پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل
ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس برزیل روز چهارشنبه در راستای تحقیقات مرتبط با پرونده جعل گواهی‌های واکسیناسیون کووید توسط اطرافیان ژائیر بولسونارو، منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق این کشور را تفتیش کرد.

آگهی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماموران پلیس برزیل در جریان این عملیات بازرسی، تلفن و یک قبضه سلاح را از منزل آقای بولسونارو توقیف کردند.

رئیس جمهوری سابق و رهبر راست افراطی برزیل که طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ زمام امور را در دست داشت، خارج از محل اقامت خود در برازیلیا، پایتخت به خبرنگاران گفت: «من چیزی را جعل نکردم. تنها نکته این است که واکسینه نشده‌ام.»

به گفته پلیس فدرال برزیل، در راستای تحقیقات جاری برای شناسایی و دستگیری اعضای یک «شبکه تبهکار» که مظنون به ثبت اطلاعات نادرست در خصوص واکسناسیون کووید در سامانه‌های بهداشت عمومی هستند تاکنون شانزده مورد عملیات جستجو و بازرسی در ریودوژانیرو و برازیلیا انجام شده است.

در بیانیه مطبوعاتی پلیس فدرال برزیل آمده است که گواهی‌های جعلی واکسیناسیون «برای دور زدن محدودیت‌های بهداشتی اعمال شده توسط مقامات دولتی در برزیل و ایالات متحده» مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش رسانه‌های محلی، تاکنون ۶ قرار بازداشت در این پرونده صادر و پلیس پیش‌تر مائورو ساید، دستیار سابق بولسونارو و چهره بانفوذ دوران ریاست جمهوری وی را نیز دستگیر کرده است.

پلیس در گزارش خود آورده است که این فرد به واسطه نفوذ و ارتباط‌های خود در سیستم بهداشتی و نیز دستگاه‌های دولتی برزیل اقدام به دریافت گواهی‌های جعلی واکسیناسیون برای بولسونارو و دخترش و همچنین برای خود و اعضای خانواده‌اش کرده است.

پلیس فدرال برزیل می‌افزاید که آقای بولسونارو از دستکاری پرونده‌های بهداشتی که به‌ویژه به رئیس‌جمهوری مبتلا به کرونا و اطرافیانش اجازه می‌داد محدودیت‌های مرتبط با سفرهای بین‌المللی را دور بزنند، «کاملا آگاه» بود.

الکساندر دو موراس، قاضی دادگاه عالی که دستور بازرسی ها را صادر کرد، نشانه هایی را که تمایل به اثبات دلالت شخصی رئیس جمهور سابق در این کلاهبرداری ها دارند، «قابل قبول» دانست.

الکساندر دو مورائس، قاضی دادگاه عالی برزیل که دستور عملیات جستجو و تفتیش این پرونده را صادر کرده به نشانه‌های «قابل قبولی» دال بر دخیل بودن رئیس جمهوری سابق در این تخلفات دست یافته است.

EVARISTO SA/AFP or licensors
خروج خودروی پلیس از منزل مسکونی ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیلEVARISTO SA/AFP or licensors

«چیزی برای پنهان کردن ندارم»

فلاویو دینو، وزیر دادگستری در دولت چپ‌گرای لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری کنونی برزیل روز چهارشنبه با اشاره به این ماجرا در جلسه استماع پارلمان تاکید کرد: «توطئه علیه سلامت عمومی یک عمل توام با فساد بسیار قبیح و حاد است.»

آقای بولسونارو در دوران زمامداری خود به شکل مداوم از واکسن‌های ضد کرونا انتقاد کرد و اطمینان داد که قصد ایمن‌سازی در برابر همه‌گیری بیماری کووید را که بیش از ۷۰۰ هزار کشته در کشورش به جا گذاشت، ندارد.

او حتی در این خصوص گاهی سخنانی به زبان آورد که به تیتر اول رسانه‌های خبری تبدیل شد، از جمله اینکه واکسن فایزر به دلیل عوارض جانبی احتمالی می تواند مردم را به کروکودیل تبدیل کند.

ژائیر بولسونارو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که تلفن وی توقیف شده اما «چیزی برای پنهان کردن» ندارد. وی تصریح کرد که در کشورش «موضوعات ممنوعه‌ای مانند مساله واکسن» وجود دارد.

رئیس جمهوری سابق برزیل در ادامه تصریح کرد که خود و دختر ۱۲ ساله‌اش، لورا هرگز برای کووید واکسینه نشده‌اند اما همسرش میشل سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده یک دوز واکسن دریافت کرده است.

ژایر بولسونارو همچنین روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی تاکید کرد که رفتار پلیس با وی «خوب» بوده و به گفته او ماموران از بازرسی خانه‌اش ابراز شرمساری کرده‌اند.

رئیس جمهوری سابق برزیل که دو روز پیش از تحلیف جانشین خود لولا، کشورش را ترک کرده بود از زمان بازگشت در پایان ماه مارس تاکنون دو بار در خصوص پرونده‌های ورود غیرقانونی جواهرات اهدایی عربستان و نیز نقش احتمالی در شورش هوادارانش علیه مراکز قدرت، توسط پلیس فدرال مورد سوال قرار گرفته است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سویه‌های جدید و افزایش مبتلایان؛ آیا باید دوباره نگران کرونا باشیم؟

بازداشت ۱۵۰۰ تن از حمله‌کنندگان به کنگره برزیل؛ بولسونارو در بیمارستانی در آمریکا بستری شد

تصاویری از برازیلیا؛ طرفداران بولسونارو پس از شکست در انتخابات خواستار مداخله ارتش برزیل شدند