سوریه با رای وزرای خارجه پس از ۱۲ سال تعلیق به عضویت اتحادیه عرب درآمد

جایگاه سوریه در اتحادیه عرب
جایگاه سوریه در اتحادیه عرب Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه در قاهره به احیای عضویت سوریه در این سازمان پس از ۱۲ سال تعلیق، رای مثبت دادند.

آگهی

این نشست در پایتخت مصر پیش از اجلاس سران اتحادیه عرب که قرار است در تاریخ ۱۹ مه در عربستان برگزار شود، برپا شد. این نشست همچنین چند روز پس از دیدار دیپلمات‌های ارشد منطقه در اردن برای بررسی نقشه راه برای بازگردان سوریه صورت گرفت.

جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب گفت: «در نشست غیرعلنی وزرای خارجه کشورهای عربی در مقر اتحادیه عرب در قاهره موافقت شد که عضویت سوریه بار دیگر مورد قبول قرار گیرد.»

وزرای خارجه اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست خود به حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و ثبات این کشور تاکید کردند. آن‌ها همچنین گفتند که باید به سوریه برای خروج از بحران با گفت‌وگوی مستقیم با دولت این کشور کمک شود.

این مقامات تصریح کردند که هیات‌های سوری می‌توانند از امروز در نشست‌های اتحادیه عرب حضور پیدا کنند. 

کارشناسان گفته‌اند که عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب احتمالا مسائل مربوط به مذاکرات با میانجی‌گری سازمان ملل با گروه‌های مخالف، قاچاق مواد مخدر و پناهندگان سوری را در اولویت قرار می‌دهند.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب ۱۲ سال پیش در آغاز جنگ داخلی در این کشور که باعث کشته شدن نیم میلیون نفر و آوارگی نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه شد به حالت تعلیق درآمد.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با کمک متحدان کلیدی مانند روسیه و ایران کنترل بیشتر خاک این کشور را دوباره به دست گرفته است اما این در حالی است که برخی از همسایگان سوریه میزبان جمعیت زیادی از پناهجویان این کشور هستند.

امارات و بحرین نیز اخیرا روابط خود با سوریه را برقرار کرده‌اند. گرچه عربستان زمانی از گروه‌های مخالف برای سرنگونی اسد حمایت می‌کرد اما در ماه‌های اخیر گام‌هایی را برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و برقراری مجدد پروازها بین دو کشور برداشته است.

اردن هفته گذشته میزبان مذاکرات منطقه‌ای بود که در آن نمایندگانی از عربستان، عراق، مصر و سوریه حضور داشتند. آن‌ها بر روی چارچوبی به توافق رسیدند که «ابتکار اردن» نامیده می‌شود که طبق آن به آرامی دمشق به میان اعراب باز می‌گردد.

با این حال قطر که یکی از حامیان اصلی گروه‌های مخالف سوری است با عادی‌سازی روابط موافق نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میراث خانه‌های خشتی هزارساله سوریه؛ روستاهایی که در ۱۲ سال جنگ خالی از سکنه شدند

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه: از محاکمه بشار اسد حمایت می‌کنم

آغوش باز عربی برای بشار؛ بازگشت سوریه به «محیط عربی» چگونه رقم خورد؟