هشدار گروسی: وضعیت ایمنی بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا به شدت نگران کننده است

رافائل گروسی
رافائل گروسی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نقل از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در نیروگاه زاپوریژیا مستقر هستند، روایت کرد که صدای گلوله‌باران منطقه به طور مدام شنیده می‌شود.

آگهی

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه پیش از انتشار تازه‌ترین گزارش آژانس، هشدار داد: «وضعیت عمومی در منطقه نزدیک نیروگاه اتمی زاپوریژیا به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک می‌شود؛ چنان که من به شدت نگران خطراتی هستم که متوجه ایمنی و امنیت این نیروگاه است.»

هشدار آقای گروسی یک روز پس از آن منتشر شد که یوگنی بالیتسکی، فرماندار روسی به کار گمارده شده در استان نیمه اشغالی زاپوریژیا، از صدور دستور تخلیه غیرنظامیان از ۱۸ شهرک مستقر در نزدیکی و مجاورت بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا خبر داد.

این شهرک‌ها در فاصله ۵۰ تا ۷۰ کیلومتری از خط مقدم نبرد میان نیروهای اوکراینی و روسی قرار دارند. آقای بالیتسکی دلیل صدور دستور تخلیه این شهرک‌ها را تشدید حملات نیروهای اوکراینی به این منطقه اعلام کرده است که به گمان کارشناسان نظامی در پی ایجاد شکاف بین نیروهای روسی از طریق تصرف «کریدور زمینی» روسیه به شبه جزیره کریمه هستند. 

پترو آندریوشچنکو، شهردار اوکراینی شهر ساحلی اشتغال شده ماریوپل نیز که از این شهر گریخته، روز یکشنبه با انتشار تصاویری در پیام‌رسان تلگرام از آغاز تخلیه مناطق نزدیک نیروگاه از سوی نیروهای روسی خبر داد. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

با این وجود، آقای گروسی گفت که کارکنان عملیاتی نیروگاه هسته‌ای، که شش راکتور آن کاملا خاموش شده است، تا روز شنبه تخلیه نشده‌اند، اما اکثر آنها که در شهرک مجاور نیروگاه زندگی می‌کنند تحت شرایط پرتنش، استرس‌زا قرار دارند.» او به نقل از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در این نیروگاه مستقر هستند، روایت کرد که صدای گلوله‌باران منطقه به طور مدام شنیده می‌شود. 

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این تاسیسات هسته‌ای بزرگ باید با ایفای تعهدات طرفین درگیر محافظت شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش آژانس از وضعیت نیروگاه زاپوریژیا؛ زلنسکی استقبال کرد، لاوروف توضیح خواست

«گلوله‌باران و خرابکاری» در اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا؛ کی‌يف و مسکو یکدیگر را متهم کردند

حملات شدید روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین؛ مسکو: پاسخی به اقدامات خرابکارانه کی‌یف بود