اسناد وزارت دفاع اسرائیل؛ حساب‌ها و موجودی رمزارزهای وابسته به گروه‌های مسلح «تروریستی» مسدود شدند

گالانت وزیر دفاع اسرائیل
گالانت وزیر دفاع اسرائیل Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه توسط وزارت دفاع اسرائیل و به امضای وزیر دفاع منتشر شد، اسرائیل از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۸۹حساب ارز دیجیتال را در سایت صرافی بایننس که با گروه های فلسطینی و اسلام گرا مرتبط است، توقیف کرده است.

آگهی

اسرائیل از سال ۲۰۲۱ تا اوایل ژانویه امسال حدود ۱۹۰ حساب رمزارز از جمله دو حساب که گفته می‌شود با داعش مرتبط بوده و ده‌ها حساب دیگر متعلق به شرکت‌های فلسطینی مرتبط با گروه اسلام‌گرای حماس را در صرافی «بایننس» توقیف کرده است.

در جدیدترین سندی که روز پنجشنبه توسط «دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم اسرائیل» منتشر شده، جزئیاتی در مورد ارزش رمزارز توقیف شده و همچنین نحوه ارتباط این حساب‌ها به گروه داعش ارائه نشده است.

«دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم اسرائیل» در تاریخ دوازدهم ژانویه دو حساب بایننس و موجودی آن‌ها را مصادره کرد. این توقیف برای «خنثی کردن فعالیت‌های» داعش و «تضعیف توانایی آن در پیشبرد اهدافش» عنوان شده است. 

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز جهان از نظر حجم معاملات، در این مورد گفته است که این صرافی در مورد توقیف این حساب‌ها «در همکاری نزدیک با مقامات بین المللی ضد تروریسم» است. در این بیانیه آمده است: «در ارتباط با سازمان‌های خاصی که در این سند نامشان ذکر شده، باید گفت که افراد سودجو، حساب‌های خود را به نام نهادهای مجرمانه‌ی متبوع خود ثبت نمی‌کنند.»

«دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» زیرمجموعه وزارت دفاع اسرائیل محسوب می‌شود و بر اساس قوانین اسرائیل، وزیر دفاع می‌تواند دستور توقیف و مصادره دارایی‌هایی را که این وزارتخانه آن را مرتبط با تروریسم می‌داند، صادر کند. سند تازه منتشر شده نیز به امضای يوآو گالانت رسیده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

سال‌هاست که سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی مقررات جهانی خواستار کنترل‌های شدیدتر بر صرافی‌های رمزارز هستند تا از فعالیت‌های غیرقانونی آن‌ها، از پولشویی گرفته تا تامین مالی تروریسم جلوگیری شود.

«چانگ پنگ ژائو» مدیر عامل بایننس، این صرافی را در سال ۲۰۱۷ تاسیس کرد. بایننس در وب‌سایت خود آورده است که به درخواست‌های اطلاعاتی از سوی دولت‌ها و سازمان‌های مجری قانون به صورت موردی رسیدگی می‌کند و هر جا که لازم باشد و مطلبق قانون، اطلاعات حساب‌ها را افشا می‌کند.

آسوشیتدپرس
مدیرعامل بایننس در یک جلسه در فضای زوم به تاریخ شانزدهم نوامبر ۲۰۲۱آسوشیتدپرس

استفاده گروه‌های مسلح از رمزارز

وزارت خزانه داری ایالات متحده سال گذشته میلادی در گزارشی اعلام کرد که داعش از طریق پلتفرم های معاملاتی کریپتو (رمزارز)، کمک‌های ارزی دریافت کرده و آن‌ها را بعدها به پول نقد تبدیل کرده است.

سند «دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم اسرائیل» نشان می‌دهد که صاحب دو حساب بایننس مرتبط با داعش که توسط اسرائیل ضبط شده است، یک فلسطینی ۲۸ ساله به نام اسامه ابوعبیده بوده است.

در تحقیقات سال گذشته، رویترز گزارش داد که بایننس عامدانه مقررات ضد پولشویی را به طور بسیار ضعیفی رعایت می‌کند. رویترز گزارش داد که از سال ۲۰۱۷، بایننس بیش از ده میلیارد دلار برای مجرمان و شرکت‌هایی که از تحریم‌های ایالات متحده فرار کردند جابجا کرده است. امری که توسط بایننس تکذیب شد.

در نامه‌ای که از پلیس آلمان به این شرکت واصل شده آمده است که دو مرد مظنون به کمک به یک مرد مسلح اسلام‌گرا که در سال ۲۰۲۰ چهار نفر را در وین به قتل رساند، از بایننس استفاده کرده بودند. داعش بعدا مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. نمایندگان قانونی بایننس سال گذشته گفتند که بایننس اطلاعاتی را در مورد مشتریان با پلیس به اشتراک گذاشته است.

صرافی‌های فلسطینی و تکذیب مقامات حماس

اسناد «دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم اسرائیل» نشان می‌دهد که تقریبا تمامی ۱۸۹ حساب بایننس که از دسامبر ۲۰۲۱ توسط اسرائیل ضبط شده است متعلق به سه شرکت فلسطینی مبادله ارز بوده است.

از نظر اسرائیل، هر سه شرکت فلسطینی به دلیل ادعایی دست داشتن در انتقال وجوه برای حماس که سرزمین‌های فلسطینی غزه را اداره می‌کند، در طبقه‌بندی «سازمان‌های تروریستی» قرار گرفته‌اند.

ماه گذشته، «دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم اسرائیل» در سندی اعلام کرد که از بیش از هشتاد حساب بایننس به ارزش تقریبی ۱۳۸ هزار دلار آمریکا متعلق به این سه شرکت مستقر در غزه را مسدود کرده است.

این سند بدون ذکر جزئیات آورده است که این حساب‌ها متعلق به «سازمان‌های تروریستی» بوده یا برای «جرایم شدید تروریستی» استفاده می‌شود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

حازم قاسم سخنگوی حماس گفت: حماس هیچ ارتباطی با شرکت‌های صرافی ندارد. قاسم گفت، اتهامات مربوط به ارتباط با این شرکت‌ها تلاشی از سوی اسرائیل برای «توجیه جنگ اقتصادی علیه غزه و مردم آن» است.

آگهی

شاخه مسلح حماس هفته گذشته اعلام کرد که پس از افزایش فعالیت‌های «خصمانه» علیه کسانی که به آن‌ها مبالغی را اهدا می‌کنند، دریافت وجوه به صورت رمزارز «بیت کوین» را متوقف خواهد کرد.

نه شرکت بایننس و نه وزارت دفاع اسرائیل به سوال‌های خبرگزاری رویترز که این سند را به طور اختصاصی بررسی کرده است پاسخ ندادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جهاد اسلامی پس از یک روز تبادل آتش با اسرائیل سرانجام اعلام آتش‌بس اعلام کرد

زندانی فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا درگذشت

چرا اسرائیل هزینه انفعال در برابر حمله ایران را بیشتر از واکنش نظامی می‌داند؟