سر و صدای یک اعتراف؛ دو روس مدعی عضویت در واگنر می‌گویند کودکان در اوکراین را کشته‌اند

نقاشی دیواری که مزدوران گروه واگنر روسیه را نشان می‌دهد
نقاشی دیواری که مزدوران گروه واگنر روسیه را نشان می‌دهد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در یک اعتراف یک ساعته، این افراد اقدامات خود را در اوکراین از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ توصیف کردند. این اقدامات از جمله اعدام ۶۰ زندانی مجروح که برخی از آنها سربازان روسی را که از جنگیدن خودداری می‌کرده‌اند، هم شامل می‌شده است.

آگهی

دو محکوم سابق روسی که ادعا می‌کنند به عنوان فرمانده گروه مزدور واگنر خدمت‌ کرده‌اند ظاهرا به قتل صدها غیرنظامی از جمله کودکان در اوکراین اعتراف کرده‌اند. 

هر دوی این افراد با یک فعال حقوق بشر در تبعید که وب سایت «گولاگو» را اداره می‌کند و درباره فساد و شکنجه در روسیه گزارش‌هایی منتشر کرده، مصاحبه کرده‌اند. 

به گزارش گولاگو، این محکومان سابق، عظمت اولداروف و الکسی ساویچف، سال گذشته با احکام ریاست جمهوری روسیه مورد عفو قرار گرفته‌اند. 

در یک اعتراف یک ساعته، این افراد اقدامات خود را در اوکراین از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ توصیف کردند. این اقدامات از جمله اعدام ۶۰ زندانی مجروح که برخی از آنها سربازان روسی را که از جنگیدن خودداری می‌کرده‌اند، هم شامل می‌شده است. 

این افراد می‌گویند این اتفاق‌ها در سولدار و باهموت در منطقه دونسک در شرق اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ رخ داده است. با این حال یورونیوز به طور مستقل نمی‌تواند این ادعاها را تایید کند. 

ما دستور کشتن همه را گرفتیم

عظمت اولداروف و الکسی ساویچف هر دو ادعا می‌کنند که به دلیل احساس گناه تصمیم گرفته‌اند اعتراف کنند. یکی از این مزدوران سابق صحنه‌های دلخراشی از کشتن یک کودک را تعریف کرده است. اولداروف گفت: «وقتی وارد سولدار و باهموت شدیم، دستور کشتن هرکسی را گرفتیم: مرد، زن، کودک و پیر. دختر بچه‌ای جیغ می‌زد. او ۵ یا ۶ ساله بود. من به او شلیک کردم. شلیک مستقیم به سرش.»

اولداروف ادامه داد: «من می‌خواهم روسیه و سایر کشورها حقیقت را بدانند. من جنگ و خونریزی نمی‌خواهم. می‌بینی با همین دستی که سیگار در دست گرفته‌ام، دستورات را اجرا کردم و بچه‌ها را کشتم.»

این محکومان سابق گفتند که دستور قتل را مستقیما از رییس گروه واگنر، اوگنی پریگوژین دریافت کرده‌اند. واگنر یک سازمان مزدور خصوصی روسی است که هزاران سرباز از زندان‌های روسیه دارد. این افراد در ازای وعده‌های عفو یا کاهش مجازات در صورت زنده ماندن به استخدام واگنر درمی‌آیند. 

کسی که با این افراد مصاحبه کرده اسنادی دارد که نشان می‌دهد این دو نفر، مدتی را در اوکراین جنگیده‌ و ظاهرا با مدال و پول به روسیه بازگشته‌اند. 

در مواجهه با این ادعاها، سرویس مطبوعاتی اوگنی پریگوژین در تلگرام بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: «در مورد اعدام کودکان، هیچ کس به غیرنظامیان یا کودکان تیراندازی نمی‌کند. ما نیازی به این کار نداریم. ما به آنجا آمده‌ایم تا اوکراینی‌ها را از شر رژیمی که تحت اعمال آن هستند، نجات دهیم.»

این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیاد به پا کرد و بسیاری از سیاستمداران به آن واکنش نشان دادند. رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در توییتی نوشت: «اعتراف کافی نیست. باید مجازاتی وجود داشته باشد. سخت و منصفانه و قطعا هم خواهد بود. چند جنایت دیگر از این دست مرتکب شده‌اند؟»

به کانال تلگرام یورنیوز فارسی بپیوندید

دادستان اوکراین تحقیقاتی را براساس مصاحبه‌های این سربازان سابق آغاز کرده‌ است. این اعتراف در حالی انجام شده که هفته گذشته ویدئویی نگران کننده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد که ظاهرا نشان می‌داد یک مزدور واگنر در حال جدا کردن سر یک اسیر جنگی اوکراینی است. 

اوکراین قول داده که درباره این ویدئوی وحشتناک منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تحقیق کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقض حقوق کودکان؛ حضور روسیه و غیبت اسرائيل در «لیست شرمساری» سازمان ملل متحد

رئیس گروه واگنر: فرماندهان ارشد نظامی روسیه پوتین را فریب می‌دهند

«تحت تعقیب‌ترین» روس‌ها در فهرست اف‌بی‌ای چه کسانی هستند و چرا؟