«پنهان شدن» بولسونارو در سفارت مجارستان باعث احضار سفیر از سوی مقامات برزیل شد

Hungarian Prime Minister Viktor Orban and former Brazilian President Jair Bolsonaro
Hungarian Prime Minister Viktor Orban and former Brazilian President Jair Bolsonaro Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه برزیل روز دوشنبه سفیر مجارستان را احضار کرد تا توضیح دهد چرا ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین این کشور ماه گذشته دو شب را در سفارت مجارستان در شهر برازیلیا «بطور پنهانی» گذرانده است. آنهم در زمانی که بازرسان پلیس فدرال در جریان تحقیقاتشان سراغ نزدیک‌ترین متحدان او رفته بودند.

آگهی

گزارش‌ها حاکی از آن است که سفیر مجارستان در جریان دیدار ۲۰ دقیقه‌ای خود با دیپلمات‌های برزیلی در بعدازظهر دوشنبه «سکوت» کرده است.

ماجرای «پنهان شدن» بولسونارو پس از آن فاش شد که نیویورک تایمز یک فیلم امنیتی منتشر کرد که نشان می‌داد اوایل ماه فوریه و درست چهار روز پس از دستگیری دو تن از دستیاران ژائیر بولسونارو به ظن توطئه برای سرنگونی کنونی دولت برزیل، او به سفارت مجارستان پناه برده است.

به نوشتۀ نیویورک تایمز، به نظر می‌رسد که اقامت بولسونارو در سفارت مجارستان، آنهم در زمانی که با تحقیقات جنایی در داخل کشورش روبرو بوده، تلاشی برای «استفاده از فرصت دوستی خود با یکی دیگر از رهبران راست افراطی یعنی ویکتور اوربان با هدف فرار از سیستم قضایی برزیل» بوده است.

ژائیر بولسونارو روز دوشنبه گزارش این نشریه را تایید کرد و به وبسایت برزیلی Metrópoles گفت: «من انکار نمی‌کنم که در سفارت بودم... و البته نمی‌گویم که چه جاهایی دیگری نیز بوده‌ام. من دوستانی در میان برخی از سران کشورها در سراسر جهان دارم. آنها نگران هستند. من در مورد مسائلی که به نفع کشورمان است با آنها صحبت می‌کنم. این همه ماجرا بود و هرچه بیش از این گفته شود حدس و گمان است.»

وکلای رئیس جمهور پیشین برزیل نیز در بیانیه‌ای تایید کردند که او «برای تماس با مقامات یک کشور دوست» در سفارت بوده است و افزودند که هر نوع تفسیر دیگری از این ماجرا «اخبار جعلی، صرفا یک تخیل و بدون ارتباط با واقعیات» است.

بولسونارو در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری از لولا داسیلوا، رقیب چپ‌گرای خود قدرت را از دست داد و پس از آن با مجموعه‌ای از تحقیقات قضایی در ارتباط با پرونده جعل مدارک واکسیناسیون کووید همچنین فروش غیرقانونی هدایای دولتی مواجه شد. علاوه بر این، او متهم است که برای سرنگونی دولت جانشین خود نقشه کشیده است.

پس از شورش حامیان بولسونارو در پایتخت برزیل در ۸ ژانویه ۲۰۲۳ میلادی، او مجبور شد گذرنامه خود را در چهارچوب تحقیقات پلیس فدرال در موضوع اتهام «تلاش برای کودتا» تسلیم کند.

پس از این حادثه، دو دستیار نزدیک بولسونارو دستگیر شدند و جستجوها درباره دیگر اعضای قدرتمند دولت او آغاز شد.

در میانه این تحولات، ویکتور اوربان نیز عکسی را از خود و بولسونارو در توییتر منتشر کرد و ضمن حمایت از او نوشت: «یک میهن‌پرست صادق. به مبارزه ادامه دهید آقای رئیس جمهور!»

بر اساس تصاویری که به دست نیویورک تایمز رسیده، چهار روز بعد یعنی در ساعت ۲۱:۳۴ روز دوشنبه ۱۲ فوریه، یک خودروی سیاه‌رنگ جلوی سفارت مجارستان در برزیل ظاهر می‌شود و سپس سفیر مجارستان به بازدیدکننده اجازه ورود می‌دهد و به این ترتیب بولسونارو وارد سفارت می‌شود و تا بعدازظهر ۱۴ فوریه نیز در آنجا می‌ماند.

هشتگ «بولسوناروی فراری»

بولسونارو پیش از شکست در انتخابات گفته بود که تنها سه آینده برای خود می‌بیند: زندان، مرگ یا پیروزی.

اما ویدئویی که از سوی نیویورک تایمز منتشر شد، حاکی از آن است که او گزینه چهارمی را نیز احتمالا درنظر داشته که اقامت در سفارت مجارستان بوده است؛ جایی که طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان او را دستگیر کرد.

در واکنش به اخبار پنهان شدن او در این سفارت، برخی خواستار صدور حکم بازداشت برای جلوگیری از فرار او از دست عدالت شدند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ «Bolsonaro fujão» که به معنای «بولسوناروی فراری» است، رئیس‌جمهور پیشین را مسخره کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت ۱۵۰۰ تن از حمله‌کنندگان به کنگره برزیل؛ بولسونارو در بیمارستانی در آمریکا بستری شد

شورش هواداران بولسونارو؛ آیا می‌توان حمله به کنگره برزیل را با حمله به کنگره آمریکا مقایسه کرد؟

ایلان ماسک در برزیل متهم می‌شود؛ تحقیقات دادگاه عالی برزیل درباره ممانعت مالک توییتر از اجرای عدالت