جنگنده‌های وارتاگ آمریکا در خاورمیانه «برای مقابله با تهدید ایران» به بمب‌های سنگرشکن مجهز شدند

بمب‌افکن‌های وارتاگ نیروی هوایی آمریکا
بمب‌افکن‌های وارتاگ نیروی هوایی آمریکا Copyright SKIP O'ROURKE | Times/AP
Copyright SKIP O'ROURKE | Times/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور برای اولین بار و در تازه‌ترین اقدام خود در جهت ایجاد بازدارندگی در برابر ایران، بر روی جنگنده‌هایی که اخیرا به خاورمیانه اعزام کرده است بمب‌های یکصد کیلویی «سنگرشکن» سوار کرده است.

آگهی

براساس گزارش اختصاصی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، تصمیم تجهیز اسکادران جنگنده‌های موسوم به وارتاگ به بمب‌های سنگرشکن از آن جهت است که امکان بیشتری برای انهدام انبارهای زیرزمینی مهمات و سایر اهداف مستقر در عراق و سوریه را فراهم می‌آورد.

مقامات آمریکایی می‌گویند نظامیان این کشور بارها توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در این دو کشور مورد هدف قرار گرفته‌اند.

جنگنده‌های وارتاگ (به معنی گراز زگیل‌دار) هر کدام قادر به حمل تقریبا شانزده بمب سنگرشکن هدایت شونده هستند. وزن تقریبی هر کدام از این بمب‌ها  ۱۱۳ کیلوگرم است.

الکسوس گرین‌کوویچ ژنرال نیروی هوایی آمریکا در رابطه با بمب‌افکن‌های جدید گفته است که این نوع جنگنده‌ها بویژه در برخی از ماموریت‌های خاص بسیار موثر عمل می‌کنند.

Dave Martin/AP1990
هواپیمای جنگی A-10s موسوم به وارتاگDave Martin/AP1990

ژنرال گرین‌کوویچ به عنوان فرمانده نیروی هوایی آمریکا در فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) بر عملیات‌های نظامی در آسمان سوریه و بیست کشور دیگر در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی نظارت دارد.

این فرمانده ارشد خاطر نشان ساخته است که با ورود این اسکادران جدید به منطقه، تعداد هواپیماهای تهاجمی در منطقه شاهد رشد پنجاه درصدی است.

پنتاگون ماه گذشته میلادی پس از آن که گفته شد نیروهای تحت حمایت ایران مجموعه‌ای از حملات به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه از جمله یک حمله انتحاری پهپادی که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی شد را ترتیب داده بودند، اعلام کرد که اسکادران هواپیماهای وارتاگ که معمولا حدود دوازده جنگنده هستند را به خاورمیانه گسیل داشته است.

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده در واکنش به حمله پهپادی به مواضع آمریکا در سوریه در آن زمان گفته بود که «ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده باشید که ما برای محافظت از مردم خود با قدرت عمل می‌کنیم.» 

در روزهای اخیر و در پی اعلام توقیف یک نفت‌کش از سوی ایران، روابط تهران و واشنگتن وارد دور جدیدی از تنش شده است. منابع مطلع اعلام کردند که اقدام اخیر ایران در توقیف این نفتکش در دریای عمان، در حقیقت پاسخی به اقدام چند روز قبل‌تر آمریکا بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز شمارش معکوس برای نخستین پرواز جنگنده نسل پنجم ساخت ترکیه؛ «کاآن» چه ویژگی‌هایی دارد؟

رئیس جمهوری ایران برای اولین بار از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ وارد دمشق شد

بیست سال پس از افشای آزار در ابوغریب؛ شکایت زندانیان پیشین در دادگاه بررسی می‌شود