ورود هیات عمانی به صنعا؛ حوثی‌ها: عربستان سعودی ۱۳ اسیر جنگی یمنی را آزاد کرد

جنگ یمن
جنگ یمن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام حوثی‌های یمن تأیید کرد که عربستان سعودی روز شنبه ۱۳ اسیر جنگی یمنی را آزاد کرده است.

آگهی

یک مقام حوثی‌های یمن تأیید کرد که عربستان سعودی روز شنبه ۱۳ اسیر جنگی یمنی را آزاد کرده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که مقام‌های عمان به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ چند ساله یمن، وارد صنعا، پایتخت این کشور شده‌اند.

عبدالقادر المرتضی از مقام‌های حوثی‌ها که مسئولیت گفتگوهای تبادل اسرا را برعهده دارد، گفت که ۱۳ زندانی یمنی روز شنبه وارد صنعا شده‌اند.

او در ادامه گفت که این زندانیان در ازای آزادی یک زندانی سعودی آزاد شده‌اند. این مقام حوثی‌های یمن به زمان آزادی این زندانی سعودی اشاره نکرده است.

المرتضی گفت که آزادی این افراد بخشی از یک توافق با میانجیگری سازمان ملل متحد بود که طرف‌های درگیر در یمن در ماه گذشته به آن دست یافتند.

به گفته این مقام حوثی‌های یمن، توافق طرف‌های درگیر در جنگ یمن که قرار است در ماه جاری میلادی اجرایی شود، شامل آزادی نزدیک به ۹۰۰ اسیر از هر دو طرف است.

درگیری‌های یمن که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد با ورود ائتلافی نظامی به رهبری عربستان سعودی تا به امروز ادامه داشته است. برخی از تحلیلگران بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان یک جنگ «نیابتی» منطقه‌ای میان عربستان سعودی و ایران نام می‌برند.

بنا به اطلاعات منتشر شده، جنگ یمن بیش از ۱۵۰ هزار کشته از میان نظامیان، شبه‌نظامیان و غیرنظامیان برجای گذاشته است. مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان یکی از بدترین بلایای انسانی جهان یاد می‌کنند.

در همین زمینه محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد حوثی‌های یمن از ورود مقام‌های عمانی به صنعا برای گفتگو با مقام‌های ‌حوثی‌ها برای تمدید توافق آتش‌بس که در اکتبر منقضی شده بود، خبر داد. عمان سال‌ها میزبان مذاکرات حوثی‌های یمن که از حمایت ایران برخوردارند و عربستان سعودی بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی‌های یمن هم در گزارشی از سفر یک هیئت سعودی به صنعا در روز یکشنبه خبر داد. بنا به اعلام این شبکه تلویزیونی، ریاست این هیات عربستان سعودی را محمد بن سعید الجابر، سفیر عربستان در یمن برعهده دارد.

مذاکرات طرف‌های درگیر در جنگ یمن در هفته‌های گذشته پس از توافق عربستان سعودی با ایران برای احیای روابط دیپلماتیک خود پس از یک تنش هفت ساله، شتاب بیشتری گرفته است.

توافق ایران و عربستان سعودی که در ۱۰ مارس در پکن اعلام شد، امیدها برای حل و فصل مناقشه یمن را تقویت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گمانه‌زنی‌ها برای پایان جنگ ۸ ساله؛ حوثی‌های یمن عازم عربستان سعودی شدند

دست کم ۷۸ نفر براثر ازدحام جمعیت برای دریافت کمک حدود ۱۰ دلاری در یمن جان باختند

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است