NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

الهام علی‌اف: آذربایجان اسکان مجدد پایتخت منطقه قره‌باغ را آغاز می‌کند

پایتخت قره‌باغ
پایتخت قره‌باغ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، گفته است که باکو از ماه سپتامبر شروع به اسکان مجدد پایتخت قره‌باغ کوهستانی می‌کند.

آگهی

این منطقه کوهستانی، که آذربایجان پایتخت آن را «خانکندی» و ارمنستان «اِستِپاناکِرت» می‌خواند، در سپتامبر ۲۰۲۳ توسط نیروهای ارتش آذربایجان در یک حمله برق‌آسا تصرف شد.

در پی این حمله و تسلط کامل نیروهای آذربایجانی بر منطقه، اکثریت ارمنی ساکن که دستکم ۱۰۰ هزار نفر می‌شدند از آنجا گریختند.

ارمنستان آذربایجان را به پاکسازی قومی متهم کرده است. اتهامی که باکو آن را رد کرده و گفته است ارمنی‌های قومی منطقه از ماندن آذربایجان در این سرزمین استقبال می‌کنند. این در حالی است که ارمنی‌های قره‌باغ می‌گویند به طور دسته‌جمعی آنجا را ترک گفته‌اند، زیرا تحت سیطره آذربایجان احساس امنیت نمی‌کنند.

الهام علی‌اف که از سال ۲۰۰۳ در آذربایجان در قدرت است، امسال در انتخاباتی که مورد انتقاد ناظران غربی قرار گرفت بار دیگر به سمت رئیس‌‌جمهوری این کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری ملی آذربایجان آقای علی‌اف در حین دیدار با ساکنان «خوجالی»، شهری در قره‌باغ که در سال ۲۰۲۳ توسط باکو تصرف شد، درباره خانکندی صحبت کرده است. وی در پاسخ به یکی از اهالی که به او گفته بود می‌خواهم به خانکندی بروم، پاسخ داد: «برو این مکان‌ها را ببین. زیرا اسکان مجدد در خانکندی در سپتامبر آغاز می‌شود.»

آقای علی‌اف افزود گفت: «اولین کسانی که اسکان می‌یابند دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها خواهند بود. دانشگاه قره‌باغ نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور آذربایجان اضافه کرد اسکان مجدد در ماه سپتامبر در شهرک متروکه «آغدام»، که پایگاه نیروهای روسیه و ترکیه برای نظارت مشترک بر آتش‌بس است، نیز شروع خواهد شد. این شهرک ماه گذشته در بحبوحه خروج نیروهای حافظ صلح روس از منطقه بسته شد.

اظهارات الهام علی‌اف درباره پایتخت قره‌باغ در حالی بیان می‌شود که این شهر در اثر جنگ تقریباً از سکنه خالی شده است. یک مقام کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت یک ماه پس از مهاجرت بزرگ غیرنظامیان، تنها چند صد نفر در آن باقی مانده بودند.

رئیس‌جمهور آذربایجان در حال برافراشتن پرچم این کشور در پایتخت قره‌باغ
رئیس‌جمهور آذربایجان در حال برافراشتن پرچم این کشور در پایتخت قره‌باغعکس: آسوشیتد پرس

مطابق اعلام این مقام امدادرسانی، در آن زمان بیمارستان‌ها از کار افتاده و مسئولین بخش آب‌رسانی شهر گریخته بودند. این مقام در اکتبر گذشته گفت که حتی مدیر سردخانه نیز رفته بود و خیابان‌های این شهر، که زمانی محل سکونت ۷۵ هزار نفر به حساب می‌آمد، به گونه‌ای «سورئال» متروکه شده بود.

در ماه مارس تلویزیون دولتی آذربایجان تصاویری را پخش کرد که نشان می‌داد بیل‌های مکانیکی ساختمانی در خانکندی را، که زمانی پارلمان ارمنی‌های جدایی‌طلب بود، تخریب می‌کنند.

منابعی در سال گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بودند که بازپس‌گیری این منطقه یک «جنگ شخصی» برای الهام علی‌اف به حساب می‌آمد چرا که پدرش حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور وقت، در طول جنگ قبلی ۱۹۹۴-۱۹۸۸ در آنجا متحمل شکستی سنگین شده بود. علی‌اف جوان پس از مرگ پدرش در سال ۲۰۰۳ جانشین او شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

تصمیم تازه آذربایجان در اسکان مجدد پایتخت قره‌باغ در حالی اعلام شده است که مذاکرات صلح بین باکو و ایروان ادامه دارد.

در همین حال، ارمنستان چهار روستای مرزی خالی از سکنه را به آذربایجان تحویل داده است. امری که باعث اعتراضات گسترده در خیابان‌های ایروان در این ماه شد و معترضان از نیکول پاشینیان نخست‌وزیر خواسته بودند استعفا دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران قره باغ؛ ایران نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز هشدار داد

صلیب سرخ: آذربایجان دسترسی قره باغ را مسدود کرده است

بیم‌ها و امیدهای جنگ‌زدگان قره باغ در ارمنستان