هیات‌های عربستان و عمان در صنعا با رهبران حوثی‌های یمن گفتگو کردند

رسانه‌های حوثی عکسی از حضور نمایندگان عربستان، یمن و عمان در صنعا منتشر کرده‌اند
رسانه‌های حوثی عکسی از حضور نمایندگان عربستان، یمن و عمان در صنعا منتشر کرده‌اند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دیدار حاکی از پیشرفت در رایزنی‌های عمان میان ریاض و صنعا است که به موازات تلاش‌های صلح سازمان ملل انجام می‌شود. ابتکارات صلح پس از توافق عربستان سعودی و ایران برای برقراری مجدد روابط با میانجیگری چین، شتاب بیشتری گرفته است.

آگهی

به گزارش سبا، ارگان خبری حوثی‌ها، هیات‌های سعودی و عمانی روز یکشنبه در صنعا، پایتخت یمن با نمایندگان حوثی‌ها گفتگو کردند. این اتفاق در حالی می‌افتد که به‌نظر می‌رسد ریاض به دنبال آتش‌بس دائمی برای پایان دادن به دخالت نظامی خود در جنگ طولانی‌مدت در این یمن باشد. 

این دیدار حاکی از پیشرفت در رایزنی‌های عمان میان ریاض و صنعا است که به موازات تلاش‌های صلح سازمان ملل انجام می‌شود. ابتکارات صلح پس از توافق عربستان سعودی و ایران برای برقراری مجدد روابط با میانجیگری چین، شتاب بیشتری گرفته است.

عمان که با یمن مرز مشترک دارد، سال‌ها است که تلاش می‌کند تا اختلافات بین طرف‌های متخاصم یمن و به طور گسترده‌تر بین ایران و عربستان سعودی و ایالات متحده را از بین ببرد. 

خبرگزاری حوثی «سبا» گزارش داد که این فرستادگان اواخر روز شنبه وارد شدند و با مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها در کاخ ریاست جمهوری صنعا دیدار کردند. این گزارش نوشت که آقای المشاط مواضع این گروه را تکرار کرد و گفت که به دنبال «صلح شرافتمندانه» است و مردم یمن آرزوی «آزادی و استقلال» دارند. 

طبق این گزارش هر دو طرف برای پایان دادن به خصومت‌ها و رفع محاصره بنادر یمن به رهبری عربستان سعودی مذاکره خواهند کرد. 

از سوی دیگر منابع آگاه به رویترز گزارش کرده‌اند که مذاکرات عربستان و حوثی‌ها روی بازگشایی کامل بنادر تحت کنترل حوثی‌ها و فرودگاه‌های صنعا، پرداخت دستمزد کارکنان دولت، تلاش‌ برای بازسازی و جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از این کشور متمرکز است. 

جنگ یمن به عنوان یکی از چندین نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود. حوثی‌ها که همسو با ایران هستند، اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت مورد حمایت عربستان را در صنعا برکنار کردند و عملا کنترل شمال یمن را در دست گرفتند و گفتند که در حال «قیام علیه یک سیستم فاسد و تجاوز خارجی» هستند. آنها از سال ۲۰۱۵، علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگی که ده‌ها هزار کشته برجای گذشته و ۸۰ درصد از جمعیت یمن را به کمک‌های بشردوستانه وابسته کرده، مبارزه می‌کنند. 

یک مقام حوثی روز شنبه گفت که این گروه ۱۳ زندانی را در ازای آزادی یک زندانی سعودی تبادل کرده و تحویل گرفته است.

در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس با حضور سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دولت یمن و حوثی‌ها با آزادی ۸۸۷ زندانی موافقت کردند. عبدالقادر المرتضی، یکی از مقامات حوثی‌ها گفت که آزادی این ۱۳ زندانی بخشی از این توافقنامه بوده است. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دفتر رسانه‌ای دولت عربستان سعودی به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد تبادل زندانیان و بازدید هیاتی از صنعا پاسخ نداده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ در یمن؛ حوثی‌ها پس از مذاکرات «مثبت» ریاض را ترک کردند

تنش‌زدایی تهران و ریاض؛ هیئت ایرانی وارد عربستان و در سفارت ایران گشوده شد

نقش پهپادهای ایران در منازعات؛ آیا پرنده‌های ایرانی توازن قوا را در جنگ داخلی سودان بر هم می‌زنند؟