آغاز رزمایش نظامی گسترده آمریکا و فیلیپین در دریای جنوبی چین

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا و فیلیپین رزمایش نظامی مشترکی را در دریای جنوبی چین و نزدیکی تایوان برگزار می‌کنند که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

آگهی

ایالات متحده و فیلیپین روز سه‌شنبه در یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی مشترک خود طی دهه‌های اخیر مانوری در سراسر آب‌های دریای جنوبی چین و تنگه تایوان انجام می‌دهند. 

این رزمایش که احتمالا باعث خشم چین خواهد شد شامل مانورهای شلیک مستقیم، از جمله حمله موشکی به یک کشتی در تنگه تایوان است. 

این مانور که بالیکاتان- تاگالوگ نام دارد تا روز ۲۸ آوریل ادامه می‌یابد و بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ پرسنل نظامی در آن شرکت خواهند داشت. این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که روابط میان پکن و واشنگتن در سالهای اخیر بر سر مسائل مختلفی از جمله موضوع تایوان تنش‌آمیز بوده است.

دولت بایدن برای مقابله با چین، تلاش کرده ائتلاف کشورهای متحد خود در اقیانوس هند و آرام را تقویت کند. 

در این رزمایش حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی، ۵ هزار و ۴۰۰ نیروی فیلیپینی و همچنین ۱۱۱ نظامی اسرائيلی شرکت خواهند داشت. به گفته مقام‌های نظامی آمریکا و فیلیپین، کشتی‌های جنگی، جت‌های جنگنده و همچنین موشک‌های پاتریوت، راکت‌اندازهای HIMARS و Javelins ضد تانک آمریکا نیز در این این رزمایش به نمایش گذاشته خواهند شد.

سرهنگ مایکل لوجیکو، سخنگوی فیلیپینی بالیکاتان، پیش از آغاز مانورها به خبرنگاران گفت: «ما با برگزاری این رزمایش قصد تحریک کسی را نداریم. این در واقع نوعی بازدارندگی است. بازدارندگی برای اینکه طرف‌های دیگر را از حمله احتمالی به خود منصرف کنیم.» 

قرار است در این رزمایش نیروهای آمریکایی و فیلیپین یک کشتی ۶۱ متری را در آب‌های سرزمینی فیلیپین غرق کنند و این اتفاق با حملات هوایی هماهنگ و همچنین بمباران توپخانه‌ای انجام خواهد گرفت. 

این منطقه که رو به دریای جنوبی چین و آن‌سوی تنگه تایوان است احتمالا باعث ناخرسندی چین خواهد شد اما مقام‌های نظامی فیلیپین گفته‌اند که هدف از این مانور تقویت دفاع ساحلی کشورشان بوده و هیچ کشور دیگری را هدف قرار نمی‌دهد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

واشنگتن و پکن بر سر مسائلی چون اراضی فیلیپین و همچنیین هدف چین برای ضمیمه کردن تایوان به این کشور با یکدیگر اختلاف جدی دارند. چین هفته گذشته نسبت به تشدید استقرار نظامی آمریکا در منطقه هشدار داد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری در پکن با اشاره به این مطلب تاکید کرد که چنین اقداماتی، به تنش‌های بیشتر و صلح و ثبات کمتر در منطقه منجر می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تنش‌های دریایی بین چین و فیلیپین؛ کشتی‌های دو کشور در منطقه مورد مناقشه با هم برخورد کردند

خشم پکن از نزدیکی تایپه و آمریکا؛ ده‌ها هواپیما و کشتی جنگی چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند

حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین؛ کشتی انتقال دهنده مهمات از کره شمالی به روسیه در چین لنگر انداخت