دست کم ۷۸ نفر براثر ازدحام جمعیت برای دریافت کمک حدود ۱۰ دلاری در یمن جان باختند

تصویر منتشر شده توسط دفتر رسانه‌ای انصارالله حوثی، پس از حادثه ازدحام جمعیت مرگبار در صنعاء یمن، چهارشنبه، ۱۹ آوریل ۲۰۲۳.
تصویر منتشر شده توسط دفتر رسانه‌ای انصارالله حوثی، پس از حادثه ازدحام جمعیت مرگبار در صنعاء یمن، چهارشنبه، ۱۹ آوریل ۲۰۲۳. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اثر ازدحام بیش‌ از حد جمعیت در محل کمک‌های خیرخواهانه در صنعا، پایتخت یمن دست‌کم ۷۸ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. این حادثه مرگبار در اواخر روز چهارشنبه و در آستانه تعطیلات عید فطر رخ داده است. ویدئوی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ده‌ها جسد را روی زمین نشان می‌دهد.

آگهی

بر اثر ازدحام بیش‌ از حد جمعیت در محل کمک‌های خیرخواهانه در صنعا، پایتخت یمن دست‌کم ۷۸ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از صنعا، جمعیت زیادی برای دریافت کمک‌های خیرخواهانه در جلوی یک مدرسه جمع شده بودند.

شبه نظامیان حوثی‌ مسلح برای کنترل جمعیت تیر هوایی شلیک کردند که یکی از تیرها به سیم برق برخورد کرده و باعث انفجار و ترسیدن جمعیت حاضر می‌شود. در پی ‌آن ۸۷ نفر زیر دست ‌و پای جمعیتی که هراسان در حال فرار بودند جان باختند و ۷۳ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

این حادثه مرگبار در اواخر روز چهارشنبه و در آستانه تعطیلات عید فطر رخ داده است. ویدئوی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ده‌ها جسد را روی زمین نشان می‌دهد.

گفته می‌شود این حادثه در جایی رخ داد که صدها نفر از مردم فقیر برای یک رویداد خیریه که توسط بازرگانان سازماندهی شده جمع شده بودند.

شاهدان گفتند که مردم برای دریافت حدود ۱۰ دلار از یک موسسه خیریه که توسط بازرگانان محلی تأمین می‌شد جمع شده بودند.

حوثی‌ها «توزیع کمک‌ بدون هماهنگی با مقامات محلی» را علت ایجاد این حادثه دانستند و برگزارکنندگان این مراسم خیریه را بازداشت کردند.

شبه نظامیان حوثی به سرعت مدرسه‌ای را که مراسم در آن برگزار می‌شد بستند و از نزدیک شدن افراد از جمله روزنامه نگاران جلوگیری کردند.

حوثی‌ها گفتند که به هر خانواده‌ای که یکی از بستگان خود را از دست داده‌اند حدود ۲ هزار دلار و به مجروحان حادثه حدود ۴۰۰ دلار غرامت می‌پردازند.

از زمانی که شورشیان حوثی‌ مورد حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ دولت رسمی را برکنار کردند، پایتخت یمن تحت کنترل این گروه است.

در پی آن از سال ۲۰۱۵ ائتلافی به رهبری عربستان سعودی برای بازگرداندن دولت شکل گرفت.

این درگیری‌ در سال‌های اخیر به جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تبدیل شد که منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰ هزار نفر شده است.

به گفته مقامات سازمان ملل، بیش از ۲۱ میلیون نفر در یمن یا دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه و خدمات حفاظتی نیاز دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین پرواز تجاری از صنعا به مکه پس از ۷ سال همزمان با سفر وزیر خارجه عربستان به ایران انجام شد

ائتلاف به رهبری عربستان ۱۰۴ اسیر جنگی یمن را آزاد کرد

ورود هیات عمانی به صنعا؛ حوثی‌ها: عربستان سعودی ۱۳ اسیر جنگی یمنی را آزاد کرد