قابلمه‌زنی، سنت اعتراضی و تاریخی که دوباره در مخالفت با دولتمردان در فرانسه احیا شده است

مخالفان قابلمه زن فرانسوی
مخالفان قابلمه زن فرانسوی Copyright Michel Spingler/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Michel Spingler/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در روزهای اخیر بارها مخالفان امانوئل ماکرون با به سروصدا در آوردن قابلمه و ماهیتابه‌ها وزرای دولت را در سفرهای کشوری همراهی کرده‌اند. گسترش قابلمه‌زنی به حدی است که بخشی از فرمانداری‌ها در روزهای گذشته آن را ممنوع اعلام کردند

آگهی

اگرچه فرانسه عمدتا برای غذاهای ویژه‌اش شهرتی جهانی دارد؛ اما این روزها شهروندان این کشور با هدف دیگری نیز از قابلمه‌ها و ماهی تابه‌ها استفاده می کنند؛ یعنی نه برای آماده کردن غذا بلکه برای ابراز نارضایتی از قانون اصلاح بازنشستگی.

بسیاری از مخالفان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با وجود اینکه قانون افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال اجرایی شده است، همچنان از هر فرصتی علیه توقف اجرای این قانون و لغو آن استفاده می‌کنند.

در روزهای گذشته مخالفان ماکرون با حمایت سندیکاهای بزرگ کارگری این کشور، در سراسر فرانسه رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزرا را با «سنت دیرپای قابلمه‌زنی» بدرقه کرده‌اند؛ سنتی که قدمتش به اولین سال‌های پا گرفتن جمهوری در این کشور پس از مرگ ناپلئون بناپارت باز می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین قابلمه‌زنی‌های تاریخ این کشور را در ژوئیه سال ۱۸۳۰ شاهد بودیم یعنی زمانی که جمهوری‌خواهانی که مخالف پادشاهی «ژان لویی فیلیپ» بودند با سنت قابلمه‌زنی دست به برگزاری یکی از بزرگترین شورش‌های قرن نوزدهم زدند.

اما اکنون نیز میزان قابلمه‌زنی‌ها در شهرهای فرانسه تا به آنجا افزایش یافته است که برخی از فرمانداران مناطق مختلف را برآن داشته تا با «دستاویزهای نیمه قانونی» حمل قابلمه را برای شهروندان مخالف دولت ممنوع کنند.

نمونه آن هفته گذشته بود؛ زمانی که ماکرون در جریان سفرش به شرق فرانسه برای بازدید از یک مدرسه، با جمعیت عظیم مخالفان خود روبرو شد. در آن روز مخالفانی که می‌خواستند در محل دیدار رئیس جمهوری با مقامات محلی حاضر شوند، از حمل هرگونه قابلمه و ماهیتابه توسط نیروهای پلیس منع شدند.

اولین بار در روزهای اخیر یکی از پر سروصداترین «قابلمه زنی‌ها» همزمان با سخنان ماکرون درباره اصلاح قانون بازنشستگی که بصورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد، برگزار شد.

مخالفان همزمان با این سخنرانی، مقابل شهرداری‌های بسیاری از شهرهای فرانسه تجمع کردند و با قابلمه‌زنی نگذاشتند به قول خودشان «صدای ماکرون به دیگر شهروندان برسد».

برنامه‌ریز اصلی این قابلمه‌زنی‌ها یا به فرانسه «کاسرولادها» گروه چپ‌گرا و ضدسرمایه داری «اتک» بود؛ امری که به گسترده شدن این شیوه اعتراضی بسیار کمک کرد. 

به این ترتیب از همراهی مخالفان با وزیر بهداشت در شهر پواتیه گرفته تا ممانعت از دیدار رسمی وزیر آموزش و پرورش با مدیران در شهر لیون، سنت قدیمی اعتراضی «قابلمه‌زنی» همه جا دیده شد.

یکی از مهم ترین دلیل احیای این سنت، شاید واکنش‌های نابجای رئيس جمهوری در این باره باشد. او در انتقاد از مخالفان قانون بازنشستگی، هفته گذشته تاکید کرد که «جای قابلمه در آشپزخانه است نه در میدان اعتراض». این سخنان «تب قابلمه‌زنی» معترضان در فرانسه را تشدید کرد.

این سنت در حالی دوباره در فرانسه احیا شده که امانوئل ماکرون به زودی اولین سالگرد دور دوم حضورش در کاخ الیزه به عنوان رئیس جمهور را جشن می‌گیرد. مقامات دولتی نگران مخالفانی هستند که می‌توانند در سراسر کشور با صدای گوشخراش قابلمه‌هایشان سخنان ماکرون در این مراسم را کم اهمیت جلوه دهند. 

نتایج تمام نظرسنجی‌ها در سه ماه اخیر نشان می‌دهند که بالای ۶۵ درصد فرانسوی‌ها با افزایش سن بازنشستگی در این کشور مخالفند؛ اما ماکرون و وزرای او می‌گویند برای صرفه‌جویی در بودجه و پرداخت بدهی‌ها این قانون الزامی است. 

سندیکاهای بزرگ کارگری فرانسه نیز در مخالفت می‌گویند که راه های بسیار بهتری به جز افزایش سن بازنشستگی «زحمتکشان» برای جبران بودجه و بدهی‌های دولت وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار زندانیان در فرانسه به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید

میزان محبوبیت امانوئل ماکرون به پایین‌ترین سطح خود در ۴ سال اخیر رسید

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد