احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان؛ آیا تنش میان تهران و باکو به نقطه‌ بی‌بازگشت رسیده است؟

دیدار روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان
دیدار روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان Copyright فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تشدید تدریجی تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های گذشته ادامه دارد.

آگهی

تشدید تدریجی تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های گذشته ادامه دارد. ایران در ماه‌های گذشته همواره از نزدیکی جمهوری آذربایجان با رقبای منطقه‌ای‌اش به‌خصوص اسرائیل به عنوان تهدید یاد کرده و جمهوری آذربایجان هم مواضع ایران نسبت به مناطق جنوبی آن کشور را مداخلانه جویانه دانسته است.

در آخرین تحولات روابط باکو و تهران، جمهوری آذربایجان با احضار سفیر ایران نشان داد که نمی‌توان نسبت به ترمیم روابط دو‌ کشور همسایه به این زودی‌ها خوشبین بود.

باکو در این دیدار، «سوءتفاهمات» پیش آمده در روابط دو کشور را ناشی از اقدامات «یکجانبه» طرف ایرانی دانست.

عباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در یک رشته توئیت نوشت: «سیاست راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران در ⁧‫قفقاز‬⁩ بر مبنای اصل مترقی و هوشمندانه همسایگی دولت و نظام با استفاده از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای پیدا و پنهان دیپلماتیک است.»

او در ادامه نوشت: ««عقلانیت توأم با اقتدار و تبیین خطوط قرمز منافع و امنیت ملی ایران در منطقه همراه با صبر راهبردی و کنشگری غیرجنجالی، سیاستی است که در این برهه برغم همه هوچی‌گر‌ها در حال اجراست.»

به گفته برخی از صاحب‌نظران سیاسی، جدال‌های دیپلماتیک، برگزاری رزمایش‌ها در امتداد مرزها و لفاظی‌های خصمانه می‌تواند فضا را برای تعامل دیپلماتیک میان باکو و تهران محدود کند. بنابراین آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که روابط ایران و جمهوری آذربایجان بدون تغییر این نسبت‌ها می‌تواند بدتر شده و تنش‌ها بالا بگیرد.

رویارویی باکو و تهران با حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران که به کشته شدن مسئول حفاظت این سفارت انجامید، شدیدتر و روابط دو کشور پیچیده‌تر شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اما شواهد نشان می‌دهند که باکو درصدد است با ایجاد محدودیت در قلمروی حاکمیتی ارمنستان، از وابستگی به ایران برای دسترسی به منطقه نخجوان بکاهد.

اما ایران با تأکید بر حفظ جاده حمل و نقل خود با ارمنستان، در مورد اقدام‌های جمهوری آذربایجان در این منطقه هشدار می‌دهد. تهران به تازگی سفیر جدیدی به ایروان اعزام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش دو همسایه شیعی؛ وزرای خارجه ایران و آذربایجان‌ بر حفظ منافع ملی خود تاکید کردند

یک سرباز ارمنی در درگیری مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شد

حمله سفارت جمهوری آذربایجان در تهران؛ باکو سفیر ایران را به وزارت خارجه احضار کرد