شمار کشته‌ها در سودان همزمان با ادامه جنگ مسلحانه در مناطق مسکونی در شهرهای مختلف افزایش یافت

درگیری‌ها در حومه خارطوم به تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۳
درگیری‌ها در حومه خارطوم به تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود افزایش فشارهای دیپلماتیک، نه ارتش و نه شبه‌نظامیان تمایلی به مذاکره و پایان دادن به این خصومت‌ها ندارند و هر کدام ادعا می‌کنند که کنترل مکان‌های راهبردی شهرهای مختلف از جمله خارطوم را در دست دارند.

آگهی

شهرهای مختلف سودان برای سومین روز متوالی شاهد درگیری مسلحانه بین نیروهای رسمی ارتش و واحدهای شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» است، به طوریکه بر اساس آخرین آمار، شمار کشته‌شدگان غیرنظامی به نزدیک یکصد نفر رسیده است.

با وجود افزایش فشارهای دیپلماتیک، نه ارتش و نه شبه‌نظامیان تمایلی به مذاکره و پایان دادن به این خصومت‌ها ندارند و هر کدام ادعا می‌کنند که کنترل مکان‌های راهبردی شهرهای مختلف از جمله خارطوم را در دست دارند.

«خارطوم» پایتخت سودان و «أم درمان» شهر همجوار آن شاهد حضور خودروهای زرهی، کامیون‌های مجهز به مسلسل‌ و پرواز جنگنده‌ها است و آتش درگیری در سایر شهرهای این کشور هم شدت گرفته است.

برآورد شده است که طرفین نزاع فقط در پایتخت این کشور بیش از ده‌ها هزار جنگجو دارند.

یک مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفته است که در نیالا مرکز استان دارفور جنوبی، دو طرف برای تحت کنترل درآوردن فرودگاه شهر با هم درگیر هستند. این مقام گفت که جنگ همچنین به مناطق شرق کشور از جمله استان‌های کسَلا و القضارف در مرزهای اتیوپی و اریتره کشیده شده است.

سندیکای پزشکان سودان روز دوشنبه اعلام کرد که حداقل ۴۱ غیرنظامی روز یکشنبه کشته شدند و مجموع کشته شدگان در دو روز گذشته به ۹۷ تن نفر رسید. به گفته این سندیکا، علاوه بر این تعداد، ده‌ها جنگجو نیز کشته شده‌اند. آقای فولکر پرتس فرستاده سازمان ملل در امور سودان اعلام کرده بود که برهان و دقلو هر دو با توقف سه ساعته درگیری‌ها در بعد از ظهر یکشنبه موافقت کردند؛ اما به محض اتمام این آتش‌بس، ساکنان از انفجارهای شدید و ادامه تیراندازی خبر دادند.

در خارطوم و أم درمان درگیری در اطراف فرودگاه بین‌المللی خارطوم و مقر تلویزیون دولتی گزارش شده است. یک مقام ارشد نظامی گفت که درگیری با نیروهای پشتیبانی سریع در اوایل روز دوشنبه در اطراف مقر نظامی آغاز شده است. تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه نشان می‌دهد که دو هواپیمای بزرگ در حال آتش گرفتن بودند و چهار هواپیمای دیگرنیز به شدت آسیب دیده‌اند. خطوط هوایی نیز پروازهای خود به پایتخت سودان را به حالت تعلیق درآوردند.

علت ظهور درگیری مسلحانه چه بود؟

این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان دَقَلو رهبر گروه شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» است. هر دو ژنرال نامبرده در گذشته با یکدیگر متحد بودند و مشترکا کودتای نظامی اکتبر ۲۰۲۱ را ترتیب دادند، کودتایی که موجب شد گذار سودان به دموکراسی را از مسیر خود خارج کند.

اکنون ژنرال البرهان خواستار برچیدن نیروهای تحت فرماندهی دقلو است و آن را «شبه نظامیان شورشی» می‌نامد.

در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رفت که با حمایت‌های بین‌المللی، مذاکرات برای به نتیجه رسیدن گذار به دموکراسی به سرانجام برسد، اما تنش‌های فزاینده بین برهان و دقلو توافق با احزاب سیاسی را به تاخیر انداخت. این تنش‌ها ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام «نیروهای پشتیبانی سریع» در نیروهای مسلح و همچنین نحوه نظارت بر این روند است. این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقالی سودان با گروه‌های سیاسی است که همچنان به امضا نرسیده است.

آسوشیتدپرس
ژنرال البرهان در سمت راست تصویر در کنار ژنرال دقلو (وسط) در مراسم تنفیذ مجدد نخست وزیر به تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱.آسوشیتدپرس

جنگ خیابانی

طحانی عباس، از مدافعا سرشناس حقوق بشر که در نزدیکی یکی از این مقرها نظامی زندگی می‌کند می‌گوید: «آن‌ها در خیابان‌ها علیه یکدیگر تیراندازی می‌کنند. این یک جنگ همه جانبه در مناطق مسکونی است. هیچ کس نتوانست بخوابد و بچه ها با هر انفجار گریه می‌کردند و جیغ می‌زدند.»

روز یکشنبه، «برنامه جهانی غذا» اعلام کرد که در پی کشته شدن سه نفر از نیروهایش در درگیری‌های روز گذشته و آسیب دیدن یکی از هواپیماهایش، به طور موقت عملیات خود در سودان را به حالت تعلیق درآورده است. این سه کارمند در درگیری در شهر کبکابیه در استان دارفور شمالی کشته شدند. دو کارمند این آژانس نیز مجروح شدند. 

طبق گزارش سازمان ملل، حدود ۱۶ میلیون نفر برابر با یک سوم جمعیت سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

آدام ریگال، سخنگوی موسسه خیریه دارفور گفت که ده‌ها نفر نیز از روز شنبه در کمپ آوارگان در دارفور شمالی کشته و زخمی شدند.

اتفاق نظر اعضای شورای امنیت مبنی بر لزوم پابان فوری درگیری

دبیر کل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس اتحادیه عرب، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و وزیر امور خارجه ایالات متحده از طرفین خواستند تا به این نزاع پایان دهند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که بر سر سایر بحران‌های جهان اختلاف‌نظر دارند، در این مورد بخصوص خواستار پایان فوری خصومت‌ها و بازگشت به گفتگو شدند.

کشورهای عربی از جمله قطر، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که در سودان ذی‌نفع هستند، نیز خواستار توقف درگیری‌ها شدند. بنا بر گزارش تلویزیون دولتی عربستان، فرحان بن فیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی، تلفنی با هر دو ژنرال گفت و گو کرد و از آن‌ها خواست تا «هر نوع تشدید نظامی» را متوقف کنند.

فعالان دموکراسی خواه، البرهان و دقلو را به سوء استفاده از معترضان در چهار سال گذشته، از جمله برچیده‌شدن مرگبار یک کمپ اعتراضی در خارج از مقر ارتش در خارطوم در ژوئن ۲۰۱۹ متهم می‌کنند. در جریان این اتفاق، بیش از ۱۲۰ معترض کشته شد. بسیاری از گروه‌ها بارها خواستار پاسخگویی آن‌ها در این رابطه شده‌اند.

«نیروهای پشتیبانی سریع» مدتهاست که به ارتکاب جنایات مرتبط با درگیری‌های دارفور متهم شده است.

آگهی

سودان از زمان استقلال خود در دهه ۱۹۵۰ میلادی، به کودتاهای مکرر نظامی و درگیری‌های داخلی شناخته شده است. درگیری داخلی ده ساله منجر به جدایی سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟

همزمان با مذاکرات صلح، سودان بار دیگر هدف بمباران هوایی قرار گرفت

وضعیت نگران‌کننده در سودان و شمار تلفات؛ عربستان میزبان نخستین مذاکرات بین طرف‌های نظامی متخاصم شد