بریتانیا بازداشت سه شهروندش توسط نیروهای طالبان را تایید کرد

طالبان
طالبان Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو تن از بازداشت شدگان، امدادگران بریتانیایی و نفر سوم یک جهانگرد ماجراجو بوده است

آگهی

یک سازمان غیردولتی بریتانیایی فعال در امور بشردوستانه، عصر شنبه از بازداشت سه شهروند انگلیسی توسط نیروهای طالبان در افغانستان خبر داد.

این سازمان که «پرسیدیوم نتورک» نام دارد، همچنین در پیامی توئیتری اعلام کرد در حال همکاری با خانواده دو تن از این بازداشت‌شدگان با هدف آزادی آنان است. 

وزارت خارجه بریتانیا نیز ضمن تایید خبر بازداشت آنها، اعلام کرد که در تلاش برای برقراری ارتباط کنسولی با شهروندان بریتانیایی بازداشت شده است و دولت از خانواد‌‌ه‌های این افراد نیز حمایت می‌کند. 

تلاش‌های دولتی برای آزادی آنها در حالی در جریان است که بنا بر اعلام یک منبع آگاه در گفتگو با گاردین، دولت بریتانیا در موضوعات مهمی مانند پرونده‌های کنسولی، مبارزه با تروریسم و کمک‌های بشردوستانه با حکومت طالبان تعامل عملی دارد.

اسکات ریچاردز، بنیانگذار این سازمان دلیل این بازداشت را «یک سوء‌تفاهم» خواند و در گفتگو با شبکه بریتانیایی اسکای گفت که سازمان او پس از صحبت با چند شاهد در مورد این رویداد، به این نتیجه رسیده است که بازداشت این سه شهروند بریتانیایی، واکنشی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی طالبان به «سلاح‌های ذخیره شده در محل» این افراد بوده است.

آقای ریچاردز گفت: «سلاح‌های کشف شده مجوز داشتند. اما به نظر می‌رسد که مجوز آن‌ها در هنگام جستجوی پلیس مخفی طالبان، همراه با سلا‌ح‌ها نبوده یا گم شده بوده است.» 

هویت بازداشت‌شدگان

روزنامه دیلی میل نیز روز یکشنبه هویت دو تن از بازداشت شدگان را اعلام کرد. یکی از آنها «کوین کورنول» نام دارد که یک پزشک امدادگر ۵۳ ساله است و برای یک خیریه در افغانستان کار می‌‌کند. 

دیگری که نامش فاش نشده، فعالیتی مشابه آقای کورنول داشته است. این دو در ماه ژانویه توسط پلیس مخفی طالبان بازداشت شده‌اند. 

سومین نفر بازداشت شده، یک جوان ۲۳ ساله به نام «مایلز راتلج» است که علاقه فراوانی به سفرهای غیرمتداول و هیجان دارد و مشخص نیست که او از چه زمانی در بازداشت نیروهای طالبان است.

او پیش از این نیز یک بار در جریان تخلیه نظامیان بریتانیایی از کابل، توسط ارتش بریتانیا از افغانستان بیرون آورده شده بود. 

وی دانشجوی سابق دانشگاه لافبورو است و به علت سفرهایش به کشورهای خطرناک و انتشار تصاویر و سفرنامه از آنها، در فضای مجازی شهرت دارد.

اسکات ریچاردز، بنیانگذار این سازمان غیردولتی می‌افزاید: «ما باور داریم که آن‌ها در سلامت هستند و با رفتار بدی روبرو نیستند. هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم آن‌ها تحت شکنجه بوده‌اند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سد طالبان و کُندی اینترنت علیه تحصیل؛ استمداد توییتری دختران افغانستان از ایلان ماسک

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد