گوترش تصمیم طالبان برای منع فعالیت کارمندان زن در دفاتر سازمان ملل را محکوم کرد

مادران افغان همراه با نوزادانی که از سوءتغذیه رنج می برند، منتظر دریافت کمک و معاینه هستند
مادران افغان همراه با نوزادانی که از سوءتغذیه رنج می برند، منتظر دریافت کمک و معاینه هستند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل در ننگرهار را به شدت محکوم کرد. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغاستان هم ممنوعیت اخیر زنان را «یکی دیگر از موارد نقض فاحش» حقوق اساسی آنها خواند.

آگهی

مقامات سازمان ملل تصمیم طالبان مبنی بر منع کار کارمندان زن افغان در این سازمان را محکوم کردند. علیرغم وعده‌های اولیه طالبان مبنی بر برپایی حکومتی معتدل‌تر نسبت به دوران قبلی، آنها بعد از تصرف افغانستان در سال ۲۰۲۱ تدابیر شدیدی را اعمال کرده‌اند. 

دختران از تحصیل در کلاس‌های بالاتر از ششم ابتدایی منع شده‌اند. زنان از کار، تحصیل، مسافرت بدون همراه مرد و حتی رفتن به پارک‌ها منع شده‌اند. زنان همچنین باید سر تا پای خود را بپوشانند. 

زنان قبلا هم از کار در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی منع شده‌ بودند اما این ممنوعیت شامل کار برای سازمان ملل نمی‌شد. 

با این حال، روز سه‌شنبه هیات سازمان ملل در افغانستان پس از اینکه کارمندان زن آن از کار کردن در ولایت ننگرهار منع شدند، ابراز نگرانی کرد. 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت که به مقامات آژانس گفته شده این ممنوعیت در کل کشور اعمال می‌شود. سخنگویان طالبان برای اظهارنظر درباره این موضوع در دسترس نبودند و مقامات هم بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل در ننگرهار را به شدت محکوم کرد. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغاستان ممنوعیت اخیر زنان را «یکی دیگر از موارد نقض فاحش» حقوق اساسی آنها خواند. 

به گفته آقای گوترش این اقدام، خلاف منشور سازمان ملل متحد است و از طالبان خواست تا فورا این تصمیم را لغو کند. 

سازمان ملل حدود ۳ هزار و ۹۰۰ کارمند در افغانستان دارد که تقریبا ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از آنها افغان و ۶۰۰ نفر دیگر پرسنل بین‌المللی را شامل می‌شود. در مجموع این کارمندان، ۶۰۰ زن افغان و ۲۰۰ زن از دیگر کشورها هستند. 

هیات سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، «یوناما» (UNAMA)، توسط یک زن به نام رزا اوتونبایوا، رییس جمهوری سابق و وزیر امور خارجه قرقیزستان اداره می‌شود. 

او توسط دبیرکل سازمان ملل با هماهنگی شورای امنیت سازمان ملل منصوب شده است. دوجاریک گفت که هیچ اقدامی از سوی طالبان در رابطه با رهبری ارشد سازمان ملل صورت نگرفته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

محدودیت‌های طالبان در افغانستان به ویژه ممنوعیت آموزش و کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، محکومیت شدید بین‌المللی را به دنبال داشته است. اما طالبان هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی نشان نداده و ادعا می‌کند که این ممنوعیت‌ها تعلیق موقت هستند که ظاهرا به این دلیل است که زنان روسری یا حجاب اسلامی به درستی نداشته‌اند و قوانین جنسیتی رعایت نمی‌شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار نخست وزیر قطر با رهبر طالبان؛ رویترز: آمریکا در جریان مذاکرات در قندهار بوده است

سد طالبان و کُندی اینترنت علیه تحصیل؛ استمداد توییتری دختران افغانستان از ایلان ماسک

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد