دادگاه فدرال آمریکا دسترسی به قرص سقط جنین را حفظ اما شرایط دریافت آن را سخت‌ کرد

mifepristone
mifepristone Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از دو دهه است که قرص «میفپریستون» به عنوان یکی از رایج‌ترین قرص‌ها برای خاتمه دادن به بارداری در آمریکا استفاده می‌شود و از سوی سازمان غذا و داروی این کشور نیز تایید شده است

آگهی

یک دادگاه تجدیدنظر فدرال در شهر «نیواورلئان» ایالات متحده، روز چهارشنبه طی حکمی دسترسی به قرص سقط جنین «میفپریستون» را برای متقاضیان حفظ کرد.

با این وجود هیأت سه نفرۀ قضات این دادگاه، ارسال این دارو از طریق پست را ممنوع و اعلام کردند که دسترسی به این قرص تنها تا هفتۀ هفتم بارداری مجاز است و نه تا هفتۀ دهم. این رأی با موافقت دو قاضی در مقابل یک رای مخالف صادر شد.

هر دو قاضی که به تشدید محدودیت‌ها رای دادند یعنی کورت انگلهارت و اندرو اولدهام، در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به این سمت منصوب شدند و سومین قاضی یعنی کاترینا هاینس منصوب جورج دبلیو بوش بود.

این حکم که در اواخر روز چهارشنبه صادر شد، تصمیم قاضی دادگاه بدوی ایالت تگزاس در ۷ آوریل را که دسترسی به این قرص را بطور کامل ممنوع میکرد، موقتا لغو کرد.

در آن زمان، شاکی اصلی این پرونده یعنی تشکلی به نام «اتحاد دفاع از آزادی» به تایید داروی «میفپریستون» توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده اشکالاتی وارد کرده و معتقد بود این سازمان خطرات ایمنی این دارو را به درستی ارزیابی نکرده است. 

این در حالی است که گروههای پزشکی استدلال‌های این تشکل را رد می‌کنند و با اشاره به اینکه «میفپریستون» در ۲۳ سال گذشته توسط میلیون‌ها زن استفاده شده، می‌گویند که عوارض ناشی از استفاده از آن، بسیار کمتر از عوارض عمل‌های پزشکی همچون برداشتن دندان عقل یا کولونوسکوپی بوده است.

اگرچه با اعتراض وزارت دادگستری ایالات متحده و سازمان غذا و دارو و درخواست تجدیدنظر آنها اجرای حکم دادگاه بدوی تا زمان صدور حکم دادگاه تجدیدنظر متوقف شد، اما انتظار نمی‌رود که با رای دادگاه تجدیدنظر نیواورلئان که درست پیش از نیمه‌شب چهارشنبه صادر شده، ماجرای این پرونده جنجالی به پایان برسد و احتمالا این پرونده به دیوان عالی آمریکا خواهد رفت.

بیش از دو دهه است که قرص «میفپریستون» به عنوان یکی از رایج‌ترین قرص‌ها برای خاتمه دادن به بارداری در آمریکا استفاده می‌شود و از سوی سازمان غذا و داروی این کشور نیز تایید شده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز که به همراه جو بایدن به ایرلند شمالی سفر کرده، روز پنج‌شنبه در جریان گفتگو با خبرنگاران در دوبلین گفت: «ما به مبارزه در دادگاه‌ها ادامه می‌دهیم، ما معتقدیم که قانون طرف ماست و ما پیروز خواهیم شد».

ابهام درباره سرنوشت استفاده قانونی از داروهای سقط جنین باعث شده که شماری از مقامات دموکرات در ایالت‌هایی که سقط جنین در آنجا همچنان قانونی است، اعلام کنند که خود را با وضعیت کمبود احتمالیِ داروی «میفپریستون» آماده خواهند کرد. از جمله کتی هوچول، فرماندار نیویورک اعلام کرد که ایالت او ۱۵۰ هزار دوز «میزوپروستول» ذخیره خواهد کرد؛ یعنی داروی دیگری که معمولا برای سقط جنین استفاده می‌شود.

چشم انداز قانونی استفاده از این داروها بویژه پس از آن پیچیده‌تر شد که یک قاضی منطقه فدرال در واشنگتن نیز در تصمیم جداگانه‌ای دسترسی به «میفپریستون» را در ۱۶ ایالت و ناحیه کلمبیا مسدود کرد.

مدیران شرکت داروسازی این هفته با امضای نامه‌ای، حکم قاضی تگزاس را محکوم کردند و هشدار دادند که با صدور چنین احکامی، سرنوشت دیگر داروهایی که به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده رسیده‌اند نیز به خطر می‌افتد؛ بویژه آنکه پیش از این هیچ سابقه‌ای وجود نداشته که یک قاضی توصیه‌های سازمان غذا و دارو را درباره یک محصول لغو کند.

بنا بر گزارش سازمان غذا و دارو، از سال ۲۰۰۰ میلادی بیش از ۵ میلیون زن از داروی «میفپریستون» استفاده کرده‌اند که در میان آنها تنها ۲۸ زن جان باخته‌اند و مرگ همه آنها نیز با استفاده از قرص سقط جنین مرتبط نبوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی «حفاظت از دسترسی زنان به سقط جنین» را امضا کرد

بایدن در سالگرد جان باختن مهسا امینی: ۳۰ میلیون ایرانی از ابزارهای ضد سانسور آمریکا استفاده کردند

تهدیدی نوظهور برای سلامت آمریکایی‌ها؛ کاخ سفید به جنگ داروی حیوانی زایلازین می‌رود