طالبان ممنوعیت کار زنان برای سازمان ملل را «موضوع اجتماعی داخلی» خواند

عارفه، زن ۴۰ ساله افغان، مدرسه زیرزمینی را در کابل، افغانستان ترک می‌کند.
عارفه، زن ۴۰ ساله افغان، مدرسه زیرزمینی را در کابل، افغانستان ترک می‌کند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت روز پنجشنبه در قطعنامه‌ای ممنوعیت کار زنان برای سازمان‌های جهانی و سازمان‌های غیردولتی در افغانستان را «تضعیف حقوق بشر و اصل بشردوستانه» عنوان کرد. وزارت خارجه افغانستان هم در مقابل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قطعنامه به «انتخاب‌های حاکمیتی» این کشور احترام نمی‌گذارد.

آگهی

مقامات طالبان روز جمعه، یک روز پس از درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر لغو ممنوعیت کار زنان افغان برای این سازمان اعلام کردند که این تصمیم یک «موضوع اجتماعی داخلی» است. 

قطعنامه شورای امنیت روز پنجشنبه به اتفاق آرا از سوی تمام ۱۵ عضو این شورا تصویب شد. این قطعنامه ممنوعیت کار زنان برای سازمان‌های جهانی و سازمان‌های غیردولتی در افغانستان را «تضعیف حقوق بشر و اصول بشردوستانه» عنوان کرد. 

با این حال، روز جمعه وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قطعنامه به «انتخاب‌های حاکمیتی» این کشور احترام نمی‌گذارد. این بیانیه ادامه داد: «ما همچنان متعهد به تضمین تمامی حقوق زنان افغان هستیم و در عین حال تاکید می‌کنیم که تنوع باید مورد احترام قرار گیرد و این سیاسی نیست. این یک موضوع اجتماعی داخلی افغانستان است که بر کشورهای خارجی تاثیر نمی‌گذارد.»

از زمان سرنگونی دولت تحت حمایت کشورهای خارجی و بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، مقامات طالبان نسخه سختگیرانه شریعت را تحمیل کرده‌اند. سازمان ملل این نسخه را «آپارتاید مبتنی بر جنسیت» نامیده است. 

زنان از ورود به اکثر مراکز آموزشی متوسط و دانشگاه منع شده‌اند. آنها همچنین اجازه کار در اکثر مشاغل دولتی و همچنین سازمان‌های غیردولتی را ندارند و از ورود آنها به فضاهای عمومی مانند ورزشگاه‌ها و پارک‌ها جلوگیری شده است. 

اوایل روز جمعه، یکی از رهبران ارشد طالبان به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که از «سیاست شکست خورده فشار» خود دست بردارد. 

انس حقانی، یکی از رهبران ارشد طالبان اما بدون سمت رسمی دولتی گفت: «هر موضعی اتخاذ شود که مبتنی بر درک عمیق نباشد، نتایج مطلوب به همراه نخواهد داشت و همیشه بی‌اثر خواهد بود.»

مجازات دسته جمعی

در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که این دولت از بخش‌هایی از این قطعنامه از جمله «اصل حق تعیین سرنوشت به رهبری و مالکیت افغان‌ها» استقبال می‌کند. 

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه علیرغم امضای این قطعنامه اما از متن آن انتقاد کرد. او گفت: «ما به شدت متاسف و ناامید هستم که قدم‌های جدی‌تر توسط همکاران غربی بسته شده است.»

او با اشاره به مسدود شدن ۷ میلیارد دلاری دارایی بانک مرکزی افغانستان توسط ایالات متحده پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان گفت: «اگر شما اینقدر صادق هستید، چرا دارایی‌هایی را که از این کشور دزدیده‌اید را بدون هیچ پیش شرطی پس نمی‌دهید.»

ایالات متحده در سپتامبر اعلام کرد که یک صندوق مستقر در سوئیس برای مدیریت نیمی از این پول ایجاد کرده است. 

عفو بین‌الملل هم از قطعنامه شورای امنیت استقبال کرد اما روز جمعه گفت که این قطعنامه «در تعیین گام‌های مشخصی» که کشورهای عضو باید برای کمک به احیای حقوق زنان و دختران و پاسخگویی حاکمان افغانستان بردارند، کوتاهی کرده است. 

سازمان ملل بر «وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی» در افغانستان و همچنین «اهمیت حیاتی تداوم حضور» ماموریت سازمان ملل و سایر آژانس‌های سازمان ملل در افغانستان تاکید کرده است. 

به کانال یورونیوز فارسی بپیوندید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هفته آینده نشستی را با نمایندگان کشورهای مختلف در دوحه، پایتخت قطر ترتیب داده تا «تجدید تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک برای یک راه پایدار رو به جلو در مورد وضعیت افغانستان» را تقویت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه به حکم طالبان؛ روایت دختران آرایشگر از آرزوهای بربادرفته و بی‌پولی پیشِ‌رو

طالبان با دفاع از ممنوعیت کار زنان افغانستان: هیچ مانعی برای فعالیت‌ سازمان ملل متحد وجود ندارد

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است