خشم پکن از نزدیکی تایپه و آمریکا؛ ده‌ها هواپیما و کشتی جنگی چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند

رزمایش چین در اطراف تایوان
رزمایش چین در اطراف تایوان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین از روز شنبه ۸ آوریل رزمایش ‌۳ روزه خود را در اطراف تایوان آغاز کرد تا نارضایتی خود را از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نشان دهد.

آگهی

چین از روز شنبه ۸ آوریل رزمایش ‌۳ روزه خود را در اطراف تایوان آغاز کرد تا نارضایتی خود را از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نشان دهد.

وزارت دفاع تایوان در واکنش به آغاز رزمایش ارتش چین در اطراف جزیره، اعلام کرد که با «آرامش» پاسخ خواهد داد.

رزمایش ارتش چین که یک روز پس از بازگشت تسای اینگ ون از آمریکا آغاز شده است با توجه به واکنش پکن به دیدار رئیس جمهوری تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌بینی می‌شد.

چین که تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند، هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره را منتفی ندانسته است. در مقابل، دولت تایوان به شدت به ادعاهای چین اعتراض دارد.

بیانیه پکن فقط چند ساعت پس از میزبانی چین از اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه منتشر شده است.

فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین اعلام کرد که گشت‌های آمادگی رزمی و تمرین‌های مشترک را در اطراف تایوان آغاز کرده است. پکن پیشتر اعلام کرده بود که این رزمایش را در تنگه تایوان و در شمال، جنوب و شرق تایوان و «براساس برنامه‌ریزی» برگزار خواهد کرد.

در بیانیه کوتاه ارتش چین آمده که این مانور، «یک هشدار جدی به تبانی جدایی‌طلبان و حامیان استقلال تایوان با نیروهای خارجی» است. ارتش چین در بیانیه خود از این مانور به عنوان «اقدامی ضروری برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» نام برده است.

وزارت دفاع تایوان از شناسایی ۴۲ هواپیمای نظامی و ۸ کشتی جنگی چینی در روز شنبه خبر داد که ۲۹ فروند از آن‌ها برای مدت کوتاهی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.

هم‌زمان ارتش تایوان اعلام کرد که سامانه‌های دفاع موشکی این کشور فعال شده و گشت‌های هوایی و دریایی برای ردیابی هواپیمای چینی اعزام شده‌اند.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای با اعلام اینکه وضعیت را زیر نظر دارد بر حفظ آماده‌باش بالا و واکنش مناسب برای دفاع از امنیت جزیره تأکید کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد که چین از سفر رئیس جمهوری تایوان به آمریکا به عنوان «بهانه‌ای برای انجام تمرینات نظامی استفاده می‌کند که به صلح، ثبات و امنیت منطقه آسیب جدی وارد کرده است.»

بنا به اعلام وزارت دفاع تایوان، ارتش این کشور «منطقی و جدی» به این رزمایش پاسخ خواهد داد و برای دفاع از حاکمیت ملی و امنیت ملی، با رعایت اصل «حل مشکل پیش از تشدید» عمل خواهد کرد.

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان هم در واکنش به رزمایش ارتش چین گفت که مردم کشورش عاشق دموکراسی و به دنبال صلح هستند. او همچنین گفت که تایوان با «توسعه طلبی اقتدارگرایانه» چین مواجه است.

مقام‌های دریانوردی چین به کشتی‌ها هشدار داده‌اند که در طول رزمایش‌ ارتش این کشور از تنگه تایوان دوری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز رزمایش نظامی گسترده آمریکا و فیلیپین در دریای جنوبی چین

رویارویی چین و تایوان؛ منشاء اختلاف‌ها چیست و آمریکا چه نقشی در آن داشته است؟

چگونه مین‌پرتاب‌کن سرعتی آمریکا به تایوان در برابر تهاجم چین یاری می‌رساند