نقض حقوق کودکان؛ حضور روسیه و غیبت اسرائيل در «لیست شرمساری» سازمان ملل متحد

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد نیروهای نظامی روسیه و گروه‌های مسلح نیابتی این کشور را به دلیل کشتن و معلول کردن صدها کودک در جنگ خود علیه اوکراین در فهرست شرمساری خود قرار داده است.

آگهی

بر اساس سندی که روز پنجشنبه توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش سالانه درباره رفتار با کودکان در مناطق درگیری گفته که از تعداد بالای تخلفات شدید علیه کودکان در اوکراین در سال ۲۰۲۲ وحشت‌زده شده است. 

در این گزارش همچنین به نقل از گوترش آمده است: «من به ویژه از تعداد بالای حملات به مدارس و بیمارستان‌ها و پرسنل محافظت‌شده و تعداد بالای کودکان کشته و معلول شده که به نیروهای روسی و گروه‌های مسلح وابسته به آن نسبت داده می‌شود، شوکه شده‌ام». 

بر اساس این سند، ۴۷۷ کودک در سال گذشته در اوکراین کشته شده اند که ۱۳۶ مورد آن به نیروهای روسیه و گروه های وابسته به این کشور و ۸۰ مورد هم به نیروهای مسلح اوکراین مربوط می‌شود. بر اساس این گزارش، همچنین ۹۰۹ کودک هم در این درگیری‌ها معلول شده‌اند که از این تعداد ۵۱۸ نفر توسط نیروهای روسی و نیروهای نیابتی آن و ۱۷۵ کودک دیگر هم توسط نیروهای اوکراینی معلول شده‌اند. 

قرار است این گزارش هفته آینده به صورت عمومی منتشر شود. دیدبان حقوق بشر از تصمیم سازمان ملل برای فراخواندن روسیه در این خصوص استقبال کرد. جو بکر، مدیر حمایت از حقوق کودکان در این گروه گفت: «دبیر کل با افزودن نیروهای روسیه به فهرست شرمساری خود، آنها را به دلیل تخلفات وحشتناک علیه کودکان متهم می کند.»

او افزود: «صدها کودک اوکراینی در حملات روسی به ساختمان‌های مسکونی و همچنین مراکز غیرنظامی کشته‌شده‌اند. 

غیبت اسرائيل در فهرست شرمساری

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: علیرغم درخواست های مکرر سازمان های حقوق بشری، اسرائیل که سابقه کشتن ده‌ها کودک فلسطینی را در کارنامه دارد، به این لیست شرم اضافه نشده است. 

گوترش در این گزارش به آنچه او «کاهش معنادار تعداد کودکان کشته شده توسط نیروهای اسرائيلی» در سال گذشته نسبت به گزارش‌های پیشین اشاره کرده است. در این گزارش آمده که در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۴۲ کودک فلسطینی توسط نیروهای اسرائيلی کشته شدند در حالی که این عدد در سال ۲۰۲۱ ۷۸ مورد بود. 

گوترش در ادامه می‌افزاید: «با این وجود، من عمیقا نگران تعداد کودکان کشته و مجروح شده توسط نیروهای اسرائیلی در جریان خصومت‌ها و از طریق استفاده از گلوله‌های جنگی هستم و از مقام‌های اسرائيلی می‌خواهم در این خصوص پاسخگو باشند.» 

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، تصمیم گوترش برای عدم حضور اسرائيل از این فهرست را اشتباهی بزرگ خواند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این گزارش همچنین خشونت علیه کودکان در جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، سوریه، هائیتی و دیگر کشورها را محکوم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونیسف: هر هفته حدود ۱۱ کودک در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه می‌میرند

رنج کودکان فلسطینی از نگاه هنرمندان؛ جشنواره‌ای که روی آوار خانه‌های ساکنان غزه برگزار می‌شود

سر و صدای یک اعتراف؛ دو روس مدعی عضویت در واگنر می‌گویند کودکان در اوکراین را کشته‌اند