سرو نوشیدنی با بیکینی و تاپ؛ شهری در آمریکا ۵۰۰ هزار دلار برای «سکس‌پرسو» غرامت پرداخت

پییشخدمت بیکینی‌پوش قهوه‌خانه‌ای در سیاتل آمریکا
پییشخدمت بیکینی‌پوش قهوه‌خانه‌ای در سیاتل آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات محلی شهر اِوِرت در شمال منطقه سیاتل در آمریکا سرانجام پس از شش سال کشمکش حقوقی بر سر قانون پوشش «باریستاهای بیکینی‌پوش» در کافه‌های این شهر، پذیرفتند که ۵۰۰ هزار دلار به شاکیان بپردازند.

آگهی

مقامات محلی شهر اِوِرت در شمال منطقه سیاتل در آمریکا سرانجام پس از شش سال کشمکش حقوقی بر سر قانون پوشش «باریستاهای بیکینی‌پوش» در کافه‌های این شهر، پذیرفتند که ۵۰۰ هزار دلار به شاکیان بپردازند و دستورالعمل پیشین خود را لغو کنند.

باریست‌های بیکینی‌پوش زنانی هستند که قهوه و نوشیدنی‌های مشابه را در کافه‌هایی مخصوص برای مشتریان سرو می‌کنند، در حالی که تنها یک بیکینی، لباس زیر زنانه یا تاپ کوتاه بر تن دارند. این تکنیک بازاریابی و جلب مشتری که اصطلاحا «سکسپرسو» نام دارد برای اولین بار در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ میلادی در ایالات متحده و در منطقه سیاتل ایالت واشنگتن رواج پیدا کرد.

پرونده شکایت حاضر پس از آن مطرح شد که شهرداری اِوِرت در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد شکایت‌هایی را دریافت کرده که نشان می‌دهد برخی از کافه‌ها اقدام به فروش «نمایش و حرکات سکسی» می‌کنند و در قبال دریافت وجه به مشتریان خود اجازه می‌دهند باریستا‌های بیکینی‌پوش را به طور فیزیکی لمس کنند.

در پی انجام تحقیقات ۴ نفر دستگیر شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند. این در شرایطی بود که در سال ۲۰۱۳ دو کافه ارائه‌دهنده خدمات «سکسپرسو» به اتهام ترویج فحشا و استثمار یک خردسال دستگیر شدند. همچنین یک کلانتر محلی نیز که در ازای دریافت خدمات جنسی به باریستاها ماموران مخفی پلیس را لو داده بود مجبور به استعفا شد و صاحبان کافه‌ها نیز محکوم شدند.

Ted S. Warren/AP2007
سرو قهوه با بیکینی، آمریکاTed S. Warren/AP2007

در پی این موارد، مقامات محلی دستور‌العملی را درباره پوشش وضع کردند که به موجب آن کارکنان و صاحبان اماکنی نظیر کافه‌ها و رستوران‌های فست‌فود ملزم به پوشیدن لباس‌هایی هستند که قسمت‌های بالا و پایین تنه را می‌پوشاند. در این دستورالعمل آمده بود افراد مشاغل مرتبط در صورت تخطی از قوانین جریمه خواهند شد.

در پی صدور این دستورالعمل، یک صاحب ‌کافه و ۵ تن از کارمندانش با ارائه شکایتی به دادگاه استدلال کردند که این فرمان حقوق مصرح آنان در متمم اول قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است.

متسون هرناندز، از کارکنان باریستای بیکینی‌ شهر اورت، در این‌باره می‌گوید: «بعضی کشورها به دلیل اعتقادات مذهبی‌شان شما را مجبور می‌کنند لباس‌های زیادی بپوشید. اما آمریکا متفاوت است زیرا شما می‌توانید هرآنچه را که می‌خواهید بپوشید. من چیزی را می‌پوشم که با آن راحت هستم و دیگران می‌توانند آنچه را که با آن راحت هستند بپوشند.»

در ماه اکتبر گذشته یک قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده دستورالعمل جدید درباره پوشش را مغایر قانون اساسی تشخیص داد و شورای شهر اورت نیز با اکثریت آرا با پرداخت غرامت به شاکیان موافقت کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس تصمیم جدید مقامات شهری پوشیدن «حداقل تاپ و شلوارک» برای باریستاها دیگر الزامی به شمار نخواهد رفت. هرچند قوانین دیگر برای صدور مجوز قهوه‌فروشی‌ها و سایر مشاغل مشابه تغییر نمی‌کند.

Ted S. Warren/AP2007
سکس‌پرسو در آمریکاTed S. Warren/AP2007

در همین حال و مطابق قوانین جدید، برهنه‌نمایی بیش از حد اندام خصوصی افراد در ملاء عام جرم‌انگاری خواهد شد و صاحبان مشاغل مرتبط نیز ملزم خواهند شد بروشور‌هایی را به کارکنان‌شان بدهند که حاوی اطلاعاتی در خصوص کمک گرفتن در صورت استثمار یا قاچاق آ‌ن‌ها باشد.

مقامات محلی می‌گویند می‌توانند درخواست تجدید نظر در حکم صادره را بکنند، اما شکست در آن منجر به رقمی بسیار بالاتر از ۵۰۰ هزار دلار می‌شود. این در حالی است که تا کنون نیز از بودجه شهر نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار برای دفاع از قانونی بودن دستورالعمل فعلی هزینه شده است.

شاکیان در ابتدا ۳ میلیون دلار غرامت درخواست کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد از وزیر فرانسوی به دلیل حرف‌های درگوشی درباره خبرنگاران زن: «هوا گرم بود چرا تاپ‌لس نکردند؟»

انتقادها از جریمه تیم هندبال ساحلی زنان نروژ به دلیل تن ندادن به پوشش بیکینی

پیام مرموز داخل جیب مخفی یک لباس پس از ۱۵۰ سال رمزگشایی شد