زندانی فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا درگذشت

خضر عدنان پس از آزادی از زندان در دوازده ژوئیه ۲۰۱۵
خضر عدنان پس از آزادی از زندان در دوازده ژوئیه ۲۰۱۵ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خضر عدنان، یکی از رهبران گروه شبه نظامی جهاد اسلامی، نخستین زندانی فلسطینی در جریان یک اعتصاب غذای ۸۶ روزه جان خود را از دست داد.

آگهی

همزمان با افزایش تنش‌ها در کرانه باختری، مرگ او احتمال بروز خشونت‌های تازه بین اسرائیل و گروه‌های شبه نظامی فلسطینی را افزایش می‌دهد.

اندکی پس از اعلام خبر مرگ وی، شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه راکت‌هایی را به سمت جنوب اسرائیل شلیک کردند. همچنین فلسطینیان خواستار اعتصاب عمومی در کرانه باختری و نوار غزه شدند و انتظار می‌رود که تجمعات اعتراضی نیز در اواخر امروز برگزار شود.

زندانیان فلسطینی سال هاست که در اعتراض به بازداشت خود و گرفتن امتیاز از اسرائیل، از تاکتیک اعتصاب غذای طولانی استفاده می‌کنند. این شیوه آخرین ابزار برای مقاومت در برابر آنچه فلسطینیان به عنوان «حبس‌های ناعادلانه» می‌دانند، برشمرده می‌شود. اغلب زندانیان با امتناع از خوردن غذا به طرز خطرناکی بیمار می‌شوند، با اینکه تاکنون هیچ یک از این افراد در بازداشت فوت نکرده بود، ولی بسیاری از آن‌ها دچار آسیب‌های عصبی جبران ناپذیری شده‌اند.

برای فلسطینی‌ها، اسرای دربند حکم قهرمانان ملی را دارند و هر گونه خطرجانی برای آن‌ها در زمان بازداشت می‌تواند تنش‌ها یا خشونت‌ها را شعله‌ورتر کند. در اغلب موارد اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی، اسرائیل درخواست‌های آن‌ها برای آزادی یا کاهش مجازات را پذیرفته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عدنان ۴۵ ساله اندکی پس از دستگیری در پنجم فوریه ۲۰۲۳ اعتصاب خود را آغاز کرد. او در دفعات قبلی هم که بازداشت شده بود دست به اعتصاب غذا زده بود. وی در سال ۲۰۰۴ (۲۵ روز)، در سال ۲۰۱۲ (۶۶ روز)، در سال ۲۰۱۵ (۵۶ روز)، در سال ۲۰۱۸ (۵۸ روز) و در سال ۲۰۲۱ (۲۵ روز) اعتصاب غذا کرده بود. 

او که بارها تحت عناوین مختلف از جمله «بازداشت اداری بدون تفهیم اتهام» دستگیر شده بود، در طول اعتصابات قبلی توانسته بود آزادی خود را به دست آورد. سرویس زندان‌های اسرائیل اعلام کرد که آقای عدنان این بار به «مشارکت در فعالیت‌های تروریستی» متهم شده بود، و در حالی که مراحل قانونی ادامه داشت، از درمان خودداری می‌کرده است. گفته می‌شود که او بامداد روز سه شنبه در سلولش بیهوش پیدا شد و به بیمارستان منتقل شد و در آنجا مرگش اعلام شد.

گروه‌های فلسطینی در نوار غزه، بیت‌المقدس و شهرهای سراسر کرانه باختری در روز سه‌شنبه را «عزای عمومی» اعلام کردند و برای اعتصاب عمومی، تعطیلی مدارس و کسب‌وکار فراخوان صادر کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که موشک‌هایی ازسمت نوار غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد شلیک شده است ولی خسارتی در پی نداشته است. گروه جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نبرد ما ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.»

به گفته گروه حقوق بشر اسرائیلی «هموکد / HaMoked»، اسرائیل در حال حاضر بیش از هزار زندانی فلسطینی را بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت دارد که بالاترین تعداد از سال ۲۰۰۳ است. این رقم در سال گذشته میلادی افزایش داشته است؛ چرا در پی حملات مرگبار فلسطینی‌ها در اسرائیل در اوایل سال ۲۰۲۲، کرانه باختری اشغالی تقریبا هر شب شاهد دستگیری افرادی از سوی اسرائیل بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسناد وزارت دفاع اسرائیل؛ حساب‌ها و موجودی رمزارزهای وابسته به گروه‌های مسلح «تروریستی» مسدود شدند

جهاد اسلامی پس از یک روز تبادل آتش با اسرائیل سرانجام اعلام آتش‌بس اعلام کرد

اسرائیل سفرای کشورهای حامی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را احضار کرد