بلینکن: توافق ارمنستان و آذربایجان در دسترس است؛ علی‌اف: گفتگوی مستقیم بهترین راه رسیدن به صلح است

US Azerbaijan Armenia Blinken
US Azerbaijan Armenia Blinken Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید پس از چهار روز گفتگو در واشنگتن برای پایان دادن به سه دهه مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی، اکنون پیشرفت‌هایی دیده می‌شود و می‌توان گفت که توافق صلح «در دسترس» است.

آگهی

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به مذاکرات آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی او با میانجی‌گری واشنگتن گفت: «دو طرف در چند روز گذشته در مورد موضوعات بسیار مشکلی گفتگو کرده‌اند و پیشرفت‌های ملموسی در راه رسیدن به یک توافق صلح پایدار داشته‌اند.»

او افزود که دو طرف «تعهد صادقانه» خود را برای عادی سازی روابط و پایان دادن به این درگیری طولانی‌مدت نشان دادند و اینکه «هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان با اصول موافقت کردند و در مورد مسائل باقی‌مانده نیز اکنون درک بهتری از مواضع یکدیگر دارند».

نمایندگان دو کشور نیز پس از این گفتگوهای چهارروزه، بیانیه‌های یکسانی را منتشر و در چهارچوب آن اعلام کردند که «تیم‌هایشان در مورد برخی از مفاد پیش‌نویس توافقنامه دوجانبه برای صلح و برقراری روابط بین‌دولتی، تفاهم متقابلی را به دست آورده‌اند».

با این وجود هر دو طرف همزمان تاکید کردند که همچنان دیدگاههایشان درباره برخی موضوعات کلیدی نیز متفاوت است.

آنتونی بلینکن گفت که به هر دو وزیر پیشنهاد کرده به پایتخت‌های خود بازگردند و با دولت‌های خود آخرین نتایج به دست آمده را به اشتراک بگذارند. او افزود که «با حسن نیت، انعطاف و سازش بیشتر، توافق در دسترس است».

الهام علی‌اف: گفتگوی مستقیم بهترین راه دستیابی به توافق است

پیش از اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در جریان یک کنفرانس خبری در شهر «شوشا»، گفتگوهای مستقیم با ارمنستان را «بهترین راه برای دستیابی به توافق صلح» دانسته بود.

او روز چهارشنبه گفته بود که ارمنستان اکنون آشکارتر از برخی از دوستانش در غرب، تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد و اکنون تنها باید بیان کند که قره‌باغ بخشی از آذربایجان است؛ همانطور که قبلاً روی کاغذ این موضوع را تایید کرده است.

ارمنستان و آذربایجان هر دو از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی پیشین بودند و استقلال خود را در سال ۱۹۹۱ به دست آوردند. دو کشور تا کنون دو بار بر سر مناطق مورد مناقشه و عمدتاً بر سر قره‌باغ (منطقه‌ای با جمعیت عمدتا ارامنه در کشور آذربایجان) وارد جنگ شده‌اند.

تا کنون ده‌ها هزار نفر در این جنگ‌ها کشته شدند. اولین درگیری میان آذربایجان و ارمنستان شش سال به طول انجامید و در سال ۱۹۹۴ پایان یافت. جرقه دومین درگیری نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی زده شد که درنهایت با میانجیگری روسیه پایان یافت؛ با این وجود درگیری‌های پراکنده همچنان روی می‌دهد.

آذربایجان هفته گذشته با ایجاد یک ایست بازرسی در کریدور لاچین (تنها راه ارتباطی زمینی بین ارمنستان و قره‌باغ) تنش‌های جدیدی را ایجاد کرد و ارمنستان نیز این اقدام را نقض آتش‌بس خواند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات ایران و جهان؛ واشنگتن وعده داد تا از روند صلح ارمنستان و آذربایجان حمایت کند

ترکیه حریم هوایی خود را به روی شرکت هواپیمایی ارمنستان بست

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد