واکنش آمریکا به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب؛ تهران: استقبال می‌کنیم

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره
نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ایالات متحده روز یکشنبه از پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب انتقاد کرد و دمشق را شایسته بازگشت مجدد به جمع اعضای این گروه منطقه‌ای ندانست.

آگهی

این در حالیست که تهران با استقبال از این موضوع دستیابی سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب را یک موفقیت برای دمشق توصیف کرده است.

واشنگتن اما ضمن مستحق ندانستن دمشق برای بازگشت در شرایط فعلی به جمع کشورهای اتحادیه عرب، در خصوص تمایل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای حل بحران ناشی از جنگ داخلی در این کشور نیز ابراز تردید کرده است.

با این حال، به گفته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ایالات متحده معتقد است که شرکای عرب قصد دارند از تعامل مستقیم با اسد برای فشار برای حل بحران طولانی مدت در این کشور استفاده کنند و واشنگتن با متحدان خود در «اهداف نهایی» همسو است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود می‌افزاید: «ما درک می‌کنیم که شرکای ما قصد دارند از تعامل مستقیم با رژیم اسد برای فشار بیشتر به دمشق و تقاضای پیشرفت برای حل مشکلات موجود ناشی از جنگ داخلی طی ماه‌های آینده استفاده کنند».

این بیانیه در عین حال تاکید می‌کند: «ما در حال رایزنی با شرکای خود در این خصوص بوده‌ایم و به صراحت اعلام کرده‌ایم که روابط با رژیم اسد را عادی نخواهیم کرد و تحریم‌های ما نیز همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.»

در همین راستا، قطر، یکی از مخالفان سرسخت رژیم اسد در منطقه روز یکشنبه اعلام کرد که با وجود پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب، روابط خود را با دمشق عادی نخواهد کرد.

مجید بن محمد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در این زمینه تاکید کرد: موضع قطر در خصوص «عادی سازی روابط با رژیم سوریه تغییر نکرده است.»

عضویت سوریه در اتحادیه عرب سال ۲۰۱۱ در پی سرکوب اعتراض‌های گسترده داخلی از سوی دولت حاکم بر دمشق به حال تعلیق درآمده بود. مناقشه داخلی سوریه سپس به جنگی تمام عیار میان نیروهای وفادار به بشار اسد و متحدان خارجی دمشق با معارضان و گروه‌های اسلام‌گرای افراطی موسوم به «جهادی» تبدیل شد که بیش از ۵۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشت.

AP Photo
دیدار بشار اسد با جمعی از نمایندگان پارلمان‌های کشورهای عربیAP Photo

تهران: رفع اختلاف‌ها سبب کاهش مداخلات سودجویانه خارجی است

ایران که در پی تغییرات محسوس اخیر در سیاست‌های منطقه‌ای خود به ویژه پس از تلاش برای رفع اختلاف‌ها با عربستان سعودی رویکردی تازه برای را نزدیک شدن به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در پیش گرفته از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص می‌گوید: «رفع اختلافات میان کشورهای اسلامی و همگرایی و هم‌افزایی میان آنان، دارای نتایج مثبت در ثبات و آرامش فراگیر و زمینه ساز کاهش مداخلات سودجویانه خارجی در مسائل منطقه است.»

شورای وزرای امور خارجه ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه ۷ مه طی نشستی در قاهره رسما از تصمیم این نهاد برای پذیرش بازگشت سوریه خبر داد.

به موجب این تصمیم که با انگیزه تقویت کمک‌های بشردوستانه به آسیب دیدگان زلزله و جنگ داخلی... و مبارزه با روند رو به افزایش قاچاق مواد مخدر در منطقه اتخاذ شده، بشار اسد دیگر از منظر اتحادیه عرب «عنصر نامطلوب» قلمداد نمی‌شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد: ۷۰ درصد از جمعیت سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه است

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه: از محاکمه بشار اسد حمایت می‌کنم

آغوش باز عربی برای بشار؛ بازگشت سوریه به «محیط عربی» چگونه رقم خورد؟