تنش دو همسایه شیعی؛ وزرای خارجه ایران و آذربایجان‌ بر حفظ منافع ملی خود تاکید کردند

دیدار سال گذشته جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه آذربایجان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تهران
دیدار سال گذشته جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه آذربایجان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تهران Copyright تسنیم
Copyright تسنیم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی دو تماس تلفنی در روزهای جمعه و شنبه در خصوص اختلاف‌های اخیر میان دو کشور همسایه گفتگو کردند.

آگهی

جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی دو تماس تلفنی در روزهای جمعه و شنبه در خصوص اختلاف‌های اخیر میان دو کشور همسایه گفتگو کردند.

بنا به گفته منابع خبری، وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در گفتگوهای خود بر اهمیت ادامه رایزنی‌ها در راستای رفع اختلاف‌ها میان دو کشور تاکید کرده‌اند.

رسانه‌های رسمی در ایران گفتگوهای آقایان امیرعبداللهیان و بایرام‌اف را «صریح و شفاف» توصیف کرده‌اند. بنا به گزارش رسانه‌های رسمی در ایران، وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در تماس‌های تلفنی خود درباره «مشکلات و سوءتفاهمات موجود و راه‌حل‌های برون‌رفت از وضعیت موجود» گفتگو کرده‌اند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد که در تماس‌های تلفنی وزرای خارجه دو کشور درباره «نارضایی‌ها و سوءتفاهمات» گفتگو شده است.

دو تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در حالی انجام شده است که خبرها از تشدید تنش لفظی میان مقام‌های تهران و باکو در روزهای گذشته حکایت دارند.

بنا به گزارش رسانه‌های ایران، آقای امیرعبداللهیان به همتای آذربایجانی خود گفته که اسرائیل به دنبال «توطئه علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه» است و «از وجود اختلاف میان کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که آقای بایرام‌اف به آقای امیرعبداللهیان گفته است که باید سیاست خارجی مستقل متکی به منافع ملی کشورش و روابط دوجانبه‌ باکو با دیگر کشورهای منطقه مورد احترام قرار گیرد.

مقام‌های ایرانی با انتقاد از افتتاح سفارت باکو در تل‌آویو، گفته‌اند که «توطئه» اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان را تحمل نخواهند کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

رسانه‌های ایران همچنین در گزارش‌هایی خبر داده‌اند که «ضرورت مدیریت بیشتر فضای رسانه‌ای در راستای منافع دو ملت و دو کشور» در تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان مورد توجه قرار گرفته است.

«صاحبه غفاراُوا»، رئیس مجلس آذربایجان اخیرا با بیان این که جمهوری آذربایجان کشوری است مستقل و حق رابطه با هر کشور دیگری را برای خود محفوظ می‌دارد از سیاست‌های همسایه جنوبی خود انتقاد کرد.

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان برخورد تهران با مسلمان جمهوری آذربایجان و مسلمانان دیگر کشورها را دو‌گانه‌ای توصیف کرد که همخوانی ندارد.

وی گفت تهران در مناقشه مسلمانان فلسطین با اسرائیل نگران حقوق آنهاست اما در مناقشه میان باکو و ایروان نه تنها هیچ مخالفتی با ایروان نکرد بلکه به طرق مختلف به ارمنستان کمک کرد.

تهران در جنگ دوم قره‌باغ و برغم نزدیکی به ایروان، از آزادی اراضی جمهوری آذربایجان که ارمنستان دهه‌ها بر آن تسلط داشت، حمایت کرد.

ایران اما نگران قطع شدن ارتباط مرزی و زمینی خود با ارمنستان است و علاوه بر اعلام نارضایتی علنی از روابط تنگاتنگ باکو با تل‌آویو، منتقد طرح کریدوری است که می‌گوید باکو با ایجاد آن و با هدف دسترسی به منطقه خودمختار نخجوان خود، درصدد تحمیل تغییرات ژئوپلیتیکی است که در تضاد با منافع ملی این کشور است.

جمهوری آذربایجان بعد از ایران دومین کشوری است که اکثر جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند.

روابط تهران و باکو با حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران که به کشته شدن مسئول حفاظت این سفارت انجامید، پیچیده‌تر شده است.

در آخرین تحولات روابط باکو و تهران، جمهوری آذربایجان چندین کارمند سفارت ایران در این کشور را اخراج کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات ایران و جهان؛ جمهوری آذربایجان ۴ نفر از کارمندان سفارت ایران در باکو را اخراج کرد

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان؛ آیا تنش میان تهران و باکو به نقطه‌ بی‌بازگشت رسیده است؟

«همکاری استراتژیک باکو و تل‌آویو»؛ آذربایجان: ایران در حمله مسلحانه به نماینده پارلمان دست داشته است