نبرد سنگر به سنگر؛ گروه واگنر مدعی شد کنترل اکثر مناطق باهموت را در اختیار گرفته است

سربازان ا��کراینی در خیابان باخموت، محل نبردهای سنگین با نیروهای روسی در منطقه دونتسک، اوکراین، یکشنبه، ۹ آوریل ۲۰۲۳.
سربازان اوکراینی در خیابان باخموت، محل نبردهای سنگین با نیروهای روسی در منطقه دونتسک، اوکراین، یکشنبه، ۹ آوریل ۲۰۲۳. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس گروه واگنر روسیه گفته است نیروهایش پس از یک درگیری سنگین و خونین‌ توانسته‌اند کنترل ۸۰ درصد از شهر ویران شده باهموت در شرق اوکراین را در اختیار بگیرند. مقامات اوکراینی مدعی شده‌اند نیروی‌ نظامی این کشور در برابر حملات شدید ایستادگی کردند و نیروهای روسی را تحت کنترل خود داشتند.

آگهی

رهبر گروه واگنر روسیه گفته است نیروهایش پس از یک درگیری سنگین و خونین‌ توانسته‌اند کنترل ۸۰ درصد از شهر ویران شده باهموت در شرق اوکراین را در اختیار بگیرد.

مقامات اوکراینی مستقیماً به این ادعاها پاسخ ندادند اما گفته‌اند که نیروی‌ نظامی این کشور در برابر حملات نیروهای روسی ایستادگی کردند.

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی است که به صورت غیر مستقیم با استخدام داوطلبان، در جنگ‌های نیابتی با ارتش روسیه مشارکت می‌کند. 

در چند ماه گذشته جنگنده‌های این گروه رهبری حملات به شهر باهموت را به عهده داشته‌‌اند. درگیری‌ها در این شهر به دلیل نبرد سنگر به سنگر، حملات مداوم توپخانه‌ای و تلفات بالایی که به دو طرف وارد شده با جنگ جهانی اول مقایسه می‌شود.

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر به‌تازگی مدعی شده است نیروهایش که نقش مهمی در پیشروی‌های روسیه در شرق اوکراین داشته‌اند، شهر باهموت را محاصره کرده‌اند.

او در ویدئویی که توسط یک وبلاگ نویس نظامی روس منتشر شده است گفت: «بیش از ۸۰ درصد باهموت از جمله مراکز اداری، کارخانه‌ها و انبارها تحت کنترل ما است».

با این حال سرهئی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی شرق اوکراین، می‌گوید که اوضاع در باهموت تحت کنترل است و کی‌یف اجازه نخواهد داد که نیروهایش محاصره شوند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین  نیز گفته است که نیروهای روس «به طور کلی در نبردهای خیابانی از ما شکست خورده‌اند، به همین خاطر آنها تمام ساختمان‌ها و سازه‌های این شهر را تخریب کرده‌اند.»

کی‌یف می‌گوید برای شکست روسیه به سلاح‌ بیشتر و همچنین تسلیحات پیشرفته غربی نیاز دارد. مقامات اوکراین در تلاشند تا متحدان خود را برای ارسال ادوات جنگی بیشتر متقاعد کنند.

در همین راستا دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز گذشته در توییتی اعلام کرد که از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تضمین‌هایی مبنی بر حمایت «آهنین» واشنگتن دریافت کرده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز قول داد که تدارکات جدیدی از جمله سلاح‌های تهاجمی، مسلسل و مهمات برای کمک به اوکراین ارسال کند.

روسیه می‌گوید که تصرف باهموت امکان حملات آتی در سراسر اوکراین را راحت‌تر می‌کند، در حالی که کی‌یف و غرب می‌گویند که این شهر ویران شده فقط اهمیت نمادین دارد.

به اینتستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین قول داده است که به دفاع از باهموت ادامه دهد. با این حال او هفته گذشته اظهار کرد که اگر این شهر در خطر محاصره قرار گیرند، دستور عقب نشینی می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر واگنر: مسکو قول تحویل مهمات درخواستی را برای ادامه نبرد در باهموت داده است

اوکراین ادعای روسیه مبنی بر تصرف شهر باهموت را به سخره گرفت: حملات دفع شد

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟