رئیس گروه واگنر: فرماندهان ارشد نظامی روسیه پوتین را فریب می‌دهند

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر
یوگنی پریگوژین، رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر که مدتی است از سوی کرملین برای جنگ در اوکراین به خدمت گرفته شده روز سه‌شنبه در سخنانی عجیب فرماندهان ارشد نظامی روسیه را به تلاش برای فریب پوتین متهم کرد.

آگهی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات بی‌سابقه یوگنی پریگوژین در خصوص فریب پوتین توسط فرماندهان ارشد روسیه در تهاجم نظامی جاری این کشور به اوکراین نمونه‌ای تازه از تنش و اختلافات وی با ستاد کل ارتش روسیه است.

این اختلافات در حالی بیش از پیش و به مرور آشکار می‌شود که مسکو «روز پیروزی» را به نشانه غلبه بر نازی‌ها در جنگ دوم جهانی در سال ۱۹۴۵ جشن می‌گیرد.

یوگنی پریگوژین با ارسال پیامی در این خصوص تاکید کرد: «اگر همه چیز برای فریب فرمانده کل (ولادیمیر پوتین) انجام شده باشد، یا فرمانده کل قوا ... شما را پاره خواهد کرد یا اگر این موضوع به شکست در جنگ منجر شود، مردم روسیه به شدت خشمگین خواهند شد.»

وی در ادامه بار دیگر ارتش را متهم کرد که مهمات مورد نیاز برای نبرد جاری در باهموت برای تصرف این شهر را در اختیار نیروهای واگنر قرار نداده است.

رئیس گروه شبه نظامیان واگنر سپس سربازان ارتش منظم روسیه را به فرار از مواضع خود در باهموت و دولت را به ناتوانی در دفاع از روسیه متهم کرد.

یوگنی پریگوژین در همین راستا افزود: «امروز سه شنبه ۹ مه، یک واحد از نیروهای وزارت دفاع، یکی از جناح‌های برد را تخلیه کرد(...) آنها مواضع خود را ترک کردند، همه فرار کردند.»

وی همچنین همزمان با حضور ولادیمیر پوتین در مراسم رژه نیروهای نظامی در میدان سرخ مسکو به مناسبت جشن‌های سالگرد پیروزی بر آلمان نازی موسوم به «روز پیروزی» با زیر سوال بردن شرایط جاری در جبه‌های نبرد، گفت: «چرا دولت نمی تواند از کشور دفاع کند؟»

آقای پریگوژین هفته گذشته تهدید کرده بود که اگر ستاد کل ارتش روسیه مهمات درخواستی گروه تحت هدایت او را تحویل ندهد، روز ۱۰ مه همه نیروهای خود را از شهر باهموت خارج خواهد کرد.

وی که پیش‌تر مدعی شده بود نیروهای تحت امرش بیش از ۹۰ درصد از باهموت را تحت کنترل دارند روز سه‌شنبه یادآور شد که شبه‌نظامیان گروه واگنر تا کنون تنها ۱۰ درصد مهمات درخواستی را دریافت کرده‌‌اند.

گفتنی است نمایندگان پارلمان فرانسه قرار است امروز، سه‌شنبه ۹ مه ۲۰۲۲ به یک متن پیشنهادی برای قرار گرفتن گروه واگنر در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای دهند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایه واگنر بر ارتش روسیه؛ از دیگر گروه‌های مزدور روس چه می‌دانیم؟

بروز اختلاف در میان نظامیان روسیه؛ رئیس واگنر: هفته آینده از باهموت عقب‌نشینی می‌کنیم

سر و صدای یک اعتراف؛ دو روس مدعی عضویت در واگنر می‌گویند کودکان در اوکراین را کشته‌اند