لولیتاخوانی در تهران؛ اقتباسی اسرائیلی از رمان ایرانی با بازی گلشیفته فراهانی و زر امیرابراهیمی

گلشیفته فراهانی و زر امیرابراهیمی
گلشیفته فراهانی و زر امیرابراهیمی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  Veriety
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لولیتاخوانی در تهران، فیلمی با بازی گلشیفته فراهانی، زر امیرابراهیمی و مینا کاوانی قرار است در بازار جشنواره فیلم کن ارائه شود. این فیلم که ساخته اران ریکلیس، کارگردان بنام اسرائیلی است توسط شرکت WestEnd Films به بازار جشنواره کن عرضه شده است.

آگهی

فیلمنامه این اثر به قلم مارژوری دیوید و با اقتباس از رمان مشهور آذر نفیسی، نویسنده و استاد دانشگاه با همین نام به رشته تحریر درآمده است. رمان لولیتاخوانی در تهران که در سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات Random House در آمریکا و به زبان انگلیسی منتشر شد، چندیدن سال در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت و تا کنون به ۳۲ زبان دنیا ترجمه شده است. 

لولیتاخوانی در تهران درواقع اتوبیوگرافی خود خانم نفیسی است و روایتگر خاطرات او از روزهای انقلاب فرهنگی در ایران و اخراج استادان زن از دانشگاه‌ها در سال‌های نخست پس از انقلاب ۱۳۵۷ است. وی با تعطیلی کلاس‌های زبان انگلیسیش در دانشگاه تهران به درخواست هفت نفر از دانشجویان دخترش کلاس‌ها را به صورت خصوصی و مخفیانه در خانه‌ خود برگزار می‌کند. او در این کلاس‌ها به بازخوانی چند رمان مشهور غربی می‌پردازد.

آذر نفیسی درباره انتخاب نام کتابش می‌گوید که معتقد است «لولیتا» اثر ولادیمیر ناباکوف بهترین کتابی است که منعکس کننده چگونگی زندگی در ایران است. لولیتای ناباکوف روایت عشق بیمار گونه استاد ادبیات روانپریشی به نام هامبرت هامبرت به دختری دوازده ساله به نام دلوریس هیز و ملقب به لولیتا است.

در خلاصه فیلم آمده است: «با به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی، ماموران کمیته انقلاب به در تهران هرکجا که می‌خواستند به صورت خودسرانه حمله می‌کردند و بنیادگرایان کنترل دانشگاه‌ها را در دست گرفتند. در همین حال بود که زنانی که به صورت سیستمی حذف شده بودند همه چیزشان را در معرض خطر قرار دادند و به اتاق نشیمن خانم نفیسی آمدند تا جایی امن بیابند که حجاب از سر بزدایند و آزادانه صحبت کنند.  علیرغم خطر عظیمی که تهدیدشان می‌کرد، امید را در آمیزش روایات خود با شاهکارهای ادبی دنیا می‌یافتند؛ رمان‌هایی چون لولیتا، کتسبی بزرگ، دیسی میلر و غرور و تعصب. آن‌ها در این دیدارها از رویاهایشان سخن می‌گفتند و می‌اندیشیدند که تنها راه رسیدن به آزادی ترک خانه‌ای است که هنوز دوستش دارند.»

اران ریکلیس کارگردان اسرائیلی این فیلم که پیش‌تر در فیلم‌ «پناه» سابقه همکاری با گلشیفته فراهانی را دارد درباره لولیتاخوانی در تهران می‌گوید: «این رمان که روابط انسانی و همچنین مشکلات سیاسی و جهانی را به تصویر می‌کشد مرا غرقه در احساساتی عمیق کرد. کاملا به پیچیدگی بالقوه روایت چنین داستانی از درون زندگی زنان ایران آگاه بودم. اما همچنین می‌دانستم که این چالش احساسی و فوق‌العاده بر مبنای نگاهی جهان‌شمول به تقلای انسان در چنین موقعیت‌هایی است. می‌دانستم ک رویکرد من به داستانگویی بر مبنای احترام، احساسات، عزت، عشق و مسئولیت پذیری از پس هر مانعی برخواهد آمد. دنیای آذر اکنون بخشی از جهان من شده است و قویا باور دارم که داستان او باید اکنون بیش از همیشه بازگو شود.»

با توجه به جنبش «زن، زندگی، آزادی» به رهبری زنان ایرانی و قرابت موضوع این فیلم، به نظر می‌رسد اکنون بهترین رمان برای عرضه آن به خریداران جهانی است.   

فیلم لولیتاخوانی در تهران تولید مشترک ایتالیا و اسرائیل است. این فیلم توسط میخائیل شرفشتین و موشه ادری تهیه‌کنندگان اسرائیلی و ماریا استوچی و سانتو ورساچی، تهیه‌کنندگان اسرائیلی به همراه آقای ریکلیس تهیه شده و توسط شرکت‌های فیلمسازی یونایتد کینگ (United King Films)، توپیا کامیونیکیشن (Topia Communications)، اران ریکلیس پروداکشن (Eran Riklis Productions)، مینروا پیکچرز (Minerva Pictures) و روزامونت (Rosamont) با همکاری رای سینما (RAI Cinema) تولید شده است.

زر امیرابراهیمی، دیگر ستاره این فیلم سال گذشته تواسنت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن را با بازی در فیلم عنکبوت مقدس علی عباسی به خود اختصاص دهد. مینا کاوانی هم با بازی در فیلم خرس نیست جعفر پناهی در جشنواره فیلم ونیز حضور داشت. فیلم آقای پناهی موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران این جشنواره شد. 

مایا امسلم، مدیر شرکت WestEnd Films می‌گوید: «اران ریکلیس کاوش در این فیلم زندگی پیچیده این زنان در تحت محاصره عوامل سیاسی و شخصی برای مخاطب به صورت محسوسی قابل لمس کرده است.»

لولیتاخوانی در تهران در ایتالیا فیلم‌برداری شده و اکنون در حال طی مراحل پسا تولید است. WestEnd Films این فیلم را در بازار فیلم کن عرضه می‌کند. 

بازار فیلم کن (Marché du Film) که هرساله همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم کن در محل این جشنواره برگزار می‌شود، بهترین موقعیت برای ارائه فیلم‌ها به خریداران است. این بازار از سال ۱۹۵۹ با هدف ایجاد بستر تجاری برای فیلم‌های بین‌المللی راه‌اندازی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ ۲ نفر و فروریختن ۵ ساختمان در پی تخریب یک بنا به دستور قضایی در شهرک احمدیه تهران

شیخ آهنین، قهرمان ایرانی‌تبار کشتی‌کج در ۸۱ سالگی درگذشت

آلبوم عکس از شب آخر جشنواره کن ۲۰۲۳؛ از فرش قرمز اختتامیه تا اهدای جوایز