اعلام وضعیت فوق العاده برای حل بحران مهاجرت در ایتالیا به چه معناست؟

پناهجویی در نزدیکی لامپدوزا
پناهجویی در نزدیکی لامپدوزا Copyright Luca Bruno/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Luca Bruno/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ایتالیا از این هفته تصمیم گرفت کشور را به مدت ۶ ماه به وضعیت فوق العاده ببرد. نخست وزیر جورجا ملونی دلیل اصلی این تصمیم را مقابله با بحران مهاجرت‌های غیرقانونی به کشور اعلام کرده است.

آگهی

سه شنبه دولت ایتالیا به بهانه مقابله با موج جدید ورود پناهجویان غیرقانونی به این کشور، اعلام وضعیت فوق العاده شش ماهه کرد.

این اولین بار نیست که ایتالیا به بهانه بحران مهاجرت دست به چنین اقدامی می زند. نخستین بار، ۱۲ سال پیش این کشور اروپایی چند ماه به بهانه ورود پناهجویان در وضعیت فوق العاده قرارگرفت.

بر اساس داده‌های وزارت کشور ایتالیا، از ابتدای سال جاری، حدود ۳۱ هزار مهاجر وارد ایتالیا شده‌اند که نزدیک به ۴ برابر سال قبلی میلادی است.

بسیاری از پناهجویان یا توسط قایق های نظامی ایتالیایی یا کشتی های بشردوستانه نجات یافته اند یا بدون هیچ کمکی به سواحل ایتالیا رسیدند.

تنها در یک هفته گذشته بیش از ۳۰ قایق پناهجویان از طریق دریای مدیترانه وارد جنوب ایتالیا شده است.

وضعیت فوق العاده شش ماهه به چه معنایی است؟

دولت جورجا ملونی برای مبارزه با این بحران، به جز انتصاب یک کمسیر بودجه ۵ میلیون یورویی درنظر گرفته است.

دولت دست راستی ملونی می گوید که از این وضعیت فوق العاده ۶ ماهه برای ایجاد «ساختارهای جدید و مناسب برای پناه دادن مهاجران و همچنین پردازش و بازگرداندن پناهجویانی که شرایط لازم برای اقامت را ندارند، استفاده خواهد شد.»

تسهیلات جدید به این معنی است که ایتالیا می تواند افراد بیشتری را که اجازه اقامت ندارند شناسایی و به کشور مبدا بازگرداند.

ایتالیا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که در یک دهه گذشته ید طولایی در اخراج پناهجویان و بازگرداندن آنها به کشور مبدا داشته است.

سیاست‌هایی که سال‌هاست مورد انتقاد سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی و گروه‌های حقوق بشری است. آنها رم را متهم به رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با پناهجویان می کنند.

آخرین باری که ایتالیا به دلیل بحران مهاجرت‌های غیرقانونی وضعیت اضطراری اعلام کرد در در زمان دولت چهارم سیلویو برلوسکونی در سال ۲۰۱۱ بود.

پس از آن در سال ۲۰۲۰ دولت ائتلافی ایتالیا از بحران کووید بهره برد تا قوانین بشردوستانه منتسب به میزبانی از پناهجویان را دور بزند.

یکی از مهمترین بندهایی که دولت ملونی قصد دارد دور بزند، مساله رفتار با «پناهجویان» است. دولت خانم ملونی در راستای وضعیت فوق العاده می‌خواهد در برخی از موارد اعطای مقام «پناهجو» را برای کسانی که بصورت غیرقانونی به ایتالیا می آیند لغو کند.

در این صورت دولت می تواند بدون برچسب‌ «نقض حقوق بشری» این افراد را سرکوب کند.

دولت ملونی ادعا می‌کند که محدودیت دسترسی به سرزمین ایتالیا و سرکوب انهایی که غیرقانونی می آیند، مهاجران دیگر را از سفر خطرناک از شمال آفریقا به ایتالیا باز می‌دارد. آمارها اما نشان می دهند که سختگیری ها هرچند زندگی بخش بزرگ تری از پناهجویان را به خطر می اندازد اما هیچ مانعی برای اقدام‌های بیشتر نیست.

ماتئو سالوینی، معاون کنونی نخست‌ وزیر و وزیرکشور سابق ایتالیا می گوید: «اروپا باید بیدار شود و مداخله کند.اکنون زمان آن است که نشان دهیم در اتحادیه اروپا همبستگی وجود دارد.»

دولت‌های متعدد ایتالیا سال‌هاست که از اتحادیه اروپا بخاطر سیاست های تبعیض آمیز بین کشورهای عضو انتقاد می کنند.

ایتالیا می گوید این کشور و یونان در زمره اصلی ترین کشورهای میزبان پناهجویان غیرقانونی هستند اما دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا حاضر نیستند بخشی از این پناهجویان را میزبانی کنند.

آگهی

ایتالیا می گوید اتحادیه اروپا باید دربرابر کشورهایی که از ایتالیا حمایت نمی کنند، موضع سختگیرانه تری داشته باشد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اخیراً اعلام کرد که «مشخصا بحران مهاجرت یک چالش اروپایی است که به راه حل اروپایی نیاز دارد.»

با این حال دولت جورجا ملونی می گوید در عمل تاکنون حمایت های لازم و کمک قابل توجه از سوی اتحادیه اروپا به ایتالیا در زمینه مبارزه با مهاجرت های غیرقانونی انجام نگرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصادف جاده‌ای در نزدیکی مرز یونان و ترکیه؛ پنج مهاجر جان باختند

تعداد پناهجویان کشته شده در حادثه غرق شدن قایق در جنوب ایتالیا به ۶۲ نفر رسید

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند