبه‌نظامیان «پشتیبانی سریع شبه‌نظامی» تلاش می‌کنند تا کنترل برخی از بیمارستان‌های «راهبردی» را که می‌توان به‌عنوان پایگاه از آن‌ها استفاده کرد را به دست گیرند.

سی.ان.ان. به نقل از منابع محلی گزارش داده است که شبه‌نظامیان «پشتیبانی سریع شبه‌نظامی» از روز پنجشنبه در عملیاتی، کنترل بزرگترین بیمارستان زنان و زایمان کشور در شهر «ام‌درمان» را به طور کامل در اختیار گرفته است.  این منبع که نخواسته نامش فاش شود گفته است که «از آنجا که این زایشگاه در وسط سه محله بزرگ غیرنظامی قرار دارد، حمله هوایی به آن برای ارتش سودان غیرممکن شده است.»

شهر «ام‌درمان» پرجمعیت‌ترین شهر سودان است که در شمال غربی کمتر از یک ساعت تا مرکز پایتخت قرار دارد و اغلب به عنوان شهر دوقلوی خارطوم از آن یاد می‌شود.

به گفته یک منبع محلی دیگر «فضای شهرها در سودان تهاجمی‌تر و پر التهاب شده، بانک ها و بازارها غارت و فروشگاه‌ها به‌هم ریخته می‌شوند. مقدار زیادی پول از بانک خارطوم به سرقت رفته است. خبری از نیروهای پلیس نیست و ارتش هم قادر به تامین امنیت در بسیاری از مسیرها نیست.»

آتش‌بس‌های ناپایدار

از زمان شروع درگیری‌ها در ۱۵ آوریل، چندین بار آتش بس برقرار شده است، اما هیچ کدام رعایت نشده است. با این حال، با آتش‌بس موقتی که طرفین درگیری برقرار کردند، بسیاری از کشورهای خارجی اجازه یافتند شهروندان خود را تخلیه کنند؛ اما شرایط برای مردم محلی همچنان وخیم است و با کمبود غذا، آب، دارو و سوخت مواجه هستند.

آژانس کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، روز جمعه هشدار داد که «وضعیت در سودان برای تعداد بسیار زیادی از کودکان مرگبار شده است».

ارتش سودان اواخر روز جمعه تایید کرد که نمایندگانی را به عربستان سعودی فرستاده تا درباره «جزئیات آتش‌بسِ ادامه‌دار» با گروه شبه نظامیان رقیب گفتگو کنند.

در بیانیه ایالات متحده و عربستان سعودی به تلاش‌های دیگر کشورها و سازمان‌ها از جمله بریتانیا، امارات عربی متحده، اتحادیه کشورهای عربی، اتحادیه آفریقایی و سایر گروه‌ها برای تدارک این پیش‌مذاکرات اشاره شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وال استریت ژورنال: گروه واگنر به یکی از طرف‌های درگیر در سودان پیشنهاد کمک کرده است

نقش پهپادهای ایران در منازعات؛ آیا پرنده‌های ایرانی توازن قوا را در جنگ داخلی سودان بر هم می‌زنند؟

چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟