سویه‌های جدید و افزایش مبتلایان؛ آیا باید دوباره نگران کرونا باشیم؟

درباره سویه‌های جدید کرونا
درباره سویه‌های جدید کرونا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در حال ردیابی ویروس‌های به شدت جهش یافته کرونا هستند.

آگهی

چند نوع ویروس جهش یافته در سه هفته اخیر در چندین کشور شناسایی شده است. دانشمندان در حال بررسی سویه جدید با نام «BA.2.86» هستند چراکه دارای ۳۶ جهش است که آن را از نوع غالب فعلی یعنی « XBB.1.5» متمایز می‌کند.

تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه «BA.2.86» سریعتر گسترش می‌یابد یا باعث بیماری جدی‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی می‌شود وجود ندارد.

چه چیز جدیدی درباره کووید وجود دارد؟

ابتلا به کووید و بستری شدن در بیمارستان در ایالات متحده، اروپا و آسیا در حال افزایش است و موارد بیشتری در ماه‌های اخیر به زیر سویه «اریس» نسبت داده می‌شود که از اومیکرون جهش یافته است.

طی چند روز گذشته مقامات بهداشت عمومی ایالات متحده، بریتانیا، اسرائیل و دانمارک نیز مواردی از زیرسویه «BA.2.86» ثبت کرده‌اند.

دانشمندان درباره «BA.2.86» چه می‌گویند؟

دکتر وسلی لانگ، مدیر پزشکی میکروبیولوژی تشخیصی در بیمارستان متدیست هوستون می‌گوید که زیر سویه «BA.2.86» از شاخه اولیه ویروس کرونا سرچشمه می‌گیرد بنابراین با نوع مورد هدف واکسن‌های فعلی متفاوت است.

وی اضافه می‌کند باید دید آیا «BA.2.86» می‌تواند از سایر سویه‌های ویروس پیشی بگیرد یا قابلیت فرار از پاسخ‌های ایمنی ناشی از ابتلای قبلی یا واکسیناسیون قبلی داشته باشد.

اما بسیاری از کشورهای آزمایش‌های بیماران و تلاش‌ برای تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس‌های ایجاد کنند موارد جدید کووید را به شدت کاهش داده‌اند.

دکتر اریک توپول، متخصص ژنومیک و مدیر موسسه تحقیقاتی اسکریپس در لا جولای کالیفرنیا می‌گوید که در این شرایط با توجه به سرعت شناسایی موارد جدید مسیر «BA.2.86» در حال حاضر خوب به نظر نمی‌رسد.

توپول می‌گوید که جهش‌های فراوان «BA.2.86» باعث می‌شود که این سویه در مقایسه با انواع قبلی به‌طور اساسی در ساختار متفاوت باشد.

وی اضافه می‌کند سوال اصلی این است که آیا «BA.2.86» مسری‌تر خواهد بود یا خیر.

آیا سویه‌های جدید مردم را بیشتر بیمار می‌کند؟

طبق داده‌های وبسایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، ویزیت‌ها و بستری‌ها در بخش اورژانس آمریکا برای کووید کم بوده اما از اوایل ژوئیه افزایش یافته است. با این حال پزشکان می‌گوید بیمارانی که در هفته‌های اخیر ویزیت کرده‌اند با گسترش سویه اریس به کووید مبتلا شده‌اند و شدت بیماری آن‌ها به اندازه بیمارانی که در طول دوره‌های اولیه همه‌گیری درمان شده‌اند نیست.

توپول می‌گوید که گسترش بیشتر «BA.2.86» احتمالا باعث بیماری و مرگ بیشتر در جمعیت‌های آسیب‌پذیر می‌شود. با این حال خیلی زود است که متوجه شویم آیا «BA.2.86» باعث بیماری شدیدتری می‌شود یا خیر.

سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفت: «طبق شواهد موجود هنوز نمی‌دانیم که «BA.2.86» چه خطراتی ممکن است برای سلامت عمومی ایجاد کند.

آیا واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید محافظت می‌کنند؟

با توجه به کاهش همه‌گیری، ممکن است یک سال یا بیشتر از زمانی که بسیاری علیه کووید واکسینه شده‌اند یا به آن مبتلا شده‌اند گذشته باشد.

لانگ می‌گوید: «واکسن همچنان به شما محافظت عالی در برابر بیماری و مرگ می‌دهد.»

واکسن‌های فعلی برای مقابله با زیر سویه «XBB.1.5» اومیکرون به روز رسانی شده‌اند. با این حال مدرنا گفته است که آخرین نسخه واکسن این شرکت برای مقابله با زیر سویه اریس موثر است. شرکت فایزر نیز در مطالعه‌ای که روی موش‌ها داشته است اعلام کرد که واکسن به روز شده این شرکت فعالیت خنثی‌کننده‌ای را در مقابله با زیر سویه اریس نشان داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان: قرص شرکت مِرک شاید به پیدایش سویه‌های جدید کرونا کمک کرده باشد

پیشتازی سویه جدید کرونا همزمان با افزایش مبتلایان؛ پزشکان از آمریکا تا ایران هشدار می‌دهند

پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد