«تحت تعقیب‌ترین» روس‌ها در فهرست اف‌بی‌ای چه کسانی هستند و چرا؟

شهرواندان روس که تحت تعقیب اف بی آی قرار دارند
شهرواندان روس که تحت تعقیب اف بی آی قرار دارند Copyright FBI
Copyright FBI
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این افراد به‌دلیل دخالت در ترکیبی از جنایت‌ها و نقشه‌ها از دستکاری در انتخابات ایالات متحده گرفته تا قاچاق کامپیوترهای کوآنتومی تحت پیگرد قرار دارند.

آگهی

ماموران اطلاعاتی ایالات متحده به‌دنبال شمار زیادی تبعه روس در ارتباط با توطئه‌های جهانی و جنایت‌های آشکار هستند. بیش از ۶۰ شهروند روسیه از سوی اف‌بی‌آی و سرویس‌های امنیتی آمریکا تحت تعقیب هستند.

این افراد به‌دلیل دخالت در ترکیبی از جنایت‌ها و نقشه‌ها از دستکاری در انتخابات ایالات متحده گرفته تا قاچاق کامپیوترهای کوآنتومی تحت پیگرد قرار دارند.

در این مطلب برخی از روس‌های تحت تعقیب فهرست شده‌اند:

ناتالیا بورلینووا

FBI
ناتالیا بورلینوواFBI

بورلینووا از سوی اف‌بی‌آی متهم به جاسوسی برای مسکو در ایالات متحده است.

او متهم است که با حمایت سرویس امنیتی روسیه (FSB) اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را در برنامه «ملاقات با روسیه» که از سوی سازمان غیردولتی‌اش برنامه‌ریزی شده بود، استخدام کرده است.

اعتقاد بر این است که او دیدگاه‌های آن‌ها را نسبت به روسیه ارزیابی کرده و اطلاعات شخصی و حرفه‌ای آن‌ها را جمع‌آوری کرده است. سپس در ازای تامین مالی و سایر حمایت‌ها از سازمان غیردولتی خود، این اطلاعات را به سرویس امنیتی روسیه منتقل کرده است.

اف بی آی
اطلاعیه اف‌بی‌آی درباره ناتالیا بورلینووااف بی آی

زمانی که بورلینووا در ایالات متحده بود، از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی بازدید می‌کرد و ظاهرا اطلاعات دقیق‌تری درباره کسانی که به روسیه علاقه داشتند ارائه کرده است.

او آخرین بار در مسکو بود. 

یونگی پریگوژین

AP Photo
یونگی پریگوژینAP Photo

یونگی پریگوژین، رهبر مزدورهای واگنر روسیه به اتهام دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا که منجر به پیروزی دونالد ترامپ شد از سوی سرویس‌های مخفی آمریکا تحت تعقیب است.

فروشنده سابق هات‌داگ که به‌عنوان یک «شخصیت بسیار بدنام» توصیف می‌شود با پیشنهادات کرملین پله‌های پیشرفت را طی کرد. او متهم است که از شبه‌نظامیان خود برای تجارت در آفریقا استفاده می‌کند و نقش مهمی در راه انداختن جنگ در اوکراین دارد.

برخی ادعا کرده‌اند که پریگوژین جاه‌طلبی‌های سیاسی خاص خود را دارد و احتمالا مقام ریاست جمهوری روسیه را هدف قرار داده است.

اف‌بی‌آی می‌گوید که پریگوژین در یک عملیات مداخله انتخابات آمریکا را «تحت نظر» داشته است به طوریکه از جمعی که به‌عنوان «مزرعه‌ترول‌ها»در آژانس تحقیقات اینترنتی (IRA) مستقر در سن‌پترزبورگ شهرت دارند حمایت مالی کرده است.

اف‌بی‌آی معتقد است که وی متهم به «توطئه برای فریب دادن ایالات متحده از طریق آسیب رساندن، مانع‌تراشی و شکست عملکردهای قانونی» کمیسیون انتخابات فدرال، وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا است.

توطئه او شامل ایجاد صدها حساب آنلاین جعلی بود که محتوایی را منتشر می‌کردند که مورد رصد «تعداد قابل توجهی» از آمریکایی‌ها قرار می‌گرفت.

اف‌بی‌ای برای هرگونه اطلاعاتی که ممکن است منجر به بازداشت او شود مبلغ ۲۵۰ هزار دلار پیشنهاد کرده است. 

بوریس یاکولویچ لیوشیتس

بوریس یاکولویچ لیوشیتس که اهل لنینگراد است متهم به تامین غیرقانونی و ارسال فن‌آوری‌های نظامی حساس ایالات متحده به روسیه است.

اف‌بی‌آی می‌گوید که او توانسته‌ است تجهیزات پیشرفته‌ای را که در محاسبات کوانتومی، موشک‌های مافوق صوت، توسعه سلاح‌های هسته‌ای و دیگر کاربردهای نظامی و فضایی استفاده می‌شوند، به دست آورد.

مشتریان او بخش اطلاعاتی وزارت دفاع روسیه و برخی از دانشگاه‌های این کشور بودند.

آگهی
اف بی آی
اطلاعیه اف‌بی‌آیاف بی آی

وی تحت نام‌های مستعاری مانند بوریس لیوشیتک، بوریس لویتان و دیوید وتزکی فعالیت می‌کرد. وی ظاهرا به تامین مالی و قاچاق ده‌ها هزار محموله ساخت آمریکا مانند گلوله‌های درجه نظامی تک تیراندازها کمک کرده است.

او با شبکه‌ای از افراد در روسیه، استونی، فنلاند، قزاقستان، آلمان، لتونی، لیتوانی و ایالات متحده روابط دارد. دستور بازداشت این فرد صادر شده است. 

میخائیل میخائیلوویچ گاوریلوف

اف بی آی
میخائیل میخائیلوویچ گاوریلوفاف بی آی

گاوریلوف، نیروی سرویس امنیتی روسیه (FSB) در ارتباط با یک کارزار هک در بخش انرژی جهانی تحت تعقیب است.

این مرد ۴۴ ساله به همراه دو نیروی دیگر این سازمان یعنی پاول الکساندرویچ آکولوف و مارات والریویچ تیوکوف تحت تعقیب اف‌بی‌آی هستند. آن‌ها متهم به هک کردن سیستم‌های کامپیوتری شرکت‌های نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر، شبکه‌های برق، نیروگاه‌های هسته‌ای و شرکت‌های فناوری هستند.

اف بی آی
سه نیروی اطلاعاتی روسیه که تحت تعقیب اف بی آی قرار دارنداف بی آی

این سه نفر در یک واحد نظامی سرویس امنیتی روسیه فعالیت می‌کردند و اسم رمزی آن‌ها «سنجاقک»، «خرس پرانرژی» و «یتی خمیده» بود. 

آگهی

بیش از ۳۸۰ شرکت خارجی مستقر در ۱۳۵ کشور از جمله آلبانی، فرانسه، آلمان، مجارستان، چین، پاکستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و بریتانیا به‌دلیل فعالیت‌ها این افراد آسیب دیده‌اند.

پتر نیکولاویچ پلیسکین

اف بی آی
پتر نیکولاویچ پلیسکیناف بی آی

آخرین محل اختفای پلیسکین در پایتخت روسیه بود.

هیات منصفه‌ای در پنسیلوانیا در اکتبر ۲۰۲۰ کیفرخواستی را علیه او و پنج افسر اطلاعاتی دیگر کرملین به‌ اتهام دخالت در یک رشته جرایم سایبری به جریان انداخت.

اف‌بی‌آی می‌گوید که پلیسکین در جریان برخی خرابکاری‌ها مانند هدف قراردادن زیرساخت‌های اوکراین در سال‌های گذشته، حملات هکری به المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی و برخی اقدامات دیگر در فرانسه و سایر کشورها کمک کرده است.

اف‌بی‌ای می‌گوید که همه این اقدامات «مخرب» به نفع روسیه بوده است. 

آگهی

ایگور دیهتیارچوک

اف بی آی
ایگور دیهتیارچوکاف بی آی

دیهتیارچوک متولد ۱۹۹۸ پیش از این دانشجوی دانشگاه دولتی اورال در یکاترینبورگ روسیه بود.

اف‌بی‌آی این جوان ۲۵ ساله را به فهرست بلندبالایی از جرایم سایبری متهم می‌کند.

او مظنون به اداره یک «بازار مجرمانه سایبری» است که هزاران اعتبار ورود، اطلاعات شخصی هویتی و ابزارهای احراز هویت را فروخته است به طوریکه سازمان‌ها متهم به جرایم سازمان یافته فراملی و سایر مجرمان سایبری به این حساب‌ها در سراسر جهان دسترسی پیدا کرده‌اند.

آمریکا در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۲ برای او حکم بازداشت صادر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه «بیش از ۲۰ دیپلمات آلمانی» را اخراج کرد

سر و صدای یک اعتراف؛ دو روس مدعی عضویت در واگنر می‌گویند کودکان در اوکراین را کشته‌اند

رهبر شبه نظامیان واگنر در سودای ورود به دنیای سیاست در روسیه است