شورش هواداران بولسونارو؛ آیا می‌توان حمله به کنگره برزیل را با حمله به کنگره آمریکا مقایسه کرد؟

حمله هواداران ژایر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین برزیل به ساختمان‌های حکومتی
حمله هواداران ژایر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین برزیل به ساختمان‌های حکومتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل بر مجازات هواداران ژایر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین این کشور که در حمله به ساختمان‌های حکومتی نقش داشته‌اند، تأکید کرد.

آگهی

لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل بر مجازات هواداران ژایر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین این کشور که در حمله به ساختمان‌های حکومتی نقش داشته‌اند، تأکید کرد.

هواداران بولسونارو در مخالفت با ریاست جمهوری آقای داسیلوا یک‌شنبه به ساختمان‌های کنگره ملی، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری این کشور حمله کردند.

هزاران هوادار بولسونارو با دور زدن موانع امنیتی از پشت‌بام‌ها بالا رفتند و به هر ۳ ساختمان که گمان می‌رود در آخر هفته تا حد زیادی خالی بودند، حمله کردند. برخی از حامیان راست افراطی رئیس جمهور سابق برزیل خواستار مداخله نظامی برای بازگرداندن بولسونارو به قدرت یا برکناری لولا از ریاست جمهوری شدند.

پلیس برزیل پس از ساعت‌ها درگیری با معترضان، کنترل ساختمان‌های اصلی برازیلیا، پایتخت این کشور را به دست گرفت و شماری از آن‌ها را بازداشت کرد.

دادگاه عالی برزیل هم اواخر روز یک‌شنبه ایبانیس روچا، فرماندار برازیلیا را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از شورش در پایتخت به مدت ۹۰ روز از سمت خود برکنار کرد.

رئیس جمهور جدید برزیل برای کنترل اوضاع در برازیلیا، وضعیت اضطراری اعلام و گارد ملی را برای برقراری نظم اعزام کرد.

حمله هواداران بولسونارو به ساختمان‌های حکومتی تنها یک هفته پس از مراسم تحلیف آقای داسیلوا به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل انجام شده است.

رئیس جمهور پیشین برزیل که از قبول شکست در انتخابات ماه اکتبر خودداری کرده است پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، کشور را ترک کرد. آقای بولسونارو که در فلوریدا به‌ سر می‌برد در حساب کاربری خود در توئیتر، مسئولیت تشویق آشوبگران را رد کرد.

شباهت‌های استفاده از خشونت‌ توسط هواداران بولسونارو و ترامپ

حمله به ساختمان کنگره ملی برزیل یادآور حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ساختمان کنگره این کشور است.

آقای بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرای پیشین برزیل ماه‌ها به دنبال تضعیف نتایج انتخاباتی بود که در آن شکست خورد. او در این راستا تقریباً از روش دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا استفاده کرد.

از همین رو برخی از تحلیلگران سیاسی به شباهت‌های استفاده از خشونت‌ توسط هواداران بولسونارو و ترامپ در حمله به ساختمان‌های کنگره دو کشور اشاره کرده‌اند. البته این دو حمله به طور کامل با هم یکسان نیستند. هواداران ترامپ در ۶ ژانویه در تلاش بودند تا مانع تأیید رسمی نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شوند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در هر حال رئیس حمهور جدید برزیل در سخنانی «خرابکاران و فاشیست‌ها» را عامل خشونت‌ها در برازیلیا معرفی کرد. آقای لولا همچنین با انتقاد از نیروهای امنیتی به دلیل ناتوانی در جلوگیری از ورود معترضان به کنگره، آن‌ها را به «بی‌کفایتی و سوء نیت» متهم کرد.

در همین زمینه فلاویو دینو، وزیر دادگستری برزیل از آغاز تحقیقات در مورد چگونگی انتقال هواداران بولسونارو به برازیلیا خبر داد.

تصرف ساختمان‌های دولتی دست‌کم از ۲ هفته پیش توسط هواداران بولسونارو در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی شده بود اما گزارش‌ها حکایت از آن دارند که پلیس ضد شورش ۲ ساعت پس از شروع تهاجم در صحنه حاضر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به ساختمان کنگره آمریکا؛ رهبر سابق گروه افراطی «پسران مفتخر» به ۲۲ سال زندان محکوم شد

حسین الحسینی، معمار پیمان صلح لبنان و از رهبران جنبش أمل در ۸۶ سالگی در گذشت

ایلان ماسک در برزیل متهم می‌شود؛ تحقیقات دادگاه عالی برزیل درباره ممانعت مالک توییتر از اجرای عدالت